Trött och uppgiven
Hej ragdollvänner,
som ni kanske vet (?) så har jag en snart 6 månaders ragdoll härhemma vid namn Dexter. Jag vågar nästan påstå att det inte varit så bra mellan oss, nånsin känns det som. När han kom hit som 12 veckor bäbis hade han separationsångest, vilket är förståeligt. När detta lugnat ned sig så var det så var det mycket missnöje och starkt lekbehov hos missen, som jag och min sambo försökte tillfredsställa så gott vi kunnat. Sedan vid 4,5 månaders ålder blev han mer avvisande och inte kelig, gnälljamar när man tar upp honom och spretar sig loss. Duger inte när man försöker leka med honom, han verkar ointresserad vid vissa tillfällen. Håller sig för sig själv många gånger, inte längre knä katt, utan "soffbords" katt. Lägger man honom i knät så går han därifrån. Vissa dagar enormt rastlös trots mycket stimulans, andra dagar inte rastlös. Han verkar inte klaga när vi varit borta, har varit lugn och inte gnällt på oss iallfall.
Nu vid 5 månaders ålder är det såhär, plus att han tappar tänder och har ännu mer förstärkt beteende av ovan. Blivit lite låg och seg, ointresserad, han har nog ont.
Om man försöker kela eller vara mysig så går han iväg, jamar irriterande om man försöker ta upp honom, vill inte vara nära. Om man går ner till golvet och pratar med mysig ton och klappar och vill kela, så drar han. Mina föräldrar blev helt paffa när vi var där i helgen och de såg detta, såg att jag var helt slut som försöker tillfredsställa kissen och göra honom glad. Han fick gå ute på mina föräldrars tomt med koppel och när han går in i djupa buskar eller kliver på olämpliga ställen och jag lyfter honom, blir han sur. När man försöker kasta leksaker så är han inte intresserad.
Jag minns inte när jag hade en glad och kelig katt, han beter sig tvärtemot vad en ragdoll representerar och jag är mentalt utmattad. Var är det mysiga ragdoll temperamentet, har inte sett av det sen han var 12 veckor!
Det är ju inte bättre av att jag sagt till på skarpen och skällt till när han gjort saker som han inte får, eller börjat tugga på olämpliga saker, jag undrar ofta om det är mitt fel att han blivit såhär. Detta, och att han känner av min stress?
Han har så mixat beteende och liksom nonchalant, sur, ointresserad, enda gången han var glad och kelig, någolunda var första tiden han var här, sen har det mer eller mindre gått "nedför" eller vad man ska säga.
Jag orkar inte mer. Kan någon förklara om det är naturligt mognadsbeteende, eller om han behöver ett nytt hem? Blir han bättre av att kastreras?
*trött*
Jag tycker det låter som om det vore idé att ta honom till veterinär och undersöka så att det inte är nåt fysiskt fel med honom.Han kanske har ont nånstans?
Att han inte vill vara i famnen är inte så ovanligt, men allt det andra du beskriver låter inte normalt, tycker jag.

han är frisk förutom hans smärta i munnen nu när mjölktänderna faller bort. Jag är bara förvtivlad över den totalta avsaknaden av "ragdoll temperamentet", beter sig väldigt nonchalant och det ska liksom vara på hans villkor 
Jobbigt!
Kan hända är han väldigt smärtkänlig (nu när han tappar tänder)? 
Sedan tycker jag att alla katter oavsett ras ändå har en mer eller mindre stark integritet…
Jag har ju eg ingen som helst aning, men så länge han är veterinärundersökt och friskförklarad kanske han bara behöver tid? Kastrering är kanske heller ingen dum idé?
Hoppas att det löser sig för er båda!
/Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag tror att jag kommer att upprepa mig nu, med samma ord som jag sa förra gången du tog upp detta när han var liten. Jag är övertygad om att Dexter behöver en kompis! Ragdolls har ett ovanligt stort behov av sällskap och om han saknar det kan det bli precis som du beskriver.
Naturligtvis ska du kolla upp honom så att han inte är fysiskt sjuk, men det kan också vara så att han är deprimerad. Du säger ju själv att han har (hade?) ett väldigt stort aktiveringsbehov, och det avhjälps bäst med en annan katt!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Jag tror som Huldabella, din Dexter skulle säkert bli glad om han fick en kompis. Det behöver inte vara en Ragdollkompis, det går precis lika bra med en huskatt. Ni kommer säkert också att må mycket bättre hemma när ni inte behöver ha dåligt samvete eller oroa er för Dexter. Och man blir så glad när man ser två katter leka och sova tillsammans! Lycka till! 
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Alla katter är ju tyvärr olika. Tumbai är inte världens gosigaste men hon visar i alla fall intresse för mig ;) Det är synd att Dexter verkar vara väldigt avvisande, det går inte att "mysa" genom att sätta sig brevid honom, kolla på tv i soffan brevid honom eller sådana småsaker? Drar han så fort du kommer till honom?
Vet att Tumbai ett tag drog hela tiden för hon förknippade mig med att jag skulle lyfta upp henne, när jag slutade försöka hela tiden så slutade hon sticka iväg. Kan det ha varit att detta började som en "ond cirkel"?.
Om det är någon tröst så präglas kattungarna mest när de fortfarande är hos uppfödare så det är inte alltid man kan forma dem och de har sina unika personligheter. Jag hänger på resten av gänget och tror att en kompis skulle kunna göra susen. Jag trodde att Tumbai skulle ogilla en kattkompis men faktum är att hon älskar Tyra, de till och med sover tillsammans nu. Tumbai har mycket energi och när den fick utlopp har hon lättare att slappna av och gosa :)
Hoppas det gav dig nått, sorry för allt pladder ;)
Karolina
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
min katt var också sån i ca fyra månader efter jag fick henne. hon slappnade inte av när man lyfte henne, gick o gömde sej när vi fick främmat ville inte kela osv. Nu efter 5 månader (hon är drygt 1år nu) är hon världens goaste katt. Superkelig, och helt ljuvlig att hantera på alla sätt och vis. Tror kanske det är fråga om att göra sej hemmastad och bli vuxen. Min katt får inte ha nån kompis för hon har kronisk kattsnuva så hon måste vara ensamkatt. Det verkar inte som hon lider av det direkt trots att hon får vara ensam när jag är på jobbet.

Jag tror också på en katt som sällskap till din kille. Hoppas allt löser sig 
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Detta verkar ju tokigt, så ska det inte vara. Som någon sa så får de med sig så otroligt mycket från uppfödaren och mamma katt. Det är min absoluta mening. Det verkar ha brustit där någonstans och då är det nog i stort sett oreparerbart. Därmed inte sagt att din Dexter inte kan vara lycklig, men kanske att hans förutsättningar att få sina behov tillfredställda finns någon annanstans? Prova med en kompiskatt, det kanske gör honom gladare men jag tror knappast det kommer innebära att han blir mer kelen och social emot dig.
Tror absolut på en kompis som även jag skrev då! :)
De har så stor glädje av varandra och han kommer få en mycket roligare tillvaro - på kattvis. Det finns katter som inte trivs med andra och sedan finns det de som inte trivs utan, tror de allra flesta tillhör de som mår bra av sällskap och din Dexter verkar vara en av dem.
Sedan tror jag även på kastrering. Jag skulle ha gjort det så snart som möjligt och då han återhämtat sig efter ingreppet hade jag börjat kolla efter en vän till honom.
Klart du är frustrerad… man vill ju att ens älskade katter ska må bra!
Lycka till!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Høres jobbigt ut…Jeg ville også ha tatt ham med til veterinær for å uteslutte at det kan være noe fysisk galt med honom.
Jeg ser på TS's profil at hun har tinget en kompis til sin kisse, en rag n 03?
Holder tummorna for at det hjelper!

Tuusen tack för alla svar!
Imorse fick jag massa gos och spinn
då blev jag glad. Han var ju så kelig när han kom till oss, sen hände nåt, eller så blev han sur tonåring. Jag får ha tålamod och kommer med update när Felix kommer!

Felix - är det en kompis till honom som du bokat? :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Så skönt att han visade intresse för er igen! Låter ju kanon att det kommer en liten Felix (katt utgår jag ifrån?). Det kommer nog att göra honom gladare! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Ja! Felix är en brun bicolor kille (12 veckors bäbis) som kommer till oss på måndag 
Idag fick jag också morgongos, och igår kväll lite kvällsmys! Det verkar funka bättre när jag tar kommandot liksom och inte är så "försiktig". Han har ont i munnen stackarn, ramlar ut mjölktänder titt som tätt. Igår när jag tog ett bad så tyckte Dexter det var jättespännande, och han balanserade på kanten och doppade tassen i badvattnet, och gjorde matte sällskap nästan hela tiden
Han spann vid flera tillfällen. Jag tror det finns hopp!

å va spännande med en till kisse :). Va kommer han ifrån? Hur ser han ut? har du ingen bild?
Va härligt :). Kommer nog bli bra ska du se :)

Här har jag lite bilder från ett inlägg jag skrev ganska nyligen, jag tror du har kommenterat där 

Jaha han. Han är ju superfin! Kul med en kompis :)

hoppas det blir bra när lilla nyakillen kommer 
_____________________________________________________________________________________________________
Letar Ragdoll på foder