Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3769 ggr
Norrtassens
0

Ni som har strilande hankatter...

Hejsan!

Jag skulle vilja veta vid vilken ålder era hankatter började strila…så jag kan förbereda mej…OM utifall min hane skulle börja med såna olater. peppar…peppar

Annica, S*Norrtassen´s

Dreamdolls
0

Min hane började strila i stort sett när han blev könsmogen, ungefär vid 8-9 månaders ålder. Först hände det bara någon gång per dag men allt eftersom han blev mer könsmogen så ökade det bara.

Men jag hade räknat med strilande så vi inredde ett "hanrum" där han får strila bäst han villSkrattande och när han är ute i övriga huset så går han med skydd på sig.

Önskar dig stort lycka till att du klarar dig från strilande på din hane för det är inte så roligt alla gånger….. men det går Flört

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Rosino
0

Om jag kommer rätt ihåg så var det ungefär i 1-års åldern. Det började smått, men när han började kissa på vardagsrumsbordet och soffan så blev han hänvisad till eget rum.Där har han kissat mest på golvet.

Feliwayen har jag haft ipluggad ända tills för ca 1 vecka sedan. Då blev jag utan och tänkte att det får vara, de gör säkert ingen nytta ändå. Jag vet inte om det är en tillfällighet, men jag tycker han har kissat mycket mera de senaste dagarna, och också varit mycket oroligare. Så det blir väl nog att investera i en burk till.

/Lena

Norrtassens
0

#1 Tack för ditt svar. Då vet jag att det nog är NU det ska börja…OM det börjar…peppar…peppar

Jag såg något suspekt på tapeten i morse…kom tyvärr inte åt att lukta, men jag sprayade massor av piss-off…för säkerhets skull Obestämd

Har redan gjort iordning ett kattrum…men jag hoppas slippa använda den pga strilande, men man måste kanske förbereda sig på det.

Apropå skydd…vad använder du för märke på byxorna, och vilken storlek? Jag har ju en hane på runt 6 kg…

Jag fick ju träffa din otroligt snygge "piss-nisse" på Umeå-utställningen Skrattande. Han är verkligen snygg!! Grattis till hans fina resultat Skrattande

/Annica

Norrtassens
0

#2 Förstår att han fick ett eget rum efter soffan Rynkar på näsan

Det är inte roligt…jag har ju en tygsoffa, och en av mina honkatter kissade i den under en löpning. Men jag fick tack o lov bort lukten…efter diverse tvättande..

Jag har oxå haft Feliway inpluggat i samband med den senaste kissen jag tog hem. Men den har tagit slut för några veckor sedan…kanske jag ska investera i mer…för säkerhets skull

/Annica

FruPiggelin
0

hur fungerar feliway? används den till både hanar och honor i avel?

Rosino
0

#5 Feliway finns som spray eller som en vätska som man sätter i en adapter i vägguttaget. Det används för att minska strilande, man kan använda det i sambandet med flytt osv. Det används inte bara till fertila djur, också bråkande kastrater t.ex kan lugna ned sig.

Om du googlar på feliway hittar du massor av info Glad

Det är delade menigar - och säkert varierande från katt till katt - om det fungerar, men jag tycker det verkar som om det haft en del positiv inverkan åtminstone trots att han inte slutat strila helt. Men han har varit ganska tystlåten av sig.

huldabella
0

Båda mina killar började strila vid ungefär 1.5 års ålder. Nu har vi ingen fertil hane längre, så vi håller på att byta golv och tapeter i hela huset… Flört

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Singo-Torpet
0

min börja när han var ca 1½år men vi flutta då kanske kan vara de, så han vart kastrat ganska så snart.. nu har vi 2 stycken torra hanar än så länge på 1½år och en på 1åe och peppar peppar ja hoppas de håller sig på lådan..

FunHouse
0

Min hane började plötsligt efter en utställning vid 1 år. Jag tror att utställningen triggade igång honom.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Norrtassens
0

#7 Ja, det kan bli kostsamt att ha strilande avelshanar Obestämd

Så då kan alltså strilandet komma vid ett senare tillfälle…trodde att det började i samband när de blir fertila…

#8 Kan tänka mej att en flytt kan trigga igång strilandet…hur löser ni era två fertila hanar nu…kan ni ha dem tillsammans?

#9 Aj då, att t.om en utställning kan trigga igång…ja det är klart, så mycket dofter som finns på en utställning. Undrar om man kan ge katten något rogivande innan utställningen, för att förhindra att ett strilbeteende ska starta?

Så då kan man alltså aldrig vara riktigt säker på killen, han kan ju börja strila närsomhelst Obestämd

Ja, man får ju ha i beräkning att det komma skall…det känns bra att jag gjort iordning ett rum…för säkerhets skull. Fast jag skulle ha svårt att hålla honom instängd. Om han börjar strila kommer jag att skaffa byxor…så han får vara med oss under dagtid, så får han vara i kattrummet tillsammans med min kastrat under nattetid.

Rosino
0

#10 Byxor är bra så länge de hålls på och om katten inte bajsar i dem Flört

Singo-Torpet
0

#10 mina pojkar trivs fin fint tillsammans och bor med oss andra i hela huset, inget kiss och inget bråk, den dagen de börjar kommer ja att kastrera den ena omgående, och funkar inte de får man tänka om, vill inte ha dem i egna rum möjligen under en väldigt kort tid.

byxor skulle ja kunna tänka mig att pröva under en period om de skulle behövas.

OldTown
0

Förstår hur rubriken lyder, men vi har aldrig haft hankatter som strilar. *ta i trä etc". Gissa om jag är förvånad. Och den äldsta av dem är snart 4 år!

Norrtassens
0

#12 Vad skönt att det funkar bra för er med 2 fertila hanar…utan att de bråkar, eller strilar Skrattande. Hoppas att det håller i sig Flört

#13 Vad kul att du oxå svarade…trots att du inte har strilande hankatter….lyllo dej Flört

Håller tummarna att min Zackis INTE heller kommer att strila Skrattande