Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3109 ggr
ProvinsiaRivers
0

Kattungar revirmarkerar

Situtionen hemma känns ohållbar idag.Jag blir galenSkrikandes!!

Kattungarna är 11 veckor och urinmarkerar här o där i huset.Jag har linjer som blir tidigt könsmogna men detta tar priset.11 veckor och egenntligen har det ju pågått ett tag nu.

Lämnar man kläder eller filtar på golvet så kissar dom ner det.Har man bäddat slarvigt sängen och täcket är knöligt så kissar dom ner det.Finns det kläder på fåtöljen så kissar dom ner dom.Och bara med lite kiss.Som att dom markerar bara.Annars går dom på låda flera ggr om dan och bajsar alltid i lådan.Jag har lådor överallt i huset.Börjar faktiskt längat tills dom flyttarSkäms.Fast oftast är dom så söta att man vill behålla allihop.

Det är min tredje kull och jag har gjort likadant med varje kull.Successivt utökat utrymmet för dom,för att minimera olyckor.men detta gäng är de värsta pissmyror jag vart med om.

Är det ingen som haft likadant??Känner mig ensam om detta problem.

Jag sprayar urin-off på alla möjliga o omöjliga ställen.Tvättar o städar och slänger katttungar i lådan direkt när jag ser att nu är dom på g igen.Sätter dom i rumarrest när dom är helt sjövilda så att dom lugnar sig.Nu låter det kanske grymt men det är inte så illa som det låter.Jag är lite uppjagad nu efter morgonens kisserier…jag lovar att jag är snäll men bestämd,hihi.

Fasiken ,dom ska ju börja flytta i nästa vecka och det sista man vill höra är att dom kissmarkerar i nya hemmet.Men det har alltid funkat bra när dom bytt miljö.

Och nej ,dom kan inte alla ha uvi heller.Jag behöver bara vädra tankarna.Säg att nån haft det likadant,please.

huldabella
0

Tror du att det kan vara så att de har fått för stort utrymme att vara på? Man utökar den första lilla minihagen på kanske 2 kvm långsamt så att de inte får sug efter att kissa på t ex filtar etc. Kanske kan det gå bättre om du begränsar dem till t ex vardagsrummet och ser till att det inte finns filtiga saker och sådant på golvet?

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

ProvinsiaRivers
0

#1 Tack för svar.

Jo jag har funderat om det ändå är för stort.Men tycker att vi har så litet hus ändå att man tycker att dom skulle klara av det.Och sandlådor överallt.Dom går ju på låda o bajsar alltid.Ett sovrum är alltid stängt(sonens,för han lämnar allt på golvet).Dom föddes i flickans rum och där utökade jag försiktigt utrymmet,allteftersom dom växte.Länge hade dom bara det rummet tillgodo.Sen vid 8 veckor så började dom smita därifrån och då har jag haft öppet nästan hela tiden,förutom nätterna och när vi inte vart hemma stundvis.

Vi är numera noga med att inte lämna nåt på golvet men ändå kan dom hoppa upp o pissa på filtar/kläder som ligger på soffan,sängen.Jag ska plocka bort allt som inte behöver vara framme o se om det minskar..

Och dom är ju sjövilda nu när dom är så stora!!!Kanske dom tappar kontrollen ibland mitt i leken för dom håller ju på i timmar o busar i sträck.?Det blir ju lugnare när första flyttar…

GunBertus
0

Hej Pauline

ursakta stavningen fran utlandet:)

det forsvinner nar de flyttar, var lugn:)

halsningar fran ett suuuupervarmt ChroatiaCool

Kattungar väntas hos GunBertus

Yataz
0

Jag tror inte att det handlar om revirmarkering när de är så små. Snarare har det nog med deras rumsrenhet att göra även om de också är duktiga att gå på lådan.

Jag skulle testa att begränsa utrymmet för dom och ställa flera lådor på detta utrymme och precis som du tidigare gjort visa dom lådan då och då. Undvik att ha vad de nu gillar att kissa på framme. Skulle köra stenhårt så här en period så ska det nog ge med sig. Vissa kullar är svårare än andra…men det brukar alltid ge med sig även om det ibland tar lite längre tid än normalt.

Däremot skulle jag ha väldigt svårt att låta en kattunge flytta som inte riktigt är rumsren. Åtminstone måste man vara noga med att upplysa köparna om att detta problem finns så de kan ta ställning till om de själva är beredda att kämpa för att få kattungarna rumsrena. Det är inte alltid det löser sig automatiskt bara för att de flyttar.

Hoppas det löser sig för er! Lycka till!

Martina

Yataz

FunHouse
0

Jag låter inte mina kattungar ha tillgång till sängarna utan tillsyn.

Ber mina barn plocka upp sina kläder på golvet, för det kan vara lockande att kissa på.

Jag har dock aldrig haft problem med det för det har bara hänt någon enstaka gång.

Men det har aldrig varit så att någon har fortsatt kissa i sitt nya hem.

Hoppas det går bra för dina också.

Ac

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

ProvinsiaRivers
0

Tack för alla era svar:)

I veckan har 3 ungar flyttat och väntar med spänning om det går bra…Hoppas,hoppas. Nästa vecka flyttar en fjärde kattunge. Nu när jag bara har 2 kattungar hemma, så är det mycket lugnare.Inga olyckor alls hittills:)Jätteskönt!

Jo,#3 jag vet Ulla,det brukar ändå gå bra sen när dom kommer till sina nya hem:),men denna gång blev jag ändå lite nervös..