Onödiga och nödvändiga utgifter
Vet inte riktigt under vilken rubrik jag ska placera dethär inlägget, Martina får flytta det om det ligger fel.
Efter att jag skrivit ett inlägg om Pet-Temp febertermometern (har skrivit om den här också) också på ett finskt forum så var det en som kommenterade som följer:
"Är era katter verkligen så ofta så sjuka och har feber så att ni investerar en sådan summa pengar i en febertermometer?"
Jag kunde inte tro mina ögon när jag läste den kommentaren. Reagerar jag konstigt? Jag satsar gärna 24,90 euro i en febertermometer och hoppas att den aldrig visar för mycket, även om det då räknas som botkastade pengar. Det betyder inte automatiskt att mina katter är mera sjuka än andras. Jag vill veta deras normaltemp och lätt kunna mäta om jag misstänker att nåt är fel.
Dethär inlägget gäller inte om man ska satsa pengar i en sådan termometer eller inte -man klarar sig säkert med en vanlig - utan att ifrågasätta hur andra tänker när det gäller utgifter i samband med katthållningen.
Vad får kosta, och vad är onödigt?
Äsch, egentligen vet jag inte vad det är för mening med dethär inlägget, jag blev bara så paff över kommentaren…
Jag har också en termometer till kattena. 
Det är väl en självklarhet?!
Den personen som kommenterade ditt inköp av febertermometer kan väl knappast hålla på med uppfödning tänker jag? Knappa 25 Euro för en sådan nödvändig sak är ju en "fis i rymden" jämfört med vad man lägger ut på katterna ;-) Jag köpte en från Swecat för ca kr för ett par år sedan, har aldrig behövt använda den men den dagen kommer ju garanterat…
Jag älskar att köpa saker till katterna/uppfödningen, och saker som "behövs" för att katterna ska ha det så bra som möjligt prioriterar jag väldigt högt, det får nästan kosta vad det vill… Inte för att jag har obegränsat med pengar, men jag får helt enkelt prioritera bort annat. Svårt att svara på vad som är onödigt tycker jag, men mycket köper man kanske mest för sin egen skull, katterna nöjer sig nog ofta med billigare saker än man själv vill ha ;-)
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#2 Jo denhär köpte jag också mest för min egen skull. Det underlättar massor när man behöver mäta feber.
Och jag tycker inte att sånt som har med katternas hälsa och välbefiinnande är bortkastade pengar.
Jag köper också en massa som är helt onödigt till katterna - för att jag vill -, men som du skriver så prioriterar jag också bort en hel massa annat. Jag är inte heller stormrik men jag sätter hellre 25 euro på nåt jag tycker jag vill ha till katterna än något annat som andra prioriterar.
Det innebär inte att jag tycker att alla ska satsa som jag.

Det är ju ett måste att ha. Min veterinär varje gång frågar om jag är orolig om någonting: "har katten feber?" Och det är inte så lätt att mäta den, så faktisk har jag tänkt att köpa en likadan du har, om jag hittar den.
Om man uppföder och/eller har flera katt är det priset du har betalt ingen stor summa att satsa.
Tuija
#3 Nej man prioriterar ju inte som andra ;-) Våra vänner skrattar gott åt vissa av våra prioriteringar, nu när vi har flyttat till nytt hus har vi t ex börjat med att inhängna hela baksidan av huset så att katterna ska kunna vara ute där med oss, istället för att bygga altan eller lägga marksten som alla andra… men det känns helt rätt för oss! 
Hanna Tjärnström
Idag köpte jag ett fårskinn åt katterna, det var för övrigt dubbelt dyrare än termometern…
Så det kan jag hålla med om att var ganska onödigt, särskit som om katterna inte uppskattar det alls 
#6 Haha, jag har också köpt en fårskinnsbädd åt katterna som jag trodde att de skulle älska, men de avskyr den verkligen, vill inte sätta tassarna på den! Nu har jag den som sittdyna i baksätet på bilen på vintern 
Hanna Tjärnström

jag har två st fårskinn , ett vitt och ett gråt, för katterna och de älskar att kela på dem. Och har inte tänkt om pegar när jag köpte dem.
Ja men vad får man med ungefär 25 eur, nästan ingenting. Så det är faktiskt svårt att förstå en sådan reaktion på den finska forumen.
(Jag trvis bättre här - ragdoll och perser iFokus, hehe, och lär mig svenska hela tiden, hoppas åtminstone
)
Ja det kan väl ändå inte vara en uppfödare som uttalat sig så 
Jag tycker väl det är ett nödvändigt inköp med en febertermometer..
#8 Jag tycker du är jätteduktig med svenskan 
Jag har då inga problem att förstå dig..
Martina
Yataz

Febertermometer är aboslut inget onödigt! Även om den inte används ofta så är det ju viktigt att den finns om och när den behövs.
Har också köpt fårskinnsfäll :-), en av kattungarna blev alldeles tokig och började bita och riva i den dock… luktade antagligen väldigt gott ;-)
# 5 Haha känner igen mig! Det var det första vi gjorde också, byggde en inhägnad altan så att vi alla kan vara tillsammans ute…innan vi ens packade upp. Våra kompisar, som inte har katt, skrattade och skakade på huvudet! 
Nej Lena, jag håller med övriga här, inget är onödigt då det gäller barnen och katterna! Speciellt inte en febertermometer odyl, har personen aldrig haft kull (?) En del kollar feber i samband med födelse, för att beräkna nedkomst. Jag har aldrig fått det att fungera riktigt pålitligt på mina katter, men det är en parentes.
Ibland kan man ångra vissa köp men den risken tar jag gärna. Det är ju mina pengar
och ingen annans jag spenderar! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Jag har åxå investerat i en Pet-temp ,,ett mycket bra köp när man har uppfödning eller en självklarhet ,,
Veterinären frågar alltid efter tempen på katterna vid misstanke om sjukdom ,,även vad kattens normala temp ligger på ,,
Andra saker som leksaker och diverse katt möbler kan kanske vara lite onödigt ibland Hi Hi ,,
,men jag kan inte låta bli att köpa till dom ,,mina små guldklimpar här hemma ,,
Det hade kommit ett par svar till, två från uppfödare som aldrig behövt febertermometer och som tyckte att det är helt onödigt 
Jag måste nog verkligen vara jättekonstig…
#13 Haha, ja eller så är de jättekonstiga!? 
Martina
Yataz