Har ni en vattenfontene?
En kompis som har uppfödning av en annan ras enn ragdoll har just fått konstaterat Giardia i sitt katteri 
Hon mener mycket bestemt at smittokilden er hennes vattenfontene, som er svår at holde ren nu i varmen.
Hon diskar den for hand, men det er svårt å komme til alle steder.
Hon pratet med sin veterinær om dette, og de hadde også hatt flere tilfeller med Giardia-drabbade katter som også drakk av vattenfontene hjemme, men visste inte om dette var huvudgrunnen…
Kom i håg at diska din vattenfonten ordentlig i sommervarmen!!
Jeg disker min i diskmaskinen en gang i veckan, annars fyller jeg på friskt vatten varje dag…hoppas at det er grundig nok…
Vil inte ha katter som er dårlige i magen sin…
Hur ofte rengjør ni vattenfontenene deres?

Jag slängde min vattenfontän för ett par år sedan. Jag tror att det är omöjligt att hålla den så ren,som en skål som diskas morron och kväll och fylls på med friskt vatten.
Åsa
Vi har två olika. Visst skulle jag kunna vara noggrannare med att göra den ren, men fontänerna kommer att vara kvar.

Nej, jag har ingen fontän. Det är för mycket kalk i vattnet här på Öland så det fungerade inte.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Jeg rengjør min minst hver gang den trenger påfyll(hver 4 dag). Ellers bruker jeg å legge 3-4 isbiter oppi hver morgen og kveld. Vannet blir kaldere og kattene elsker det!
Jag hade en sådan där Cat It vattenfontän tidigare, men den var helt omöjlig att hålla ren ordentligt så jag tyckte det verkade äckligt och slutade använda den.
Jag har dock varit sugen på en Drinkwell Platinum som jag har hört mycket gott om…vi får se om jag köper den istället. Tills dess får det duga med vanlig skål..
Martina
Yataz
Jag har två såna där bubblande bulor liksom
Men för att få Gardia krävs ju att nån av katterna i huset har det då så dom blir smittade genom den
Gardia poppar ju inte bara fram ur vattnet hur som helst, utan då måste man ju ha en katt med gardia i huset…

For noen år siden fanns det et utbrott av Giardia i Bergen her i Norge, og det rammet mange mennesker. Giardiaen spredde seg via drikkevattenet, altså fra kranvattenet.
Det er vel inte sikkert at en av kattene måste ha det for at smittan skal spridast?
Men om man inte har smittan i vattnet, vilket man oftast inte har så måste ju någon av katterna ha smittan för att gardia ska smitta i vattenautomaten. Då smittar det ju även om de delar toalett.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#7 Om smittan fanns i vattnet så spelar det ju ingen roll om det är vattenautomat eller skål?
Smittan kan inte uppstå "av sig själv" i en vattenautomat, den måste komma från annat håll.
Men det är förstås ändå mycket viktigt att hålla både automater och vanliga mat/vattenkoppar rena.
Vår Blaizan blev konstigt sjuk i höstas.
Hon dreglade i massor men var för övrigt frisk. Vet hittade inget trots övernattning och massor av prover.
När hon kom hem så började även Timotej påvisa samma symtom.
Som en säkerhets åtgärd skurade jag då fontänen extra noga. Den var svar att få ren och visst det var lite smutsigt men inte farligt.
Båda katterna blev frisk så fort fontänen var ren! Övriga två katter hade inga symtom
Så visst kan en fontän ställa till bekymmer. Nu har vi Cat Its nya bubbla som rinner, enkal att rengöra!
Köp Cat Mate den bästa atumaten på marknaden lätt att göra ren suverän pump.