Lite tankar kring HCM-bärare
fortsätter i en egen tråd… en sak jag tänkt på hur ni som avlar på bärare av HCM gör med de katter som då bär genen och säljs till sällskap. Sällskapsköparna är ju oftast (tyvärr) inte insatta i allt som rör dna-tester mm mm.. utan det är ju nåt som vi uppfödare måste upplysa dem om.
Om en uppfödare informerar en kattungeköpare om att den kattungen de ska köpa har en förälder som bär HCM och att kattungen bär på den här genen - hur reagerar köparen då?
- Informeras alltid köparna om att kattungen bär på HCM-genen och vad det innebär?
- Köper de kattungen ändå?
- Har nån backat då de fått veta det här?
- Säljs kattungen till fullpris?
Nyfiken på respons … (obs god ton
)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Det jag sa i tråden innan var detta: (bara så jag kan diskuttera vidare på det)
"jag har inte haft egna kattungar som är hcmbärare men jag har snackat med en som har haft. Han sa till alla sina sällskapsköpare om detta och visst han fick folk som backade men han ansåg att det är ingen idé att gå och dölja något sådant utan att det alltid i slutändan är bäst att berätta även om det inebär en risk att aldrig få katten såld. Nu har jag för mig att han sålde dem till lågt pris till köpare inom familjen men men det är en annan fråga :)"
Vet inte säkert då det kändes lite udda att fråga men av de 2 kattungar han hade som hade hcm så tror jag att det var en del som backade men han hade hela tiden skrivit på annonser osv att de var bärare av hcm, men som sagt, han sålde dem inom familjen så…
http://www.svidjas.se
En intressant tråd
Jag har också en fundering… varför avlar man på katter som har HCM/N? Om nu risken finns att alla kattungar i en kull kan få denna gen… (Jag är bara nyfiken.. dömer ingen för de val man gör).
Jag personligen skulle inte köpa en kattunge som är är bärare (HCM/N)…
#2 denna kull var inte hanen testad på och detta var ett bra tag sedan. Nu avlar han inte på hcm/n men nu vet han mer också om det, detta var även då det ansägs att hcm/n katter enbart var bärare och inte kunde få hcm något som nu är dementerat
http://www.svidjas.se
Jag tror att detta är ett känsligt ämne fortfarande…
Men jag väljer att berätta min version då jag har haft n/hcm avelskatter.
För det första: Det är relativt nytt att Dna testa sina katter för hcm.För några år sedan visste väl inte någon i sverige att man kunde göra detta test? Och ända tills detta blev möjligt så har man ju avlat till höger o vänster utan att veta vad katterna bär på.Har det varit katastrofalt?? Vissa har ju då råkat para två bärare med varann med ibland sjuka kullar.Men för det mesta har det inte uppstått några som helst problem.
För det andra: Varför jag avlat på N/hcm katt?Varför inte?Katten har ultraljudats normal och är frisk i övrigt,med mkt god temperament,storlek osv.osv.Men aveln blir såklart begränsad för att vara lite försiktig iaf. Informerar kattungeköpare om detta så dom kan ta ställning och välja.Har inte varit några problem hittills.Och jag har släppt billigare ett par ggr någon kattunge när jag känner att det är ett riktigt bra hem som jag inte vill gå miste om till kattungen. Nu är det ju så att trots att du säljer en N/N katt så kan du inte garantera att katten kommer att vara frisk livet ut.Eller hur??Det finns en massa sjukdomar som katten kan drabbas av fast den är fritestad för hcm.Den kan få hcm ändå!Vi har i dagsläget bara info om hcm1 genen.Det finns säkert fler.Katten kan få njur och leversjukdomar också.
Och jag tycker inte att vi som har/haft n/hcm eller hcm/n katter i uppfödning ska få panik och kastrera hela högen.Det är onödigt.Vi ska bara vara medveten och försiktig med informationen.
