Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 2774 ggr
Yataz
0

Mid high white / High white

Skulle gärna vilja se tydliga bilder av dessa varianter..

Martina

Yataz

bebble
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

MHW

bebble
0

sessan igen

Dockgarden
0

High white

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

CaTim
0

Sitter inte skillnaden mellan dessa varianter i generna? Inte i utseendet… Har jag missuppfattat?Skäms

huldabella
0

Glenn var ju ett mysterium för oss - det är solklart att han har dubblerade vitfläcksgener, men inte vilka. Enligt stamtavlan är han en High White, men jag tycker att efter hans kullar är det nu ganska bra fastslaget att han är en Mid High! Det finns alltså ett flertal felreggningar i hans stamtavla.

Det går mao inte att se skillnad på de olika varianterna.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

peninsulas
0

Vår Yssanta är mid high (kunde även vara high white det visste vi inte förrän hon nu fått sin första kull och fick bl.a mitted kattungar pappa katt är color point. (så tror jag det varObestämd)Det är inte helt lätt det här med vitfläcksanlag.Flört

bebble
0

På min MHW kan jag se en nyans skilland på tassarna, som mitted har

dragonfire
0

Det går inte alltid att se skillnad på mid high white och en high white, eftersom vitfläcksanlaget är såpass varierande i sin uttrycksgrad.

Dock kan man med ganska stor säkerhet säga att om katten har det sk vanmönstret, dvs vit med färg endast på öron och svans, så är det två bicolor som är föräldrar, och paras katten med en icke-vitfläck så blir kattungarna bicolor.

Jag ogillar dock att kalla anlagen för mittedanlag och bicoloranlag, eftersom det inte handlar om två skiljda färganlag, utan ett och samma anlag med olika "styrka".

En mitted är en katt med vitfläcksnlag av låg "styrka", medan bicolor är av högre "styrka". Men som vi alla vet som avlar på dessa färger så finns det gott om katter som hamnar i gränslandet mellan mitted och bicolor, tex en bicolor med färg ned på benen och en smal bläs. Den skiljer sig ju inte mycket från en mitted med bläs.

High white och mid high white kan skilja sig lika mycket som bicolor och mitted.

dragonfire
0

Kan bidra med en bild på en high white med två bicolorföräldar, bara för skojs skull!

CaTim
0

#8 Men det måste vara någon typ av skillnad på anlagen då en bicolor och en mitted kan få colorpointungar men det kan inte en high mitted och en mitted få… trots att dessa ser lika ut.

Cheeserica
0

#19 Men det har ju att göra med att high mitted-katten har två (låggradiga) vitfläcksanlag och kommer ge det vidare till alla sina avkommor. En true bicolor och en mitted har ju bara ett vitfläcksanlag vardera och lämnar i 50% av fallen vidare sitt icke-vitfläcksanlag.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

CaTim
0

#11 Aha, tack för informationen, då trillade poletten ner som man säger…

FruPiggelin
0

#1 och #2: jag har aldrig sett en ragdoll med sån "djup" profil; bara för att jag är nyfiken och vill lära mig mer - är det önskvärt eller är det för mycket?