Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 725 ggr
raggislove
0

Vad är ett litet katteri för dig? Importera snabbt

Jag har många ggr läst på uppfödares hemsidor att de har ett litet katteri så har de 17 katter. För mig är det ett stort katteri.

Ett litet katteri för mig är max 4 katter med 1-2 kullar per år.

Sedan undrar jag ibland när det strå "Vi är ett nystartat katteri" och så har man 5-6 importer.

Hur vågar man importera så många katter utan att egentligen veta ngt om rasen? Ska man inte lära sig sakta och när man är lite varm i kläderna kan man ju importera.

För är det inte så att man heller vill bli omtalade som hon/han med de fina katterna som hon/han fött upp än hon/han med alla importerna?

Svidjas
0

Sen bara en annan åsikt, bara för att man har ett nystartat katteri så betyder det inte att man är ny inom rasen, man kan ha otroligt mycket kunskap bakom sig.

http://www.svidjas.se

Fyrpihls
0

Ja, det kan ju bero på.

En del startar ju sitt katteri EFTER att ha studerat och satt sig in i rasen innan… Men kanske vet precis vad man söker.
Man kan ju ha Varit på G länge så att säga.

Eller så är man en väldigt ivrig person där allt sker ganska snabbt i livet. (typ jag)

Och ett litet katteri.. Ja, i jämförelse med vad?
För mig är det också ett litet katteri om man har kanske en 3-4 honor och kanske nån eller ett par hanar.
Det är litet.. särskilt i jämförelse med en del utländska uppfödare som har kanske 20-30 katter.
men deras djurhållning ser oftast lite annorlunda ut än vår.. Ibland alltså.

Det är väl beroende på vilka referensramar man har…

jag tycker att jag har ett litet och relativt nystartat katteri… Men det beror ju på att för mig är fyra honor och en hane (hemma) och en annan hane hos min partner… ganska lagom utefter mina omständigheter.
Tex är jag hemma på heltid och har ett jättestort hus. Och känner att jag har tid för alla min katter, barn och hund…

Som sagt… allt är ju i relation till vad man jämför sig med.

Och en del vågar mer än andra, eller saknar handbroms… det är olika.
Vi är ju alla så olika, så det finns ju ingen REGEL som bestämmer vad som är gränsen för litet eller nytt…

Det beror ju helt på vad man jämför med…

Shivali
0

Varför skulle man inte kunna köpa katt från annat land om man är ny? Är det svårare? För mig är iallafall katten viktigare än vilket land den kommer ifrån…ibland känns det som ordet "import" väger tyngre än själva katten, eller vad säger ni?

Håller annars med både #1 och #2, alla har olika förutsättningar och kunskaper bakom sig, det går nog inte att läsa det bara utifrån hemsidor. Alla vill väl bygga vidare med sina egna avkommor, och det finns nog lika många vägar dit som det finns uppfödare! Glad

kickiz
0

Ett litet katteri är väl bara något själv man kan avgöra vad det är, jag har 5 katter hemma och 1 foderkatt och det kanske jag tycker är ett litet, någon annan har säkert en annan uppfattning,

Och detta med att importera är ju upp till var och en, det behöver inte innebära att man inte vet vad man gör eller kan något om rasen.

/Kicki

FunHouse
0

Jag hade en gång en dam från Holland som ringde och ville köpa en hane av mig. Hon presenterade sig som ett litet katteri, men sen när vi pratat och hon berättat lite grann om sina katter. Om sina hanar där ute och alla honorna, så frågade jag hur många katter hon hade…hm, sa hon,, ungefär 20 skulle jag tro.

Oj, det var ett stort, litet katteri sa jag.

Men vi har väl lite olika tankar om vad litet är i utlandet och här tror jag.

Själv tycker jag att ta man 2-3 kullar om året så är man väl rätt liten. 4 kullar också kanske…?? Jag vet inte faktiskt var jag drar gränsen.

Vilka katter man skaffar när man är ny är väl upp till var och en. Man kan ju faktiskt ha skaffat sig kunskap om rasen och uppfödning innan.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Rosino
0

Jag har importerat 4 av mina katter, visserligen "bara" från Sverige men för mej är det ändå import, ännu har jag inte köpt någon från Finland.

Jag kan inte se någon skillnad på att importera eller köpa från hemlandet annat än att det är lättare att hitta linjer som inte finns så mycket i det egna landet om man köper utifrån. Det är förstås på det sättet vanskligare att man oftast inte har möljlighet att se katten innan den levereras, utan får förlita sig till foton.

Som tidigare skrivits så är benämningen "litet katteri" beroende på vad man jämför med. Och ska kastrater räknas till katteriet? Själv har jag i dagsläget 7 katter, varav 3 är kastrerade.

Dessutom måste jag säg att jag inte har problem med "stora" katterier heller, om man vet att det ordnats så katterna har det bra.