Har hittills bara haft nöjda kattungeköpare.Och jag önskar i mitt hjärta att dom får behålla dom friska tills dom blir gamla och gaggiga. Detta är vad jag kommer på just nu att berätta.
Väntar på fler svar nyfiket.Vi är fler som avlat med denna gen.

Läs om ofullständig penetrans och variabel expressivitet på:
www.scandinavianragdoll.com/Avel/genetik.htm
Det gäller för HCM.
Hoppsan där finns visst ett litet fel i den artilkeln
citat
Förklaring: BB=brun , Bb=brun med anlag för dilution , dd=blå
slutcitat
Bb är brun med anlag för choklad
d = dilution

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Kan ju oxå säga det att vi ÄR ändå på väg dit, då vi inte kommer att ha "bärare" av hcm1 i framtiden.Men det kommer säkert att dyka upp en ny gen som vi får ta ställning till sedan.
Men det är inte såå enkelt att nu bara plocka bort alla bärare.Alltså kastrera dom och köpa in nytt.Det tror inte jag iaf.Många har ju importetat sina katter och lagt ut en massa pengar.Man vill ha dom i avel pga sina önskvärda egenskaper.Sedan testar man avkommorna och behåller dom fritestade i uppfödning.Det tar tid.
Jag förstår självklart att det är skillnad på de uppfödare som höll på med avel redan innann dessa DNA-tester kom till vår nytta, man kan inte kastrera alla rakt av. Det förstår jag med. Vi som nyligen börjat och kunna göra urvalet N/N på en gång har ju en fördel där i det ämnet iallafall.
Så jag förstår att det blir kattungar som bär på denna gen - och därför ställer jag min fråga.. är nyfiken..
Dock håller jag inte med #4 i att "man kan aldrig garantera att katten kommer vara frisk livet ut" gällande en N/N. Självklart inte, det är levande individer vi har att göra med, men då man har en katt med N/HCM är ju sannolikheten nästan 100% att katten nån gång i livstiden kommer utveckla HCM.
Jag förstår att detta är känsligt och jag kan förstå vissas dilemma, därför vill jag inte lägga några värderingar i min frågeställning i den här tråden utan bara höra hur ni tänker och är glad att ni delar med er av tankar och åsikter 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#8 Var har du fått uppgiften att en n/hcm katt med nästan 100 % sannolikhet kommer att utveckla HCM?

Jag vet inte hur många av er som är medlemmar i Ragdollklubben, men jag skrev en lång artikel i förra numret av Trasdockan om just detta. Den baserar sig på seminariet med Susan Little i mars.
Först och främst så handlar det om en dominant gen och det finns inga "bärare", har de genen så har de den - det är alltså ingenting som katten "bär" dolt. Bärare talar man om när det handlar om recessiva anlag. Däremot är anlaget inkomplett dominant, dvs dominant med variabel expressivitet. Enligt Susan Little så kommer i princip alla katter som är HCM/N förr eller senare utveckla sjukdomen, dock i olika grad. De som är HCM/HCM har större sannolikhet att drabbas tidigare och hårdare, men en katt som är HCM/N är inte alls ett "säkert kort" på något sätt.
Rekommendationerna som Susan Little hade var att i de fall en katt är HCM/N och har något att bidra med i aveln, kan man ta EN kull efter katten, spara en avkomma för att ersätta föräldern och sedan kastrera katten. Att ta fler kullar på en katt som är HCM/N bidrar inte till att föra aveln vidare (i denna aspekt).
Jag har sålt en kull med HCM/N-pappa, vid den tidpunkten var det ovanligt att man DNA-testade och jag tycker fortfarande att det känns oerhört jobbigt att ha sålt kattungar som löper stor risk att bli sjuka i framtiden. Jag kommer inte utsätta varken mig själv eller mina framtida kattungeköpare för det igen, alltså kommer jag inte använda katter som är HCM/N i min avel.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
#8 just från det omtalade seminariet av Susan Little i mars
Synd att man inte kan ta hit henne igen så fler får möjligheten att lyssna på hennes föredrag. De som missade henne förra gången.
