Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 1974 ggr
Millah
0

Konstruktiv kritikk ønskes :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har ei lite ragdolljente (ca 6 måneder på bildene), som jeg kjøpte fjor sommer. Jeg er redd jeg har kjøpt en katt som er ubrukelig innenfor utstilling, da jeg har lest endel om genetikk og fargefeil osv.

Jeg kan desverre ikke så mye om rasen selv, så jeg håper noen der ute kan gi litt tilbakemeldinger? Glad

På forhånd; tuusen takk!! :) Håper på masse tilbakemeldinger!

Millah
0

Her ser dere nesen i profil  Obestämd

Millah
0

Et bilde til.. Har hun ikke mange "flekker"? Eller er det bare meg? Tungan ute

Millah
0

Her er hun 7 måneder :)

Millah
0

Og hun har kanskje altfor lyse øyne? Skrikandes

Omorose
0

Jättesöt tjej Glad Hon har fint V i ansiktet och färgen på ryggen är bra..Hon har dock för mycket fläckar på benen och så har hon vitt på öronen, vilket en bicolour inte ska ha =/

Var hon köpt till utställning? Dvs, sa uppfödaren att du kunde ställa ut henne?

Millah
0

Det var det jeg var redd for :/

Jeg kjøpte henne til ustilling ja, men jeg kunne ingenting om rasen på det tidspunktet Obestämd

Rosino
0

Tyvärr ingen uställningskatt då hon har vitt på öronen Rynkar på näsan

Singo-Torpet
0

söt tjej.. men som redan nämts så är de vit på öronen och de får de inte vara.. fläckarna på bennen ser ja tyvärr också som minus i utställningssamanhang.. om du sagt till uppföddaren att du vill ha en katt till utställning tycker ja nog inte att den tagit hela sitt ansvar att då sälja en katt med vitt på öronen till dig..:(

men hon har ett supper snyggt V tycker ja… :)

Millah
0

Takk for tilbakemeldinger! :)

Godt å få bekreftet min tvil, så jeg får kanskje vurdere å ringe oppdretteren og kreve tilbake endel av kjøpssummen.

AakresRagpride
0

Skremmende at du har fått en katt i hus som oppdretter mener er av utstillingskvaliet…det sier veldig mye om denne oppdretteren..

englagirl
0

#10 Håller med dig, och hur kan man som uppfödare vilja att nån visar en katt från sin uppfödning som inte håller? Det om något är väl dålig reklam för sin uppfödning!

Eller?

Jag skulle kontakta uppfödaren igen om jag vore du, för har du betalat för en utställningskatt och fått en sällskapskatt så skulle jag kräva tillbaka en del av köpeskillingen!

Lycka till.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millah
0

Huff ja, dette var kjempe kjedelig. Jeg burde nok ha lest litt om rasen før jeg kjøpte henne, men jeg stolte nok blindt på oppdretteren :s

Jeg skal ringe henne i morgen og kreve tilbake en del av kjøpesummen - takk for all hjelp alle sammen :)

Må jeg sterilisere henne nå forresten? Siden hun er "feil" i forhold til rasen?

Nok en gang, takk for hjelpen :)

AakresRagpride
0

Absolutt, det er kjempeviktig å ha lest litt om rasen, slik at man vet hva man får i huset :)

Er du norsk foresten? I sverige har de ikke stamkl 1 og 2, som vi har i norge. Her ville vi satt en slik katt på kl 2 (ikke avles på) , da den ikke egner seg for utstilling, og de fleste selger ikke til avl om ikke kjøperen tenker på oppdrett eller har registrert oppdrett.

Har du bilder av foreldrene , slik at du kan se hvordan de var som små, og hvordan de ser ut nå?

Jeg mener hun har alt for liten ørebase, og veldig store ører, men ørene kan  jo falle ned etterhvert som hun vokser til..så har hun masse flekker ja:)

Jeg ville uansett ikke ha hatt kull på henne om du ikke er oppdretter,det er MYE å sette seg inn i, og ikke bare kos..

