Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 38118 ggr
bibbi12
85

Ragdoll allergivänlig?

Hejsan alla, jag är fundersam på en sak. Jag har hört att ragdoll är allergivänlig, är det så?

huldabella
3

Nej, min erfarenhet är att Ragdollen inte är allergivänlig, tyvärr.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Helona
1

Nej! Absolut inte,säger jag. Kanske tänker du på Sibirisk katt,som många även med svår allergi KAN tåla.

Åsa

Svidjas
2

Jag måste dock säga emot er då jag har en kattallergisk kompis som har sibirisk katt hemma och som tål våra ragdolls bra. Tror det kan vara lite individuellt då hon t.o.m tålde kattungarna bra när de var nyfödda.

Hon är då rätt så mycket allergisk men är man allergisk o0ch funderar på ragdolls så bör man nog hälsa på en ragdoll och kolla sig för först, hon kom hit och rpovade sig fram och det fungerar bra.

http://www.svidjas.se

dara
1

jag säger också att de inte är allergivänliga. min huskatt kande min mamma bara an lite granna medans med ragdollen så räcker inte ens medesinen ibland, även andra som bara varit en aning alergsika har kännt av safir mycket mera än annars

Pysslingens
0

Jag har två kattungeköpare som tål ragdoll bättre än andra raser.

Fyrpihls
1

Jag har också erfarenhet av både och.

Vi hade besök av ett väldigt allergiskt barn här en gång, och han var alldeles salig till slut för han kände INGENTING och då hade vi massa kullar och fullt hus… det var förra hösten.

Men han rörde dom i och för sig inte… för han var som sagt VÄLDIGT allergisk. Men han brukade inte kunde vistas bland NÅGRA pälsdjur, men vi har ju både ragdoll och en hund, Löwchen som däremot är väldigt allergivänlig.

Men jag känner också folk som reagerar på våra djur. Sen är det ju svårt att veta om det är katterna eller hunden när man har både och.

Svidjas
0

#6 mm håller med, tycker det bästa helt enkelt är att testa sig för, dock börja väldigt försiktigt med en ragdoll på håll…

http://www.svidjas.se

Neo033
6

Min mamma är tokallergisk mot katter. Får en reaktion av att vara med någon som har katt hemma. Min ragdoll har hon faktiskt t.o.m. varit hemma hos OCH gosat med nosen i pälsen utan att få ngn reaktion! Glad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Helona
0

Jag har pälsdjursallargiSkämsSkäms,och tål mina MCO bättre än min RAG.

Men man får pröva sej fram.

Åsa

goa-kissen
3

Jag har satma /allargi.Jag är testad och man har konstaterat att jag är  jätte allergisk mot just katt.Själv har jag sju stycken hemma som jag inte känner av alls.Däremot när jag har kattungar kan jag känna av det om jag håller på för mycket med dom.

Jag måste vara extremt noga med toa lådan så den inte börjar lukta och sedan badar vi ju katterna ganska ofta eftersom dom ställs ut och det tror jag också hjälper till att hålla allergin i schack.

Har även sålt till många som har allargi och inte känner av Ragdollen nå´t,men jag tror ändå det är väldigt individuellt hur man reagerar. Sedan ska man inte glömma att allergitesten utförs från vanliga huskatter ochdet kan också vara av betydelse på vad du får för svar tror jag. Jag klarar inte huskatter alls,medans som ja sa klarar Ragdoll väldigt bra.

Det bästa är om man kan få komma och hälsa på någon med Ragdoll och helst ungar sitta ner och hålla på med dom för att se om du reagerara,eller om man har möjlighet att få låna hem en Ragdoll på prov.

Jag har själv lånat ut en av mian katter till ett par som var osäkra,det slutade med att dom tog katten de lånade och köpte en ungeSkrattandeSkrattandeFlört

Dixon
2

Hej!

Att ha kattallergi kan bero på olika anledningar. All allergi är individuell m a o. Min make har både astma och konstaterad katt/kanin/hästallergi och tål våran ragdoll på 2 år ua. Vi har vid flertalet tillfällen varit på besök hos våran uppfödare utan att han känt av någonting alls. Likaså en annan uppfödare som bor väldigt nära oss. Han har utsatts för ca 8 ragdoll, både ungar, fertila hanar och honor. Så att geniralisera kattallergi är alldeles fel, helt individuellt. Bästa är att utsätta sig vid flertalet tillfälle hos en uppfödare eller annan som har en del katter för att få en uppfattning. (gärna då också fertila hanar)

Det är mina erfarenheter iaf

bibbi12
0

Tack alla för era råd, jag vart jätte glad när jag såg att så många svarade. Jag ska följa rådet jag fick och hälsa på en ragdoll några gånger och se hur vi reagerar. Tack än en gång Bibbi12