Men ni som missade det kan ju alltid gå in på Ragdollklubben och beställa hem det numret av Trasdockan och läsa.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag är tveksam till om man ska ta bort alla n/hcm katter i dethär skedet. Jag vill själv inte avla på n/hcm katter (iofs har jag ingen avel alls för tillfället), men undrar om vi inte gör oss själva en björntjänst genom att ta bort alla n/hcm katter? Det finns så många andra allvarliga sjukdomar som inte kan DNA testas och som riskerar att förstärkas om det är så illa att många av n/n katterna är bärare av eller har de gener för andra sjukdomar, t.ex RN.
Jag tror jag var en av de första som DNA testade, och jag skrev mycket på kattforumet på den tiden och försökte övertyga svenska uppfödare att göra denhär testen. Många ansåg då att det var onödigt eftersom det säkert finns flera gener som orsakar hcm - vilket är helt riktigt. Men som tur är så har allt fler börjat inse vikten av att göra testerna.
Som liten uppfödare (jag har bara haft två ragdollkullar) så är det med stor sorg som en av mina uppfödningar är hcm/hcm. Parningen gjordes innana dna-testen fanns - självklart . Använder man en n/hcm katt i avel så ska det givetvis vara med en n/n. Katten ifråga drabbades i vår av en blodpropp. Bl.a pga detta är jag "egoistisk" och vill inte själv använda en n/hcm katt i avel. Men tror ändå inte att det är någon lösning att ta bort alla från aveln.
#12 "andra allvarliga sjukdomar".. känns för mig som om HCM är en av de allvarligaste en katt kan drabbas av…
Självklart var det, som sagt, omöjligt för er att veta om denna gen innan man kunde testa den och det kan ingen klandra er för. Men då man idag har detta redskap står jag för att jag inte använder bärare i avel.
men det var eg inte det tråden handlar om, utan mer om hur ni informerar era kattungeköpare som är intresserade av dessa bebisar..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#4 Jag håller med dig helt och hållet…
Skulle också vilja veta vart man fått i uppgift om att det är 100% sannolikhet att en bärare utvecklar HCM?
Jag tycker man vet alldeles för lite idag och alla skickar inte in sina resultat till hälsoprogrammet så man kan få någon statistik för att kunna dra slutsatser. Och jag vet att jag tyvärr varit en av de som varit dålig på att skicka in
Det kommer Ingrid, jag glömmer bara bort det hela tiden.
En sammanställning av hälsoprogrammet kommer i nästa Rag-Times, som tyvärr blivit något försenad pga mig 
Martina
Yataz
#13 Jo visst håller jag med om att HCM är en av de allvarligaste sjukdomarna, men det finns ANDRA allvarliga sjukdomar också.
Sorry att jag svävade iväg från frågan det gällde
Jag tycker man får mycket bra information här, även om det gäller Maine Coon så kan det ju inte vara helt olikt för Ragdollen.
http://www.mainecoon-katten.se/halsa/DNA_rek.htm
Martina
Yataz
som sagt :) Min tråd handlade om hur kattungeköparna informeras om detta…. *ler*
Inga fler svar på det?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#12 Susan Little rekommenderade inte heller att alla HCM/N katter skulle tas ur avel, just p.g.a. det du beskriver. Rekommendationen var att HCM/N-katter paras EN gång (med N/N-partner), en avkomma som är N/N sparas ur denna kull för att ersätta föräldern, och HCM/N-katten kastreras. På så sätt blir vi av med genen på EN generation, utan att skada avelsbasen. Tyvärr verkar det som att många inte följer den rekommendationen utan tar fler kullar på HCM/N-katter. Susan Little sa att hon förstår att det är frestande att göra så om man inte får det man vill ha i den första kullen, men att det är väldigt, väldigt farligt att tänka "bara en till".
