Blötmat; hur ofta och mängd?
Jag låter min hane gå på blötmatsdiet just nu eftersom han är lite för rund. Och måste säga att det fungerat utmärkt! Han har gått ner en hel del och är snart i normalhull faktiskt.
Jag har med fördel gett Bozita tetrapack som jag varmt kan rekommendera som blötmat. Tycker den är jättebra och de är bra i sina magar, vilket jag inte tidigare fått erfara med andra sorters blötmat.
Så till min fråga; Hur ofta och hur mycket ska man ge blötmaten?
Är ju annars bara van att låta torrfoder stå framme och ge lite blötmat som extra gott på kvällarna.
Nu har jag gett morgon-middag-kväll och ungefär en halv Bozita tetrapack. Vad tror ni, är det lagom?
Han verkar åtminstone nöjd med det och verkar inte gå hungrig, men skulle ändå vara spännande att höra hur andra gör.
Martina
Yataz

Fertila ska ha 7% av sin kroppsvikt/dag Kastrerade 2-3% per dag. En bra tummregel.
#1 Aha, aldrig hört talas om…Tack för tipset…får väl kolla om jag gjort rätt då.
Är det per dag då eller per portion?
Martina
Yataz

när ni ger blötmat är det enbart det eller torfoder också.. ja kör just nu bl´ötmats diet men har torfoderframe till dem andra och de händer ju att melker äter av det med
Förut har jag gett både och, men då min hane är för tjock och snart ska börja ställas ut igen så har jag satt honom enbart på blötmat nu, vilket gett effekt.
Jag har också en hona här hemma som inte behöver gå ner i vikt så jag brukar skilja de åt på kvällen en stund så hon får äta extra fet mat; kattungemat, så att hon inte ska gå ner sig i vikt..
Har fungerat hittills..
Martina
Yataz

#2 Ja det är per dag så en fertil hane på 5 kg ska ha 350gr fördelat på minst tre mål. Enligt BARF sidorna. Kastrat hane på 5 kilo 100-150 gr det känns lite lite tycker jag men man får väl gå lite på känn oxå se på hull osv

ok, min kastrat är som sagt för rund, men han är på G nedåt i vilket fall :) men ja har bara tagit bort torrfodret på natten och sedan gett blött mat innan ja ställt fram torrfodret igen på morgonen och sedan 1-2mål blött mat under dagen och sedan försöker vi ha honom ute och springa en stund varje dag och de har funkat men de går väldigt sakta men ska försöka bygga något form av hus som de andra kan komma in i men ej han då min 6månaders behöver lite kitten och MCO mat för att växa.
svårt att veta vad han ska väga tycker ja men tror 8,1kg är lagom för honom han är en väldigt stor kille.
#5 Räknade ut nu och jag verkar ha gett ganska så exakt rätt då 
Och jag som bara gått på ren känsla..
Martina
Yataz

Vilken bra tråd, precis vad jag undrade också
. Har precis satt en kastrerad hona på bantning och tänkte ge blötmat. Men det är inte så lätt att veta hur mycket man ska ge. När man räknar ut mängden mat antar jag att man ska utgå från hur mycket katten egentligen skulle väga och inte när den har 2 kg övervikt?
/ Lotta
#8 Hmm, tänkte faktiskt inte så långt utan räknade på den vikt den har nu. Du kanske jag ger för mycket ändå 
Martina
Yataz

#8 Ska man banta katten så får det nog bli ideal vikten man siktar på. Inte den vikten den har för då får den ju den mängd den ska ha för den vikten=ingen vikt nedgång. Men det är klart väger katten 9 kilo vill att den ska väga 6 får man sakta minska maten kanske inte allt på en gång för då har du nog en katt som biter dig i hälsenan ;-)
#10 Jo, det borde ju säga sig självt egentligen! Men så långt tänkte då inte jag..men från och med nu ska jag göra det 
Även om jag verkar gett lite för mycket så verkar det ju fungera och han har gått ner i alla fall. Måste snart ta och väga honom så får jag meddela resultatet sedan.
Martina
Yataz

Min katt är jämt hungrig! Han är 5.3 måndar gammal och så fort han ätit upp så jamar han efter mer, ihärdigt jamande. Så fort man går in i köket så galopperar han efter och jamar och går mellan benen så man trampar på han! Jag ger BARF och blötfoder och jag vill inte ge för mycket för då får han diarre, magen klarar inte av att smälta all mat. Jag fördelar maten på 3 tillfällen per dag, och då får han rediga portioner. Är det för att han växer eller bör jag oroa mig? Han är avmaskad hos uppfödaren, kan det vara mask ändå?

När jag var på föreläsning med Ylva Stockelberg så berättade hon att hon hade bantat sin katt med GI metoden dvs gett enbart blötfoder och det hade funkat. Tyvärr kom jag ej i håg mängden.
#12 För mig låter det som att han får för lite mat.Att han får diarre tror jag är för att han hetsäter.Jag skulle ge han mat oftare och se om det hjälper.5-6 ggr om dan.Han växer och behöver mkt mat då.Så länge du barfar och ger blötmat tror jag du inte behöver oroa dig för övervikt iaf.Det där med matproblem är lite klurigt för det är så individuellt var problemet ligger.
Kan man inte köpa på ICA blötmat, inte Mjau för det mår
mina illa av,,,,,,,,,,,,(ingen som vet???

#14, ja han hetsäter verkligen! Tack för rådet, ska pröva!
Hos oss har katterna fri tillgång ill mat dygnet runt
serveras lite blötmat morgon och kväll
"blötmaten" kan vara makril i tomat, tonfisk, maju, hils eller royals nya i påsarna, tosk eller spätta, kokt lax, kyckling eller oxkött, allt i ej överdrivna portioner utan de får dela på det vi lägger upp
Fungerar bra, inga tjocka katter, de reglerar bra själva
vi har 4 -5 oika torfoder framme och de väljer själv vilket de vill äta av
#15 ICA's blötmat är också bra blötmat.
Jag har Mjau i Tetrapack och ger ca 1 dl per gång som två katter får dela på. De får blötmat 1-2 ggr per dag utöver torrfoder som de har tillgång till jämt.
Hm jag kan ju dela med mig av hur mycket jag ger mina småtjejer. De väger ca 3,5kg, den ena eventuellt lite mindre. De får dela på 300g/dagligen. De är 2 år gamla innekatter, normalt aktiva.