Det koster tid og penger, et keisersnitt koster rundt 3000/4000, og det er bare toppen på isfjellet:P

Da vil jeg heller anbefale å bli forvert for en oppdretter :)

Millah
0

Jeg er norsk ja :)

Da jeg kjøpte henne, fortalte jeg at jeg ønsket en katt jeg kunne bruke i utstillinger - og evt avl i ettertid (bare for å understreke at jeg ønsket en allsidig katt). Penger er ingen problem, men jeg ville bare forsikre meg at jeg fikk en bra katt når jeg først skulle kjøpe en - men det gikk ikke som planlagt gitt :P

AakresRagpride
0

Det skjønner jeg… ville ha tatt en tlf til oppdretter om jeg har vært deg Glad

kitcat
0

Förlåt men i mina öron låter det märkligt att man vill ha en katt till utställning och eventuell uppfödning utan att ens läsa på om det mest grundläggande såsom färg och teckning. Tyvärr är även hennes profil på tok för rak som snarare påminner om en som en norsk skogkatt ska ha och öronen sitter för tätt. De skulle kunna trilla ned med tiden men det vet man ju aldrig. Du får ursäkta den kanske lite hårda kritiken men den var ju efterfrågad, så…

Tar ju dock inte ifrån dig att det säkert är en underbar liten tjej! Ta till vara på det istället och njut av hennes sällskap, men utställning och avel får du nog spara till en annan katt.

Ragstars
0

Det er en veldig søt kosekatt du har fått deg, og hun er sikkert kjempesnill, iallefall ser hun slik utGlad

Det er skremmende å se at noen norske oppdrettere selger slike katter til utstilling, for hun har, som de andre over meg sier IKKE utstillingskvaliteter, og ei heller avlskvaliteter som jeg ser detFörvånad

Det er ikke for å være ekkel mot deg jeg sier dette, men om du på forhånd har sagt at du ønsket deg en raggis som kunne stilles ut og evt. ha et kull på, så har du blitt rundlurt av oppdretteren.

Jeg ville ha kontaktet oppdretteren ang dette.

Om du bestemmer deg for enda en raggis, håper jeg at du får en raggis du kan ta med på utstilling, og som holder mål.

Lykke til!

snowflak
0

Millah,: Jeg holder med det flere har skrevet ovenfor

ta kontakt med  oppdretteren ,håper at du får tilbakebetalt endel av kjøpesummen.

DanDaras
0

Hei!!

Det her er ikke noe nytt problem slik jeg ser det. Jeg syns at ganske mange som kjøper en katt vil ha en de bare kan ha en kull på. Jeg selger ikke til disse familiene. Dette er fordi det krever en hel del kunnskap og ressurser å ha kattunger og kull.

Det her kan jo være en som er ny og som virkelig tror på at det er en lovende katt. Men jeg må holde med de over. For meg er det ikke en katt til avel eller utstilling. Og det er ikke bare fargefeilene som gjør at det ikke er en avelskatt, men typen på katten som ikke holder god standard.

Er det en god oppdretter du har kjøpt av forstår hun "problemet" når du tar kontakt og vil gjøre det beste for deg.

Som oppdretter er det mange som tar kontakt og vil ha en katt til avel. Og jeg kan forstå at man blir fristet til å selge dem til det. Ingen vil jo sitte igjen med en katt. Men noe vi alltid må huske. Den beste i kullet behøver ikke å være bra. Det trenger man et trent øye for å se. Og har man det øyet kan man også informere kjøperen om vilken sterke sider og mindre sterke sider katten har.

Nå vet jeg jeg gikk utenfor tanken med denne tråden, men jeg tror det er viktig. Også i forhold til deg Millah å tenke på før du tar kontakt med oppdretteren. Om jeg forstår deg rett føler du deg lurt. Men gi henne en sjangse til å "rette opp" sine feil.

Med dette sagt ønsker jeg det et varmt lykke til videre!!

Azzis
0

Så synd at en oppdretter tillater seg å selge en slik katt til avel og utstilling Skrikandes

AakresRagpride
0

Slik jeg har forstått det er dette desverre en oppdretter som selger de fleste i kullet til avl, uansett om kjøperne ikke har planer om å starte oppdrett…og uansett hvilken standar de har tydeligvis..

