Stucken av humla
Har en kattunge som blivit stucken av humla.
Vi ska avvakta, men kan man lindra med något??
För det är ju lite svullet och verkar klia..
Martina
Yataz
Fick tipset om att badda med bikarbonat utblandat i vatten till bi- eller humlestick.
Till getingbet kan man badda med vinäger som är utblandat med vatten.
Kan vara bra att veta om ni råkar ut för det…
Och naturligtvis ska man åka till veterinär om det blir allvarligt och mycket svullet, men för det mesta är det faktiskt ingen fara..
Martina
Yataz

Kan du komma åt genom pälsen så kan du pröva med mild kortison salva. Det gör susen på fyrbenta så varför inte på misse. Asolsprit är också bra vid bett.
Ta en isbit och kyl ner där han blivit stucken funkar kanon 

du säljer ju med aloe vera har jag för mig om du har vetinary formulan spruta på med den 
_____________________________________________________________________________________________________
Letar Ragdoll på foder
#4 Jo jag vet…själv har jag använt min aloe vera akutspray flitigt när sånt här hänt och det lindrar verkligen direkt.
Men nu var ju kattungen hos fodervärden i Nyköping och de hade ju inte det hemma tyvärr.
Kattungen mår nu bra så det är ingen fara…
Martina
Yataz

Ok förstår Martina
säljer du aloe vera till dem i nyköping? har du visningar?
annars finns jag nära och kan ställa upp 

_____________________________________________________________________________________________________
Letar Ragdoll på foder
Vet inte med kattunge men vår kastrat (igen) blev stucken av en humla i mungipan, svullnade upp rätt mycket och fick då tipset från veterinär att ge betapred (kortison) exakt mängd osv fick vi från veterinären men tror det rörde sig om max 10mg… (men minns inte.)
http://www.svidjas.se

Stackars liten. Skönt att han är bättre nu.
Det är min stora fasa att nån av katterna ska bli stungna av humlor eller getingar. De tycker ju att dessa insekter är helfestliga och vill absolut jaga dom.. till mattes stora förtvivlan.. Bra med alla råd här ifall olyckan skulle vara framme.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Svarar mig själv, #7, betapred har jag hemma då jag fick ut det på recept till mig själv efter en allergiskreaktion så, det är inte receptfritt bör nämnas.
http://www.svidjas.se