Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1798 ggr
Svidjas
1

Vad krävs för att bli domare?

Vad för utbildning går man för att bli domare på kattutställning?
Vad krävs i erfarenhet? Osv

http://www.svidjas.se

Denna kommentar har tagits bort.
FruPiggelin
0

Man måste gå assistent 20 ggr, varit medlem i SVERAK-ansluten kattklubb i 5 år och varit uppfödare med 2 lr 3 (?!) kullar, innan man får påbörja domarutbildning för SVERAK.

Det är väl kraven i stora drag om jag minns rätt.

(Lite andra regler för att bli domare inom IDP…)

Ragstars
0

Et av avkommene skal vel også ha blivit IC om jäg inte tar fel…?

Går man assistent, så må man komma ihåg at få sitt assistentbevis, om man vil bli domare, annars telles det inte medFlört

Yataz
0

Allt står i länken jag gav här ovan, men jag kan skriva det här också.

För att få gå domarutbildningen måste man:

1. Ha gått assistent på 20 bära-själv utställningar alt. 10 utställningar där bara assistent får bära katterna. Eftersom det vanligaste är att ägarna själv får bära sina katter på dagens utställningar så blir det alltså 20 st. Dessa utställningar måste spridas över minst 2 år och du måste ha assistentintyg från dessa.

2. Du måste ha varit aktiv medlem i FIFe-ansluten klubb i minst 5 år.

3. Man måste ha fött upp minst 3 kullar under eget stamnamn under en period av minst 3 år. Dessa kullar måste vara av den ras som ingår i den kategori som du vill bli domare för.

4. Man måste ha ställt ut aktivt på minst 20 utställningar. Minst en katt med ditt stamnamn måste erhållit titeln GIC/GIP under de senaste 5 åren.

5. Man måste ha erfarenhet av att arrangera kattutställningar. Erfarenhet som utställningsommissarie, arbete i sekretariat eller prisrum räknas som likvärdigt.

6. De rekommenderas att man har varit assistentansvarig och/eller ringsekreterare för olika domare.

Sedan måste du gå domarelev i minst 2 år ett visst antal gånger beroende på kategori och för ett visst antal katter. Man måste vara aktiv domarelev och delta på seminarier.

För den som är intresserad så rekommenderar jag er att läsa länken i mitt tidigare inlägg.

Martina

Yataz