Vill inte äta torrfoder!!
Några av kattungarna från en av mina kullar jag precis haft vägrar äta torrfoder när de flyttat. De har fått samma torrfoder med sig hem och de nya ägarna har även testat andra sorter, men ändå vägrar de.
När de bodde hos min fodervärd åt de torrfoder men fick också kokt fisk morgon och kväll och lite smått och gott.
Vad gör man för att få dom äta torrfoder??
Jag börjar bli orolig när de inte vill äta torrfoder och är rädd att de inte får i sig det de ska.
Jag har sagt att ställ bara fram torrfoder och erbjud inget annat så äter de tids nog när de blir hungriga. Det är i alla fall mina erfarenheter…men nu är det en av kattungarna som inte velat äta på 4 dagar.
Dessutom blev jag hänvisad till Ulla Björnehammars artikel om hur matvägran snabbt kan bli livsfarlig för en katt på grund av att levern blir påverkad.
De har testat att blanda ut i kokt fisk och barnmat och liknande, men de spottar ut torrfodret och äter det andra 
Vet inte vad jag ska göra och hur jag ska råda 
Har inte varit med om liknande tidigare…i alla fall inte av denna grad..
Martina
Yataz
vet inte om det hjälper men har dem/du provat att blöta torrmaten? Kan kanske fungera… Kan blanda den blöta med lite "vanlig" blötmat… Vet inte om det fungerar men kan kanske vara värt att prova iaf
http://www.svidjas.se
De har testat det…de vägrar även blötmat….de vill bara ha kokt fisk och vanlig mat…
Yataz
Finns det nått annat i det nya hemmet som kan stressa upp dem så det inte vill äta? Kan det finnas andra orsaker?
Kom på fler orsaker, kan kattungarna vara sjuka? Provat med annan sorts torrfoder? Om katten inte ätit på 4 dagar så skulle jag snabbt få den till en veterinär, dem kan snabbt få problem med levern om katter inte får i sig mat.
De är så coola katter allihopa så stressade är det minsta de är…de vill helt enkelt inte äta torrfodret bara. De har god aptit på det mesta förutom torrfoder och de är inte sjuka på något sätt!
Tror att de kan testa vad som erbjuds istället…men hur bryter man en sådan ovana utan att det ska vara skadligt?
Martina
Yataz
ok, när jag läste ditt första medelande lät det mer som att han inte ätit alls på 4 dagar, men läste igenom igen och ser att han får i sig mat iaf.
Krångligt fall dock, går ju inte direkt att tvinga dem att börja äta torrfoder, nån annan kanske har mer tips?
Jag hoppas det 
Yataz
Helt ärligt hade jag varit glad om mina inte åt torrisar.
Men tex Mjau eller Bozitas blötmat får de i sig allt de behöver. Det hade jag gett och sedan haft torrisar vid sidan om.
Blötmat är egentligen det bästa man kan ge katten enligt mig.
Lycka till!
Har de verkligen ätit torrfoder hos fodervärden?
Ta och blötlägg torrfodret i mycket vatten så att inte allt sugs upp och låt det dra till kraften går ut i vattnet
blanda vattnet med majsvälling och servera det, här får de smak på fodret med i vällingen
när kokt fisk serveras så över vattnet där med, eller ännu hellre rå torsk och torrfodervatten över, de äter detta sista utan problem för de gillar torsken rå

#9 Rå fisk är inte bra för katter och kan vara rent av farligt i stora mängder, då det hindrar upptagningen av A-vitamin.
#8 Jag håller med dig. :-) Jag skulle i ett sånt här fall erbjuda blötmat av olika sorter (vilket sort spelar ingen roll i ett sånt här läge, all blötmat är bättre än vilket torrfoder som helst!) och krydda med vatten som man kokat fisken i. Tonfiskvatten kan också charma katter som vägrar äta, det går bra att blanda tonfisken med mer vatten och låta det dra där så får man mycket fisksmakande vatten att krydda med. Sedan fasar man ut fisksmaken mer och mer tills det bara är blötmat kvar.
Vill man sedan att katten ska äta torrfoder så kan man skola in det i ett senare skede. Bättre att katten får i sig det den behöver när den är såhär liten! En diet på kokt fisk och människomat är inte alls nyttigt för en växande kattunge.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Men katten äter inte heller blötmat!! Det är det som är problemet…
hade varit jätteglad om det vore så väl..
Martina
Yataz
BARF kan ju vara en idé och introducera in blötmat sakta , sakta.
För om den bara äter kot fisk och rester kommer den ju inte må så bra.

