Import katt och avel
Skulle ni ta fler kullar på en katt som ni har importerat
eller skulle ni ta lika många eller färre kullar?
Å,hur motiverar ni det ena eller det andra?
Bara nyfiken
Rent spontant tänker jag nog att jag skulle ta fler kullar på en import, dels för att det är förhopningsvis linjer som inte är så vanliga här och dels för att få igen pengarna man lagt.
Den sistnämnda delen är ju inte det viktigaste men det finns nog med i resonemanget.
/Kicki
Jag skulle ta en kull och utvärdera ungarna, sen bestämma mig utifrån hur avkommorna utvecklas och hur katten i sig är m.a.p temperament, typ etc. Jag skulle inte ta fler kullar bara för att det är en import. Har en hona här hemma som jag kommer att kastrera för att jag är inte alls nöjd med henne typmässigt sett och hon kommer inte tillföra ngt till aveln, och att ta en kull för att få igen pengarna skulle jag aldrig göra, hur seriös är man då ?!
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
2# Självklart har du rätt, det ska ju givetvis tillföra något till sin avel, gör det det, så skulle jag ta fler kullar, man får ju ta en kull och göra en utvärdering, tillför den inget så fortsätter man ju inte.
Men det gäller ju inte bara importer.
För mig har det nog blivit så att jag har tagit färre kullar på mina importer av olika anledningar, än de på svensk/norsk-födda. 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Själv har jag inte heller tänkt i dom banorna att jag skulle ta färre eller fler kullar på mina importer, utan just utvärdera och ta därefter.
Eftersom vi har så bra katter här i Sverige, så är det ju inte säkert att katten är bättte bara för att den är en import.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
"2" Håller fullständigt med
#5 Kunde inte sagt det bättre själv..
Martina
Yataz
Hade importen tillfört något bra till aveln så hade jag gärna tagit en kull extra.
Men oavsett om katten är importerad eller inte så måste den tillföra sin avel något, OCH rasen, det är så många här hemma som avlar på snipiga katter som inte har i aveln att göra.
/M