Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 622 ggr
NorthernPearls
0

katt som äter hundens foder

hejsan allesammans.

tror ni de tar någon skada på mina raggisar , de är som att alla mina raggisar skyndar sig fram till hunden matskål å nappar åt sig ett par stycken kulor av hundens torrfoder.

Tror ni de är någon fara.

Just nu ställer jag in hundens torrfoder i ett skåp när hon inte vill ha av det. För annars är alla katter å norpar åt sig ett par stycken kulor,, varje dag.

Vi har helt underbart sötaKyss Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!

Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s 

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

Mercury
0

Mina katter stjäl också av hunden foder och de verkar inte må dåligt av det. De äter ju sin egen mat men kan inte låta bli att provsmaka ibland och hunden äter gärna av kattmaten också

NorthernPearls
0

#1  okej .. va bra att man vet att andra oxå har de likadant.

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

Helona
0

Instämmer med #1. Men hunden som är hälften så stor som största katten,och inte får gå upp i vikt,kommer ej åt kattmaten.

Åsa

raggorgeous
0

Om katterna snor av min hunds mat känns inte som hela världen… men hunden får allt hålla sig till sin mat just pga risk för övervikt då han är kastrat *s*

Hundmat innehåller ju inte taurin så om katterna inte äter av sin egen mat utan BARA av hundens kanske det inte är bra. Annars skulle jag inte oroa mig :) låt dem knapra :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

NorthernPearls
0

Tack allesammans för era goda å snabb råd.

En stor underlättnad å få hjälp av er

Kram/susanne

Singo-Torpet
0

mina katter kan ta av hunden ibland men oftast nöjer sig alla med sin egen mat, hunden äter inte katt mat hemma men är vi hos mamma kan han ta lite på nätterna (fast han har egen mat med)

Svidjas
0

Har för mig (och nu är detta inte sanning) att katter kan äta hundmat (alltså inte enbart utan smaka) utan problem men om hundar äter kattmat (smaka igen) så är det dåligt för dem.

http://www.svidjas.se

Fyrpihls
0

Nej bara hundmat är inte bra för katten.

De har inte riktigt samma näsingsbehov. Bland annat taurin som katter behöver finns inte i hundmat, så då måste man tillföra det på annat sätt.

tex lactosfri mjölk…

Det finns en hel del andra skillnader också.

men mina smakar också gärna på Ellas mat, men de äter i huvudsak kattmat så då gör det inget tycker jag..

NorthernPearls
0

Tack för alla goda fina råd man får från er. Mina katter inte i huvudsak hundmat utan tycker de är skoj då å då att smak på den.

I huvudsak så äter de självklart kattmat. Ville bara kolla om de gör något om de då å då kommer åt hunden maten.

Cheeserica
0

#8 Jag tror inte laktosfri mjölk innehåller så pass mycket taurin att det kan väga upp taurinbrist i övriga fodret, mejeriprodukter innehåller ju ytterst lite taurin. Bästa källan till taurin är rått hjärta, och katterna brukar uppskatta det också. Kycklinghjärtan tycker mina är MUMS!

Hundens och kattens näringsbehov skiljer sig dock på fler sätt än genom taurinet, så jag skulle inte våga låta mina katter äta hundmat mer än någon smakbit då och då. Om katterna åt av hundens mat varje dag skulle jag vakta hundens matskål då hunden åt och sedan ställa undan den så katterna inte kom åt den. Även om det är små mängder hundmat de får i sig så innebär det ju att de äter mindre av sin egen mat.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------