#11 Har ni provat att "krydda" blötmaten som jag skrev? Blötmat går inte att pilla bitar ur…
Hej Martina!
Jag har ett knep som äntligen börjat fungera på "Genovia" eller Tilly Hon äter inte enbart torrisar.
Utan jag provade med PRO PLAN kitten Delicate Sensitive….var ett fodet för de allra kräsnaste katter sa de på djuraffären. Jag inhandlade det och Krossar det med mortel i inte allt för små bitar och blandar ut den i barnmat eller dylikt och det funkar
, försöker nu att minska ner på blötblandningen och det funkar oxå. Funkar inte med nån annan sort. Appropå blötkattmat så äter hon inte det.Läste om att det kunde vara att de är stressade eller så, men det är dom icke iallafall inte vår lilla tjej, bara envis.
Hoppas det löser sig för de andra syskonen.
Kramisar frå Lotta och Tilly samt de andra kissarna
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
PS: glömde att hålla med det Martina skriver om vad vi har provat………och det inte har hjälpt.
Tilly är nnars en pigg och överambitiös tjej som nästan aldrig är still. Är nyfiken på det mesta och så.
DS
#14 Ni är för goa Lotta! Känns så skönt att Genovia fick komma till er och att ni har testat er fram vad som fungerar för er..
Har aldrig varit med om en kull som inte velat äta torrfoder på detta sätt…men kanske är det nackdelen när de får smaka på för mycket? Men man vill ju skämma bort dom samtidigt som man vill att de ska vänja sig att äta allt möjligt så de inte blir så känsliga sedan…svårt det där..
Två av dem är i alla fall duktiga på att äta torrfoder i alla fall..
Hur som helst är Grace, som detta nu till mesta dels handlade om, tillbaka hos oss igen (eller rättare sagt hos fodervärden). Nya ägaren var inte tålmodig med detta så det känns bäst så här…nu ska vi själva vänja in henne mer och mer på torrfoder och jag hoppas att hon snart kan få ett bra hem…ni har inte ångrat er Lotta?? 

Tack alla ni som svarat och tipsat med diverse saker!!
Känns så skönt att man kan vända sig till er via forumet med sina konstiga frågor 
Och ett stort tack även till mina underbara fodervärdar som ställer upp i vått och torrt!!! 
Martina
Yataz
Oj det hade jag ingen aning om att Grace hade kommit tillbaks, har inte pratat med Helena sen i tisdags……
Man är ju sugen 
Men pengarna rullar på till det nya köket som vi byter till…..
Kramisar
Kan du inte prova att ge köttfärs, kycklingfärs, kycklinghjärta.
Mina kattungar älskar det allihopa. och det är mycket nyttigare att BARFA lite istället för torrfoder. De kanske lär sig äta torrfoder senare.
Hittar man något de gillar kan man ge det lite sen strö torrfoder över, kanske…?
Hoppas du hittar någon lösning…
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Hur går det nu med dem?
#20 underbart att det löser sig :D
Va bra att det funkar
#10#
Rå fisk någon gång är inte alls farligt, det ska ju naturligtvis inte vara varjde dag och varje måltid
förr åt katterna rå sill och inte mådde dessa dåligt eller blev sjuka
Royals mat innehåller ju arsenik

#10 Ser ingen anledning till att ge katter rå fisk med de negativa effekter det kan få, när man kan koka den och eliminera risken. Att koka fisk ger dessutom fisksmakande spad som gör att katten får i sig mer vätska.
Angående Royals mat så lär du väl ha missat anledningen til att den diskussionen uppkom. Här står mer om det:
Arsenik i RC Fit 32
För övrigt ger jag inte mina katter Royal Canins mat, och inget annat torrfoder heller för den delen. Och om vi nu ska diskutera hur katterna hade det förr så åt de inte torrfoder då heller, och förekomsten av urinvägsproblem, diabetes m.m. var betydligt mindre då.
#20 Hur går det med kissen nu? :)