Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett14-ot-off-topic
Läst 2031 ggr
Rosino
0

Funderingar om hundraser (bl.a sheltie)

Jag har inte på många år haft hund, men nu som då kommer tanken på att skaffa en hund. Hemma hade vi alltid hundar, men det var jakthundar som stövare och beagle, och någon jakthund behöver jag inte. Som vuxen har jag haft en blandras som tyvärr inte var riktigt pålitlig i temperamentet pga att obetänksamma vuxna(!) människor retat den. Det är nu många år sedan den dog.

Frågan är bara vilken ras som skulle passa mej. Det jag närmast fallit för är sheltie, men vissa påstår att de kan vara misstänksamma och reserverade mot främmande människor. Är det någon här som har erfarenhet av sheltie och hur de är till temperamentet?

Jag vill inte ha någon hund som kräver timtals motion varje dag för att må bra. Min sambo vill ha en bordercollie, men jag tycker inte att det är någon ras som passar oss.

Inte heller någon jättestor hund. Det bör vara en ras med sådant temperament som även en nybörjare (som jag ju ändå är) kan ha. Och förstås en hund som kan trivas ihop med våra katter.

Förslag på trevlig raser som skulle passa mej, om jag bestämmer att nångång skaffa hund igen? :)

Ska tillägga att jag inte tycker om hundar som är "hoptryckta" i ansiktet…

Limin
0

Vad roligt att ni funderar på hund…. Skrattande

Jag har ingen egen erfarenhet av hund. Men jag hade gärna haft hund i framtiden… Men en av mina kompisar har tre hundar en Shetland sheepdog och två Coton de Tuleár och även två katter. Deras Shetie är lite försiktig då det kommer främmande människor. Men efter ett tag vill hon gärna komma fram och nosa och vill vara med. Hon är jättemysig. Men deras två Coton de Tuleár är glada och frammåt och vill gärna hälsa och leka på en gång.

De har tidigare också haft två Sheltie… en var väldigt framåt och den andra var väldigt reserverad. Två jättefina hundar.

Skulle jag skaffa hund så skulle jag helt klart vilja ha en Coton de Tuleár…. en lagom stor hund, gillar att promenera, lefull och hur mysig som helst. Och går bra ihop med katterna också. Deras två hundar kan busa som bara den med deras två katter ;-)

"Rasen är glad, stabil och mycket sällskaplig mot människor och andra hundar. Den anpassar sig perfekt till alla sorters livsstilar. Coton de Tuléars temperament är ett av rasens huvudsakliga kännetecken." (Från länken nedan).

Kolla på denna sida så kan du läsa mer om rasen och kicka in under "galleri"… :-)

http://www.cotondetulearclub.se/

Lycka till!!

Hvenhildas
0

Det finns en söt ras som heter Eurasier som skall vara lite Ragdoll lik i sättet. Dockgårdens har precis skaffat en sådan och jag har träffat denna underbart ljuvliga vovve hos henne.

Sök på Eurasier så hittar du info om den

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Dockgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då behöver jag inte säga det själv egentligen - Eurasier är jättetrevliga hundar! Vår valp trivs bra här med oss och våra nio katterSkrattande

På bilden är hon drygt 8 veckor.

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

Singo-Torpet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 jag tänkte också på den rasen.. bra första gångs hundar tycker ja…

sheltin är lite reserverad men de tycker ja att både border och collie kan vara med och kanske är det inviduellt men tycker att det verkar gått utför för dessa raser efter "lassie" tyvärr :(

själv har ja en icke jagande JRT och han är verkligen allt ja kan önska av en hund… lätt lärd, alltid glad, pigg på allt, morgon trött, och arbets villig men samtidigt ganska lat :) och hårar minimalt.

Christelle
0

Ja jag har ju en Papillon och en Papillon/Chihuahua och dom går superbra ihop med katter! Dom har härligt temprament och är otroligt mysiga och mycket kloka! Passar kattmänniskor utmärkt :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Delson
0

Själv har jag haft ett antal olika raser som Howavart och Estrela. Dessa är ganska krävande men jag kan varmt rekomendera Dansk-Svensk gårdshund. De jag har träffat har haft ett underbart temperament. Sen gillar jag även att hunden har lite innanför skallen. Lycka till med ditt val.

Addiction
0

Jag känner att jag verkligen kan besvara din fråga om Shelties då min mor har uppfödning och har haft det i si sådär 25 år med lite paus ;)

Shelties finns i två olika varianter enligt mig.

Show och Bruks, som alla andra hundraser typ ;)

en Sheltie som är  avlad enbart för show är oftast inte lika "gó" i temperamentet som en Sheltie som är från brukslinjer. Min mor har hela livet haft Shelties av Showtyp men köpte för ett år sedan en Sheltie med Australienska linjer.

Jag höll på att svimma av lycka för den Sheltien är helt underbar. Hon är klipsk som bara den och älskar allt och alla, skulle Aldrig morra åt någon och har aldrig gjort det heller. Hennes fritidsintressen är att valla katterna när de är ute koppel ;) Tills de mjauar lite irriterat då förstår hon att det är nog. Sedan leker hon också med katterna, de har verkligen jätteroligt ihop.

Däremot är Shelties alltid ganska benägna att skälla om du inte uppfostrar dem, vi kör hårt på Ceasar Millans "SH!"-ljud och nu skäller knappt några av hundarna längre =).

Om du vill ha ett litet gulligt paket som älskar att ligga i knät, busa med katterna, är väääldigt klipsk och lättlärd så är nog inte en Sheltie ett dumt val, men välj rätt sort.

De har mycket energi så promenader skadar inte, de kanske behöver lite mer än en ren sällskapsras, eftersom de har vallning i generna.

Om du är intresserad av Shelties och vill tala med min mor så kan du maila till mig, den tiken jag talat om ska ha en kull framöver med.

Kramar

Karolina

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Rosino
0

#7 Tack för dina synpunkter!

Har din mamma någon hemsida så kan jag gå in och kika?

Addiction
0

Nej hon har tyvärr aldrig haft någon sån ;) Hon har en mail dock :)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction