Kattkompis till 6 mån katt
Jag har en ragdollhona på 6 mån. Tänker nu skaffa en katt till och funderar på en äldre ragdollhona på två år. Vad tror ni om det? Blir det den lilla eller stora katten som bestämmer?
Vad bra att din katt får en kompis! Det tar ibland en stund innan de båda uppskattar varandra, men efter två-tre veckor brukar de vara oskiljaktiga.
Vem som blir ranghög beror helt på deras personligheter.
Oftast är en äldre, fertil hona den som är ranhög i en grupp, men mellan två kastrerade katter är det nog bara personligheterna som styr.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Tack för svar. Klart att min kisse ska ha en kompis! Jag funderade på om det är dumt att ta en vuxen katt till en kattunge och om det kan bli problem? Jag vill ju inte att den lilla ska bli nedtryckt, det är ju hon som är först på plats.
Puttar upp. Vill så gärna höra lite åsikter om vuxen katt till liten katt, man hör nästan bara talas om tvärtom.
tror inte det är några problem alls - kul för din kisse att få en kompis! Din lilla katt är ju knappt könsmogen så det lär inte bli några problem för den vuxna nya att acceptera den, och den lille blir nog glad att få en lekkompis .)
Du kan ju åka dit med en filt eller nåt så den vuxna känt lukten av den lille och erat hem nån vecka innan ni tar hem henne, för att vänja i henne lite på era lukter. Ger bra förutsättningar..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Det är nog absolut inga problem, se till att båda tjejerna är kastrerade också.
Tack för era svar. Nu känner jag mig lugn. Båda katterna kommer att vara kastrerade innan de flyttar ihop. Sen är det bara att hålla tummarna att allt går bra.
Det kommer säkert lösa sig. Det brukar inte vara några problem. Det kan vara lite fräs och morr ibland de första veckorna, men det brukar aldrig bli mer än så och sen blir de vänner..
Lycka till!
Martina
Yataz