Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1880 ggr
willowpysen
2008-12-19 16:22
0

Fodervärd?

Hej! Är det någon som är eller har varit fodervärd? Har kontakt med en uppfödare och vi ska hälsa på och titta på en kattunge som vi eventuellt ska vara fodervärd åt. Eftersom jag arbetar halvtid så har jag inte ekonomi att köpa en kattunge, (vill ju hemskt gärna ha en ragdoll)  utan lägger pengarna på bra foder, vaccinationer, försäkring mm. Dessutom har jag tid för katten. Någon som har tips och idéer vad man bör tänka på innan man blir fodervärd? Mvh/Hanna

"En stund i taget - här & nu"

Singo-Torpet
2008-12-19 23:19
0

att allt står på ett kontrakt som båda är nöjda med och underskrivet, fråga innan du skriver på om de är något du undrar över.. tor de kommer bli kanon tror ja en vän för livet, hona/hane?

jag har vart fodervärld åt en hona för ett par år sen..

englagirl
2008-12-20 00:52
0

Säger som Singo-Torpet, se till att ALLT står i kontraktet och att ni båda är nöjda. Jag har 8 st katter ute på foder och det funkar jättebra!

Lycka till med ditt lilla troll!

/7 Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Singo-Torpet
2008-12-20 01:39
0

vi hade nämligen inte något vidare kontrakt, katten blev sjuk och jag fick betala allt (muntligt avtal) gick på mer än vad en student egentligen hade råd med ca 6000kr och hon lever tyvärr inte längre var nog njurarna som inte funka.. Rip

så de är viktigt med alla papper som känns så onödigt när man sitter där med drömmen :) somkan bli ett stort problem och man blir osams.

englagirl
2008-12-20 11:36
0

#3 ohhhh vad tråkigt när sånt här händer, och uppfödaren inte tar sitt ansvar :-(

Det finns ju så oändligt många olika avtal man kan skriva och det viktigaste är ju att det känns rätt för båda parter.

Mina katters fodervärdar är guld värda för mig och jag står för ALLA kostnader på katten så länge JAG äger den.

Jag ser till att dom har torrfoder, sand och jag betalar försäkringarna på dom alla. Om det blir så att dom behöver besöka veterinären så står jag för den kostnaden oxå.

Jag vet att många sagt till mig att jag är för snäll Flört men det är ju mina katter än så länge ( brukar vilja ta 2 kullar på dom innan jag skriver över dom) och jag är så tacksam att jag får den här möjligheten att kunna spara avkommor då jag inte har plats för fler härhemma just nu.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

willowpysen
2008-12-20 12:07
0

Ja, det är nog viktigt med papper på ALLT, men jag har fått intrycket av att det är en seriös uppfödare, det är en hona som vi ska titta på….. Vill så gärna ha en mysig ragdoll……

[Saiva]
2008-12-20 12:14
0

Vill inte uppfödaren skriva några papper så skulle jag inte kalla den seriös. Då är det något som inte är ok. Alla dessa papper är en trygghet både för dig och för uppfödaren.

Om den här uppfödaren inte är villig att ha papper på ALLT så finns det andra seriösa uppfödare som skulle uppskatta en seriös fodervärd! ;o)

willowpysen
2008-12-20 17:02
0

Det är klart att det ska vara papper på allt, och det kommer det bli oxå om vi ska vara fodervärdar här…. Det har inte uppfödaren sagt ngt annat om heller…..

Singo-Torpet
2008-12-20 17:16
0

#7 låter toppen då löser sig nog allt…

Nickolina
2008-12-20 19:01
0

Förutom kontraktet så tycker jag att det är lika viktigt att det "klickar" mellan uppfödare och fodervärd också Glad

willowpysen
2009-01-02 20:45
0

Åh…. varit o hälsat på det lilla underverket idag…. Det är Nova Star från Gunbertus katteri i Växjö…… Blev helt kär i katterna där och det ska bli sååååå roligt att få hem en liten "bebis" vad vi ska mysa!!!!! Bra tre-fyra veckor kvar…. Jag längtar såååå……..Jag är så glad att vi ska få ha en Ragdoll här, hoppas att hon blir lika gosig som sin mor!!!!!

raggis22
2009-01-02 21:07
0

Skall du vara fodervärd åt Nova Star, hon har ljuliga bebbar,,,,,,,,,

GunBertus
2009-01-02 21:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha var det mig som det talades om, det visste jag inte:) tur det var positiva kommentarer då, hihi

här kommer en bild på Nova Star , iofs en gammal bild men, men…

Kattungar väntas hos GunBertus

Limin
2009-01-02 21:35
0

Vilken söt liten Nova Star… helt underbar Skrattande

DanDaras
2009-01-02 21:46
0

Hej!

Jag har själv testat att ha katt på foder. Vilket har funkat bra för min del, men är tveksam till att gøra det igen.

Jag håller med dom som har skrivit tidigare och skulle aldrig gøra det utan ett noga kontrakt med vad det innebär av mig och av min fodervärd inte bara i ekonomiska frågor men även vid sjukdom, problem med kattungaran osv.

Det kräver en hel del av en uppfødare att ha en katt på foder. Då menar jag även innan fodervärden får katten i hus. Man måste ju ge den kommande fodervärden information om vad som kan hända i fall det blir ett "problem" kull. Jag menar, katteungar som inte diar, mamma utan mjølk etc, vem tar jobbet då med att gå upp och mata katten var 4 timma eller oftare. Det är viktigt att fodervärden fattar vilken jobb det kan vara att ha en kull, før det tror jag inte många vet.

Vad jag har sett på mina fodervärder är att dom blir så himla ledsna om något går fel. Om en kattunge dør, eller måste stødmatas och inte går upp i vikt osv. Visst "får" dom en katt, men dom gør oxå en himla innsats før denna katt.

Jag har genom åren fattat att man gør mkt olika med tanke på foderavtal, jag tycker något åt detta hållet är rimligt:

*Uppfødaren står før alla utgifter som har med kattungara att gøra, så även transport till o från parning och själva parningen.

* Uppfødaren betalar førsäkring, i alla fall merkostnaden før avelsførsäkring, men jag har valt att betala hela førsäkringen så länge katten är i min ägo.

* Fodervärden får även lite før att ha kullen, då har jag gjort lite olika där dom får en summa pengar och betalar mat o sand utav det. Eller att jag betalar mat o sand och att dom får en summa pr kattunge som tack før hjälpen- igen: Det är mkt jobb med kattungar och goda fodervärdar är guld värda.

*Jag ser till att hitta køpare, tar mig av vaccinationer, besiktining etc om inte annat är avtalat med fodervärden.

Säkert nått jag har glømt men då kommer det senare i så fall.

GunBertus
2009-01-02 21:53
0

tack för att du gillade Nova:)

14#

Eftersom jag kommer att ha kullen hos mig så slipper vi diverse "problem".

Jag tar aldrig betalt för mina foderkatter och står för all försäkring tills den dagen katten överlåtes. Kalla mig dum/snäll!!! men jag ser hellre att katten kommer till ett bra och älskvärt hem , än tänker på den ekonomiska vinsten:)

Jag står också för kastrering innan överlåtelsen.

DanDaras
2009-01-02 23:01
0

#15 Når jag skrev mitt innlägg var det rent generellt så det har inget med dig personlgen att gøra.

Jag tycker personligen det kan vara en mkt bra løsning att ta hem katten när dom små kommer.

Håller med dig, ett gott och bra hem før katten är viktigare än pengar.

Men jag tycker det är viktigt att poengtera att det finns många som känner sig lurade av att ha katt på foder før dom inte riktigt fattar vad det innebär, dom tänker bara gratis katt….och då kan det fort bli fel!

yamanis
2009-01-03 00:03
0

Jag har en katt på foder och då står jag för försäkring, fodervärden står för kattens mat och sand, insjuknar katten så står jag för det, när kattungarna kommer så står jag för allt som rör parning, kattungar, vet m.m

Men man måste göra klart för fodervärden vad som gäller, att något kan gå fel med kullen osv, men det gäller att man får tag på rätt person,

2 alternativ 3 parningar ingår, sedan övergår katten i fodervärdens ägor.

/Kicki

willowpysen
2009-01-03 01:17
0

Det kan man väl kalla seriösa uppfödare som ser till katternas bästa….. Och jag har fått intrycket av att du Ulla gör ett kanonjobb! Mysiga katter har du i alla fall…. Lucia var ju en sån goding oxå Flört, Nova så söt så man smälter och killen Texas var ju riktigt häftig, har "minnes-märke" från honom på handen hi hi……..

raggis22
2009-01-03 15:08
0

Du kan lita på Ulla till 100 %,,,,,,,,,,,,,,

GunBertus
2009-01-03 21:02
0

Nu blir jag väldigt nyfiken..

vem är raggis22 som verkar känna mig så väl?

tror inte ens min gubbe skulle våga säga så:)

raggorgeous
2009-01-04 00:28
0

#12  Nova är superfin!! Roligt för dig!

Jag hade Ullas hona Signe hemma hos mig för några år sedan och det var aldrig något strul på något vis!! Kan absolut gå i god för henne! :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Miggy
2009-07-22 11:53
0

Åh min dröm är att få vara fodervärd till en mysig hona! Jag är själv intresserad av att föda upp, och ser det här som ett fantastiskt tillfälle att få lära sig allt vad uppfödning innebär och utställning kanske också.

För min del så skulle jag ta hand om mamma katt och bäbisarna precis som om det var jag själv som födde upp, med allt vad det innebär och vilka problem eller oförutsedda händelser som än dyker upp. Det ser jag som en självklarhet, det är ju också det här som är tjusningen med att vara fodervärd. Jag gör vad som krävs, och mer därtill för att jag vill och har ett genuint intresse.

En bra och nära relation till uppfödaren är den viktigaste nyckeln!

Jag hoppas att min dröm slår in en dag :)

Då får ungarna två kastrater som plastpappor :)