#14 Att 100% av katterna kommer att utveckla sjukdomen tror jag inte att det finns något belägg för. Enligt Susan Little kommer HCM/N-katter troligtvis att bli sjuka, men att de förmodligen får en mildare variant av sjukdomen än HCM/HCM-katter. Hon sa att HCM/N-katter lever 8-12 år i genomsnitt, vilket självklart innebär att vissa katter lever ett normallångt liv.
Ibland tycker jag dock att många tar det som att HCM/N-katter inte alls löper särskilt stor risk att bli sjuka, när det egentligen inte alls är så det ligger till utan snarare tvärtom. Vi ska vara glada för våra HCM/N-katter som lever långa liv, men sannolikheten att de drabbas av HCM är mycket mycket mycket större än att en N/N-katt gör det.

#17 Jag informerade mina kattungeköpare så gott det gick, jag tog upp saken med alla och lät dem bilda sig en egen uppfattning. Jag hade en text på min hemsida som jag skrivit med fakta kring genen och dess innebörd. Texten är inte längre helt aktuell men då visste vi inte så mycket som vi vet nu. Den länkade jag i alla fall till och pratade om med dem.
Jag sålde mina kattungar till fullpris, de var inte DNA-testade. Jag visste inte hur jag skulle göra i detta fall, men jag frågade andra uppfödare om råd. En uppfödare som jag visste testat länge stöttade mig jättebra och utifrån hennes erfarenheter valde jag detta. Jag hade förmodligen gjort annorlunda i dagsläget.
En av avkommorna som är HCM/N behöll jag hos min mamma, hon kastrerades i februari då jag inte tyckte hon hade kvaliteter nog att väga upp hennes genotyp i aveln. Jag har aldrig ångrat mig en sekund!
Om någon av mina avkommor skulle utveckla HCM i framtiden så får jag fatta beslut angående hur jag ska hantera situationen då. Jag vet att en av de fem jag sålde är N/N, de andra fyra är fortfarande inte DNA-testade men de är alla kastrerade.
Jag tog en kull min n/hcm hona.Kastrerade henne sedan och omplacerade henne pga att hon var inte så bra mamma som jag önskat.Hon överlät uppfostringen till en annan hona.
Behöll en hane till uppfödningsom jag sedan testade och han var också n/hcm.Han har gett två kullar till mig och sedan kastrerats.Har väntat på en n/n avkomma från honom och inte fått det
.Har alltså ingen som tar över hans linjer.Buttert.Väldigt buttert.Hade förhoppningar för att hans egenskaper skulle kunna föras vidare,men inte.Nu måste jag hitta något nytt när min n/n hona efter sin nästa kull pensioneras.Det blir sällan som man tänkt sig…I nuvarande kullen efter bärarhanen finns 4 honor och en kille.2 honor håller får avel/utställning.Men alla är till salu för sällskap pga. att alla är bärare.Visst är jag besviken.Mycket.Men vad kan jag göra?Inget.Nya tag.Nya förhoppningar.Har bara en fertil katt hemma i nuläget.N/N. Och en som jag samäger,oxå N/N.Men hon är svårparad och löper sällan.Har ännu idag idag inte fått en kull från henne.
Jag är jätteglad för min Cita som är N/n.Hon är en värdefull avelshona på många sätt.Hon ska ge mig en kull till varifrån jag fortsätter med min uppfödning.Det är vad jag tänkt mig.Om hon fortsätter att vara frisk osv. så att säga.
Men jag vet att det finns fler som avlat på hcm/n katter som inte ännu gett sig till känna.
Men jag tror att dom tänkt i samma tankar som jag.
Att behålla en fritestad i avel.
I mitt fall så lyckades inte det pga dominanta anlag….
Men hur dom förklarat det till kattungeköpare som fått ev. N/hcm vet jag ju inte.