Holder med dandaras,gi oppdretteren en sjanse til å ordne dette..det går sikkert godt Glad

Fyrpihls
0

ja, man blir bedrövad.. Det är ju rent lurendrejeri.. Man ser ju att dom har vitt på öronen tidigt tex, och bara det gör ju att utställning är uteslutet.

*Suck*

OM det verkligen är så att du köpt katten till utställning, så har du rätt att kräva mellanskillnaden tillbaka för en kjelekvalite´katt.

Det kan ju ha en rimlig förklaring… tex att katten var väldigt ljus när den var liten och att uppfödaren hade fel styrka på glasögonen Skrattande

Millah
0

Jeg ser nå at jeg burde ikke ha stolt så fort på oppdretteren, og jeg skjønner at jeg burde ha lest myyye mer før jeg anskaffet pusen - men men..

Jeg fant et bilde fra henne da hun var 9 uker gammel, legger ved det her.

Jeg skal gi oppdretteren en sjanse til å rette opp etter seg, så håper jeg bare at alt ender godt :) Er det noen som har anbefalinger til et godt oppdrett i Norge her da? Som sagt, jeg ønsker å prøve meg litt innenfor ustilling..

Nok en gang - takk for all tilbakemelding. Man lærer på sine feil Skrikandes Jeg har da i hvertfall en herlig kosekatt nå da Tungan ute

kitcat
0

Jag har funderat. Är det inte så att en del av ansvaret även ligger hos köparen? Jag menar, om jag köper en klänning på stan och inte provar den först, kommer hem och den visar sig sitta riktigt illa - ska jag då bli upprörd och gå till sömmerskan och kräva att få pengarna tillbaka? Nä, för jag skulle naturligtvis sett till att klänningen passade från första början och att den höll rätt kvalité. En liten tanke bara, vet inte om ni håller med…?

kitcat
0

#23 Gott att höra att det är en go´katt iallafall :)

AakresRagpride
0

# 23 Du har en mail i innboksen din fra meg Glad

Det er endel oppdrett rundt omkring i norge, de jeg kommer på er ragstars,raggamine,azzis,ragedys,diadems,dandaras, og selvsagt meg da Tungan ute

Det har foresten vært artig å fått høre hvordan dette "ender"..

Amasing-Stars
0

Jeg må nok desverre si meg enig med de andre …. katten din skulle vært solgt som kos/selskapskatt ….

Forferdelig synd at du skulle møte motgang Rynkar på näsan når du hadde valgt deg en katt som du ville stille og kanskje med tiden drive ett oppdrett , dette er en hard lærepenge for deg .

Håper at oppdretteren du kjøpte katten hos er redelig og at hun gjør opp for seg  Obestämd ……og skal du drive med oppdrett så krever det utrulig mye av deg , tenk nøye gjennom dette før du bestemer deg , kanskje du kan være forvert for en oppdretter da lærer du mye og får den rette veiledningen du trenger … men da må du finne en seriøs en .

Vi lærer så lenge vi lever Flört !! Lykke til

Merethe

Amasing-Stars
0

#23 Ja ragdollen er en hærlig katt Skrattande, har du først fått en så kommer det flere …. vær du sikker !!

Merethe

DanDaras
0

#23 Veldig synd når man føler at man ikke kan stole på…. Jeg håper at det er ukunnskap som gjør at denne katten ble solgt til avel. Ikke at noen var ute etter å lure. På den andre siden er jeg veldig skeptisk til at noen med så dårlig kunnskap avler på sine katter. Når man kjøper en katt er det jo viktig at man kjøper fra en oppdrette som kan hjelpe en ny med å finne en lovende avelskatt. Man kan ikke forvente at en som kjøper sin første katt vet hva man skal se etter. Alltid lett å falle for en søt kattunge.

Jeg håper du finner en oppdretter som kan hjelpe og støtte deg neste gang. Mitt råd til alle som skal kjøpe katt er å kjøpe fra noen man får bra kontakt med og som er villige til å støtte sine kattungekjøpere og gi dem råd og informasjon.

