livmorbetennelse tre dager etter fødsel
Jeg er kjempestresset og bekymret!
Min blå cp jente fikk fire sunne kattunger for tre dager siden og alt gikk veldig bra (alle morkaker ute) og tom. Hun har vært eksemplarisk og kattungene har lagt på seg som de skal. I ettermiddag ble hun plutselig dårlig og sluttet å stelle ungene. Jeg la merke til at hun ble slapp og sluttet og spise. I tillegg kastet hun opp og fikk diare. Jeg målte temperaturen og den var på 39.8
Veterinær ble ringt opp, men de hadde det travel. Da jeg beskrev symptomene, spurte hun om jeg trodde det hastet…..?! Jeg sa at det trodde jeg hun som veterinær skulle avgjøre. Da fikk jeg besked om at hun skulle ringe meg senere for å se om hun ble bedre. Jeg la på røret mørkerød i ansiktet og drog rett til en annen vetrinær som la henne omgående på drypp og med antibiotikabehandling
Jeg kjenner nå at jeg ikke helt stoler på avgjørelsene den andre veterinæren tar etter denne opplevelsen, og går nå og venter på at hun skal vise bedring. Dette er mitt første kull og jeg har så mange spørsmål:
Er det andre behandlinger som trengs utenom antibiotika og vesketilførsel? Eventuellt hva?
Kan det være andre komplikasjoner? Det ble observert at hun var litt gul på øynene.
Vil en behandling påvirke melkeproduksjon?
Hvor fort blir hun bedre?
Dette har kanskje vært diskutert før, men akkurat nå har jeg ikke ro på meg til å søke på nettet og jeg kjenner tårene sprenger på.
Om noen har erfaringer, hadde jeg vært veldig takknemlig for svar. På bare noen timer er hele idyllen snudd opp ned og jeg vil ikke miste go`jenta mi!
Det kan være jeg virker hysterisk og det stemmer….akkurat nå.
Det er sikkert mange som sitter inne med erfaringer og akkuret nå stoler jeg ikke mye på veterinærer…
Takknemlig for svar.
Mvh Vera
Stackars dig! Jag förstår att du är upprörd och ledsen.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, jag har aldrig upplevt något sådant. Men jag hoppas det går bra för din katt.
Kram AnnaCarin
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
koka upp 1l vatten
blanda i 2 msk druvsocker
1/2 tsk salt
1/2 tsk birkarbonat
låt svalna och ge henne detta flera gånger under dagen
det ger energi och vätska
samt AD mat
Kram
Men usch vad jobbigt för dig!
Hoppas verkligen katten tillfrisknar!
Den första veterinären skulle jag inte heller lita på!
Hoppas någon uppfödarna som varit med om många förlossningar kanske kan ge dig svar, för jag vet tyvärr inte..
Håller tummen för henne! Hur mår bebbarna?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Stackare!!
Kanske är det så att det blev kvar en moderkaka eller fosterhinnor efter förlossningen, då blir det gärna infekterat. Honan får då antibiotikadropp och medecin som driver ut resterna av moderkakan så att livmodern får en chans att bli ren.
Att ögonen är gula kan bero på att levern är påverkad av detta, det kan den bli ganska lätt av alla slags infektioner, och man får hoppas att det går bort med antibiotikan det också.
Jag håller tummarna för att hon snart är frisk igen!!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Stackars er
.Usch va trist.
Jag förstår tyvärr inte så bra norska.
Men man brukar ju få antibiotika som inte påverkar ungarna så du behöver inte vara rädd för det.
En uppfödarvän till mig fick nyligen juverinflammation på en av katterna.Katten fick hög feber o vätskebrist.Ögonen såg mer gula ut än blå och öronen var röda!Otäckt!
Hon fick ligga i dropp några timmar o 10 dar antibiotikakur.
Hon blev snabbt bättre
.
Hoppas din piggnar till snabbt oxå!Annars ring veterinär igen!Katter klarar inte länge utan vätska och med hög feber.Levern påverkas snabbt! Håller tummarna!

Huff, så trist!
Jeg håper hun kommer seg raskt på beina igjen!
Jeg har også opplevd livmorbetennelse noen ganger, og vi mistet vårt første kull pga det.
Hunkatten min fikk også livmorsbetennelse ved et senere tidspunkt, og måtte da kastreres,og hennes datter fikk det også, og måtte behandles for det.
Første gangen det hendte, opplevde vi det samme som du- at veterinæren ikke tok oss seriøst. Katten min hadde ingen illeluktende, mørkbrun utflod, men et lyst, rødaktig slim som kom ut av skjeden. Jeg merket på min katt at hun ikke var i form, og kontaktet selvfølgelig veterinær, nettopp fordi jeg mistenkte livmorbetennelse. Veterinæren sa at dte sikkert ikke var noe farlig, og bad meg vente. Min katt var da i uke 7 av drektigheten.
Jeg hørte på veterinæren, og vi ble enige om at vi skulle se det an til neste dag. Tidlig neste morgen våknet jeg av at hun kom opp i min seng, og snudde en blodig bakende til meg, slik at jeg hoppet i senga! Jeg ringte veterinæren med det samme, og han hadde ikke tid til å ta imot oss før på ettermiddagen
Jeg ringte straks til en annen veterinær, for dette var ikke holdbart! Denne andre veterinæren ba oss umiddelbart om å komme inn på klinikken, og vi dro dit. Det ble tatt sekretprøver av katten min, og han kunne, før han satte prøven under mikroskopet, si at dette var livmorbetennelse, og lurte på hvorfor vi ikke hadde kommet før….
Vi tok også ultralyd av henne, og han kunne si at bebisene var døde, og at livmoren hennes var full i væske.
Hun ble satt på Synolux (antibiotika) i to uker og fikk en sprøyte slik at hun skulle støte ut fostrene. (Alizin??)
Dette var en fæl opplevelse både for oss og for katten, og desverre viste det seg at min katt var disponert for dette- og fikk det igjen, da endte det med kastrering. Hun fikk ett kull i mellomtiden, der vi beholdt en jente, og det viste seg at hun også fikk livmorsbetennelse. Vi valgte å ikke bruke henne videre i avl pga. det og enkelte andre grunner.
Det har også vært flere tilfeller av livmorbetennelse på de linjene, så om dette er arvelig eller ei, kan man jo begynne å lure på?
Jeg har iallefall lært å ta hvert minste tegn på uvelhet hos kattene mine alvorlig, og jeg ringer heller min veterinær en gang for mye enn for lite.
En bør være obs om katten begynner å løpe tidlig, og har tette og harde løp. Da vil heller jeg parre tidlig enn å vente til katten når en viss alder, nettopp for å prøve å unngå livmorsbetennelse.
Det er også en liten tankevekker om man skal la sin hunnkatt gå på p-piller eller ei, for dette kan også gjøre at livmorbetennelse utvikles, spesielt om katten ikke får pille ofte nok, og at katten blir gående å småløpe mellom pillene.
Så har man det som trolig skjedde i ditt tilfelle- at noe ble igjen inne i livmoren etter fødsel. Det er også utrolig viktig å telle morkakene som kommer ut (i de fleste tilfellene er det nok en morkake som ikke har kommet ut) og evt, når fødselen er ferdig klemme forsiktig på magen, slik at alt blir presset ut. (Dette skal vanligvis etterriene klare, men det er ikke alltid det skjer)
Du gjorde helt riktig i å følge med på katten din, og det er uhørt at veterinæren ikke ville ta deg alvorlig!! Jeg blir så sint når jeg hører om slike ring, for det minner meg så mye om min egen historie.
I Norge finnes minst to typer antibiotikum man kan gi til kattene ved livmorbetennelse:
Baytril, som ikke skal gis til drektige eller diegivende katter
Synolux- som jeg håper din katt har fått, nå som hun ammer sine små.
Er hun dehydrert, regner jeg med at veterinæren kanskje satte en saltvannssprøyte i nakken hennes for å få henne til å kvikne til?
Du har fått flere gode råd ovenfor, men jeg vil også anbefale deg å kjøpe noe som heter GEM-pulver på apoteket, og evt. gi henne det.
Pulveret blandes i oppkokt vann, og kan gis til både mennesker og dyr ved stort vesketap. Jeg har alltid dette liggende i katteapoteket mitt :)
Håper det går bra med katten din, og hennes bebiser. Er hun for slapp, bør du kanskje avlaste henne litt med å håndmate bebisene, men virker antibiotikaen slik den skal, så pigner hun nok til i løpet av noen timer :)
Jeg ville iallefall bare fortelle min historie, si min mening og gi mine råd.
Lykke til!!
og gratulerer med kullet!!
#6 men fy vilka hemskheter du varit med om!
Såg nåt.. GEM-pulver.. vad är det??? inte hört om innan..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#7:
GEM-pulver er et glukose-elektrolytt pulver for normalisering av væske og elektrolyttbalanse. Brukes ved diaré og andre former for væsketap.

Tusen takk alle sammen!
Spesiell takk til #6 for utfyllende svar og at du delte av egne erfaringer…..
Nå har jeg vært og hentet henne hos den veterinæren som viste seg å ta dette på fullt alvor. Hun fikk intravenøs veske for å gjenopprette veskebalansen og Zynolux antibiotika på samme dryppet. Lå med drypp i fire timer. Og med den varmen vi har i tillegg, var det abslolutt nødvendig.
(Puh! For en gangs skyld ønsker jeg litt svalere vær……)
Hun skal fortsette med Zynolux tabletter i ti dager.
Hun har allerede kviknet til og steller sine små etter alle kunstens regler nå. Problemet er at kattungene har gått ned noen gram og er sultne! Hun får ikke ro på seg til å spise og drikke selv. Jeg prøvde å tilleggsmate dem, men det ville de ikke og snudde seg bort fra flasken hele tiden.
Har faktisk GEM pulver liggende og prøver det på henne:)
Hun har fremdeles venoflonet sittende i labben i tilfelle hun trenger mer drypp i morgen.
Jeg ble så redd! Alt skjedde så fort og kvalmen sitter i magen enda.
Man lærer mye av en slik episode, men dette kunne jeg vært foruten.
Det gjenstår å se hvordan ting utvikler seg i morgen.
Mvh Vera

Åh Vera vilket elände! Hoppas att det löser sig med mamma katt!
Skönt att du fick tag i en bra veterinär till slut!
Önskar allt gott!
Kramar Anna