#14 Men tanken med ett hälsoprogram är just att det inte är ägaren som skickar in svaren, utan veterinären som har utfört det! Om din veterinär är införstådd med hur ett hälsoprogram fungerar har h*n skickat in svaren till den adress som står angiven på blanketten.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Tycker det är självklart att uppfödare ska upplysa om detta till kattungeköpare. Spelar ju ingen roll att det finns annat som ev kan dyka upp, det är oväsentligt. Det man vet bör man ju berätta, så vi kattungeköpare kan välja om vi vill ha ungen eller inte. Annars är ni ju inte ärliga eller hur ?!
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
#22 Jag tänkte på DNA-test resultaten som vi måste skicka in själva..
Martina
Yataz
Väldigt intressant läsning. Tack för att ni delar med er av era tankar och erfarenheter.
# 17 jodå här kommer mina
:
- Informeras alltid köparna om att kattungen bär på HCM-genen och vad det innebär?
Jag håller med # 23. Jag har, i och för sig, inte haft kattungar som varit hcm/n men skulle jag ha haft det skulle jag definitivt informera kattungeköparna om detta.
Vet jag ju inte, men jag skulle respektera deras val till fullo.
- Har nån backat då de fått veta det här?
Samma svar som ovan.
- Säljs kattungen till fullpris?
Oj svår fråga och mitt svar är…"jag vet inte". Om jag skulle ha behövt ta ställning till det skulle det ha varit svårt. Å ena sidan vill jag att varje katt ska ha det "värde" den förtjänar och eftersom den kan leva ett fullvärdigt liv så…och andra sidan känns det knepigt att ta fullt pris för den om den dör en tidig död.
Jag känner med er som står inför dessa svåra frågor. Jag kommer inte att köpa in en katt som är hcm/n men jag kommer kanske en dag att stå inför liknande svåra beslut drabbad av något annat som vi inte vet om ännu. Det är bra att fundera kring de här frågorna!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Om jag hade en kull som var möjliga hcm/n bärare.. så skulle jag dna testa kullen, och sen skulle jag informera köparna om det var nödvändigt.
Dvs, om kattungen är n/hcm.
Det beror nog till stor del på hur vi informerar våra ev. köpare, och vad vi ger för "input-info-signaler-garantier.etc". Men precis som Kicki säger här ovan, så skulle jag till fullo respektera deras val.
_- Har nån backat då de fått veta det här?
_För mig har det inneburit att en katt som sålts till avel egentligen, efter detta omvärderats och kastrerats pga, att dess kvalitee´r inte övervägde riskerna. Och detta i samråd mellan oss två uppfödare. Då jag också hjälpte till att hitta annan avelshane.
(Inom hundaveln så är det så att det finns rekommendationer att man inte BÖR para tex två som bär på PRA (en ögonsjukdom) för att det då med större sannolikhet kan innebära att individen insjuknar.
http://www.whispering-valley.com/PRA.htm ) bara som ett exempel.
Nu har vi ju inte ännu kommit så långt så att vi helt kan friskförklara en katt som "bara bär" genen, utan det är egentligen bara vad olika männsikor "tror" som vi får gå på och ta ställning till.
Å andra sidan tror ju jag på GUD.. så man kan ju tro utan att VETA..
Men jag tycker att teorin om 1 generations förnyelse är ett ganska sunt tänk…. dvs. att om en generation är vi så gott som av med de heterozygota katterna i vår avel.
_- Säljs kattungen till fullpris?
"citat" Oj svår fråga och mitt svar är…"jag vet inte". Om jag skulle ha behövt ta ställning till det skulle det ha varit svårt. Å ena sidan vill jag att varje katt ska ha det "värde" den förtjänar och eftersom den kan leva ett fullvärdigt liv så…och andra sidan känns det knepigt att ta fullt pris för den om den dör en tidig död. "slut citat"_
Jag kunde inte att uttryckt mig bättre själv.. Instämmer till fullo med Kicki här också.
