Mängd torrfoder
Jag undrar hur mycket ska man ge torrfoder/ dag åt
kastrerad hane, han blir tjockare varje vecka, jag
ger honom RC 33.
Vill du banta din katt så gå in o kolla dom trådarna som handlar om mat.Det finns många tips! Blötfoder har vart bäst vad jag förstått i bantningssyfte. Att tex ge light torrfoder har inte gett resultat.
Jag kan inte säga hur mkt torrfoder man ska ge till en rund katt.Jag har normala katter som alltid har foder framme.
Jag har gett blötmat för att banta ner katt och det tycker jag är det som har fungerat bäst. Har då gett Bozita blötmat i tetrapack. När det gäller mängden blötmat du ska ge så ska du ge 2-3% av hans kroppsvikt per dag och fördelat på minst 3 måltider.
Mängden torrfoder vet jag inte när det gäller bantning, men det kan ju också vara svårt att hålla reda på om man har fler katter och fri tillgång till foder.
Lycka till med bantningen!
Martina
Yataz
Jag har gett min 7,5års kastrat hane RC Satiety (veterinär foder) i ungeför 6 månader och nu ska ändra till vanlig foder han har gått ner nån kilo och mår mycket bättre piggare och orkar att leka mera.
/Mili
Tack för ni svarade, torrfoder är det lättaste och ge när
man har flera katter. jag ska han ligt RC o prova det.
Blötmat är den bästa maten, både för att hålla vikt eller gå ner i vikt. Ska du ändå ge torrfoder, ge då inte light som bara innehåller mer skräp som ändå får katten att gå upp i vikt.
#5 Precis min tanke! Det är många som upplevt att light-fodret inte fungerar.
Martina
Yataz
Jag tror säkert att light kanske fungerar i vissa märkliga fall, men faktum är att de byter ut fettet mot kolhydrater istället. Katter kan inte använda kolhydrater och stärkelse, utan lagrar det som fett = tjockare katt.

Håller med om att torrfoder är smidigare att ge om man har flera katter, iaf om de äter samma torrfoder. Blötmat som de andra rekommenderat håller jag med om är effektivt om kisse behöver lätta på sig lite.
Kan ni hjälpa mig eftersom det är så svårt att köpa i Zooaffärer
blötmat, Ica exemelvis,,,,,,,,,
Mjau är ett bra blötfoder som man kan köpa i de flesta mataffärer. Mina katter får det morgon och kväll.

Kan också rekommendera Mjau
Har läst kattstatus, bra gjort, kan du rek Mjau eller någonting
annat,
Mjau, Ica, Bozita :)