#24 Nja jag tycker inte det är det samma som att köpa en klänning Sara…Visst har man ett eget ansvar, men att sälja en katt til avel och utställning utan att informera om att något är fel tycker inte jag är seriøst och ansvarsfullt. Jag tycker man skall vara ärliga och klara på vad katten har før styrkor och brister. Viktigt att den nya lyckliga ägaren får det dom förväntar!!

Millah
0

Vi har nå kontaktet oppdretteren, og hun påstod at det var umulig for henne å se om dette kom til å bli en utstillingskatt eller ei - fordi bl. a. hvitfargen på ørene kunne ha mørknet etterhvert. Men vi leste opp litt av det som dere har skrevet her - og hun gikk tom for argumenter etterhvert - og tilbydde oss  å retunere katten og få tilbake 5000 kroner (av opprinnelige 8000). Dette blir da ikke aktuelt da vi har blitt veldig knyttet til Saphira, og da ville oppdretteren kun gi tilbake 2500 kroner - fordi hun mente at vi fortsatt kunne avle på henne. Da sa jeg at det blir ikke akuelt å avle på en katt som ikke følger rasebeskrivelsen - og i hvertfall ikke så lenge jeg ikke kan noe om det..

Så vi ble enige om å tenke på saken, så skal vi få en endelig avklaring i morgen.

Pengene spiller ingen rolle for meg, det er vell heller en prinsippsak..

kitcat; dersom jeg kjøper noe, og spør spesifikt om noe - så forventer jeg å få sannheten. Dessuten så har jeg allerede skrevet at jeg er etterpåklok nå..

DanDaras
0

Da høres det jo ikke helt håpløst ut da. Prisen på en katt til sellskap ligger på ca 6 000 kr og da er det rimelig å få tilbake 2500 spør du meg. Her syns jeg oppdretteren gjør det rette.

Jeg holder ikke med på at det hvite kunne blitt mørkere, hvitt er hvitt… og er det så mye som her kan man se det når de er veldig små…

Du sier du betaler 8000 kr for katten. Det er rundt der prisene ligger i dag på en ragdoll som er av høy kvalitet (i Norge). Vi har jo hatt en pris diskusjon en stund bland oppdrettere og da viser det seg desverre ofte at nye oppdrettere tar mer betalt. De tar også mer betalt for katter av mindre bra kvalitet. Noe jeg syns er synd. Her mener jeg derimot at kjøperen har et ansvar. Sier de ja til en pris, kan man ikke angre seg etterpå. Jeg syns ikke man bare betaler for katten, men også for den kunnskap oppdretteren måtte ha. Dvs en med erfaring kan nødvendigvis bedre ta ut en lovende kattunge i ett kull. Jeg personlig mener også at ikke mine kattunge kjøpere skal måtte betale mer for en kattunge for at jeg har valgt å importere en av foreldrene.

kitcat
0

Hoho Aksel! Nä inte menar jag att det är samma sak som att köpa en klänning som att köpa en ragdoll, det var såklart en metafor eller liknelse om man så vill men jag tror du förstår poängen som jag ville få ut. Det finns mycket som man omöjligt kan veta i förväg när man köper en raskatt första gången men min poäng är väl att om man lägger ut så mycket som 8000 (i NOK antar jag?) så skulle jag för egen del lärt mig det grundläggande, särskilt om jag hade velat hålla på med avel och utställning. 

Millah, det var skönt att höra att du vill behålla katten. Jag tror säkert att hon är mycket fäst vid er/dig och jag hoppas du finner en uppfödare som du kan lita på. Forumet här är ju ett alldeles utmärkt sätt att hitta rätt i ragdollvärlden :)

snowflak
0

Millah, : godt  og lese at dette ordnet seg for deg :).

Millah
0

Hehe.. Det ble nok ikke helt noen løsning likevell. Oppdretteren lovte å gi tilbake 2500 kroner, men dette er noen måneder siden nå. Hun svarer ikke på telefon, sms, mail eller noen ting. Så det ser ut til at hun rett og slett driter i det.

Vurderer sterkt å kontakte jurist, bare for å gi henne en lærepenge på at man ikke kan oppføre seg sånn.

Men nok en gang vil jeg takke dere for all hjelp, herlig å kunne spørre noen! :-)

snowflak
0

Millah: veldig trist og lese nyeste opdatering fra deg.jeg er rett og slett rystet..*sukk*

Millah
0

Det hele blir faktisk enda verre. Hun nekter nå for at hun noensinne solgte katten til utstilling - selv om vi har både mailer og sms som bekrefter det motsatte. Hvor hun selv bekrefter at vi skulle få en utmerket utstillingskatt, med godt utgangspunkt.

Så det hun selv sier nå, er at vi har betalt 8000 kroner for en selskapskatt..

Huff ja, utrolig kjedelig at noe sånn skal skje - men jeg håper andre mennesker der ute kan lære fra min erfaring.

dara
0

#36 stackare, sådant här är så tråkigt och din puufödare sköter det verkligen dåligt. jag är säker på att det är många som lära sig av att läsa om hur det gått för er.

är tråkigt att det gott som det gått, men det är bra att ni skriver om det så vi andra runtomkring även vi lär oss om hur det kan vara.

Millah
0

Takk for all støtte! :)

AakresRagpride
0

Uff, så utrolig kjedelig at det skulle ende slik da..Obestämd

Om du har dette på mail etc vil jeg si at dette er meget useriøst av oppdretteren. At hun i det hele og store kan si at denne er av utstillingskvalitet er skremmende. Men så kanskje oppdretteren ikke stiller kattene engang?

Jeg vet man kan ta kontakt med NRR, men om de kan gjøre noe tviler jeg på. Men da er ihvertfall NRR orientert om useriøst oppdrett.

Ragstars
0

Uff…så utrolig trist at noen kan oppføre seg slik!

Jeg håper virkelig det ordner seg!

Det er nesten som man kan få lyst til å gå ut med hvilken uppföder dette handler om til skrekk og advarsel for andre.

Oppfödaren har nå kjøpt seg enda flere nye katter og tenker fortsette med å produsere kull.

Det er flere oseriøsa ragdolluppfödare i gang i Norge just nu, så pass på!

Den forrige saken jeg hørte om, var en  ny uppföder som ikke registrerte kattungene sine, men som solgte en katt til avel og utstiling. Til kattungekjøperne sa hun at papirene var skickat inn til kattforbundet, men at stamtavlene sikkert var kommet bort i posten. Hon var også svår at få tak på via telefon eller mail, og da hun ble konfrontert med dette, så kom hun med en hel haug med unnskyldninger.

Hur dum går det an å bli å tro at dette ikke blir oppdaget?

Skremmende!!!

Det minner oss om hvor utrolig viktig det er å sjekke opp om uppfödarne før man kjøper seg en ragdoll!

Ragstars
0

Jeg håper virkelig at du har kontaktet oppdretterens katteklubb, for dette er en stygg sak, synes jeg.

Oppdretterens klubb kan hjelpe deg i å ordne opp i saken.

Denne oppdretteren fortjener tilsnakk, det er ikke OK at hun holder på slik, og har det først skjedd med en person, så er det stor sjanse for at det skjer andre også.

Ta kontakt med klubbens leder, nestleder ellerr sekretær, de vil hjelpe deg!

FruPiggelin
0

Lånar tråden lite, detta med vad man har för rätt mot uppfödare och vice versa.

Om jag köper en Ragdoll till avelspris och det visar sig att den vid ett års ålder är infertil eller kanske har HCM så att den ej kan användas i avel? Har man rätt att få tillbaka pengar så att det motsvarar "sällskapspris"? Intressant bara…

FunHouse
0

#42 jag skulle gärna diskutera detta men det känns inte rätt att sno tråden.

Du kan väl göra en ny så vi kan diskutera detta..

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

FruPiggelin
0

#43 Ny tråd finns under uppfödning "Rättigheter mot och för uppfödare?!"

snowflak
0

Millah: håper alt har ordnet seg siden sist opdatering av saken.:)