Det är jättebra att vi som uppfödare funderar kring de här frågorna, men vi måste också vara medvetna om att vi i dag är i ett sånt läge att vi för varje år som går kommer ställas inför massor av sånt här, då vi snart kan göra en total DNA profil av varenda individ…
Och hur noga kollar vi oss själva innan vi skaffar barn… och vart går gränsen? Ska alla med hjärtfel i släkten få gå barnlösa, eller diabetes…? Eller ADHD?? Eller eksem?? Det blir ett kantigt samhälle om bara eliten får föröka sig…
Nu vet jag ju att detta är att hårddra det, men jag vill bara väcka tanken hos er…..
**Susanne Littkle sa att HCM/N-katter lever 8-12 år i genomsnitt,
Hur länge lever en N/N katt i genomsnitt ??? 10-14 år ???
**(om vi nu tex väljer att tro på henne)
Ska vi abortera männsikor som kanske inte kan bli mer än 30 år??
Eller ska vi ge dom 30 underbara år??
Sundhet i samarbete med kunskap och öppenhet inför varandra…
Vi får inte gå till överdrift… Lagom är bäst, tycker jag….
Att använda våra kunskaper på ett sunt och bra sätt.
Jag skulle nog heller inte köpa in en hcm bärare idag till mitt katteri!
Så mycket vet jag…
det ska bli mycket spännande att se hur våra n/hcm katter kommer utvecklas..
Ja en svår och nyttig frågeställning…. //Unni

Men hur stor risk är det att en kattunge har HCM om pappan är frisk men mamman har en gen till HCM? det är vell ca 50 %? Då borde man vell testa alla kattungar innan de blir avelsdjur iaf?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Om pappan är n/n och mamman n/hcm (eller tvärtom) så får I TEORIN 25% av ungarna genen. Men alla kan också bli n/n eller n/hcm, 25 % är ju bara statistiskt räknat.

Okej bra att veta :)
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

sannoliken är ju 50 % att kattungen får genen.
Och själva frågan då. Ja har haft tyvärr mycket otur med den här genen och har husen fullt med HCM/n katter. Jag testade mina avelskatter så for den var möjligt (och har haft två kullar med möjligheten att de kommer ungar med HCM/HCM, från föräldrarna som hade flera gånger ultraljudats helt friska… jag det var det mardröm två år sedan just den här tiden av sommaren)
Jag har nu haft två kullar efter DNA-testen blev möjligt där mamman har varit HCM/n. Jag har microchippad och tästat varje ung och berättat alt vad det ät möjligt att berätta, altså altt man vet. Och har satt priset på HCM/n ungen lite under de normala prisen, men bara liten…
självklart bör man testa alla kattungar och endast släppa de som är n/n till avel då.. tycker jag..
# 31 Nå förstås - det är väl för varmt för att tänka 

#33 det stämmer… lite för varmt är det nu.
# 32 ju det glömde jag säga att ungarna med HCM /n har förstås inte sålts till avel utan till sälskap (att gå till utstälning är inte förbjudet om katten mår bra)

#31 jag tyckte det var en super förklaring och jag kunde till och med körklara den för sambon, jättebra då vi diskuterat detta mycket det senaste
En dum fråga kanske men kan två n/n katter får ungar med HCM/n eller HCM/HCM?
Eller är man fri från HCM om man parar två n/n katter?
#36 Två katter som är n/n kan inte få n/hcm eller hcm/hcm katter. Man är fri från hcm när det gäller just denhär genen som man kan testa för, men det finns antagligen flera gener som kan förorsaka hcm och som man ännu inte identifierat.
Om man har en kattunge efter n/n föräldrar så behöver kattungen alltså inte testas.
ja, två n/n katter är alltså fria från DEN HÄR hcm genen.. Då behöver du aldrig testa avkommorna för den genen.

#38 Det finns alltid en risk för mistag, så det är nog ganska bra ide att görä ibland stickprov. Och testa importerade katter trots att den sägs vara från n/n föräldrar.
tack för era svar på mina frågor :)
Intressant att höra verkligen, tack!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare