Fodervärd och besiktning
Jag har en hona ute på foder sedan ett par år tillbaks. När hon flyttade till fodervärden skrev vi överlåtelsepapper och kattungen besiktigades etc precis som övriga kattungar i kullen som jag sålde. Hon ombesiktigades strax innan hon flyttade och hade alltså giltigt besiktningsintyg då vi skrev på överlåtelsepappren. Denna hona har jag samägt med fodervärden fram tills nu när hon hoft sin kull, och nu ska hon övergå i fodervärdens ägarskap helt.
Nu funderade jag på om jag nu måste ombesiktiga katten? Hon har bott hos fodervärden hela tiden och det har ju alltid varit fodervärdens katt, förutom i papprena hos Sverak. Eller räcker det att man skriver på det gamla avtalet att fodervärdsavtalet upphör nu och katten övergår i fodervärdens ägo, samt skickar in ägarändringspapper till Sverak?
Vill ju inte göra mig skyldig till något avtalsbrott, men det känns lite konstigt att besiktiga en vuxen katt som inte ens ska byta hem. :)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Rent spontant känns det himla onödigt att besiktiga om katten, som du skriver är hon ju besiktigad som kattunge och hon skall ju bo kvar där är nu. Enda är väl om hon skall försäka katten och f-bolaget kräver besiktning.
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Men, är det inte nått med att man kan ta över den gamla försäkringen på katten (den som den "äkta" ägaren har") som fodervärd och då slipper ombesikta för försäkringsbolaget?
http://www.svidjas.se
Jo man tar bara över försäkringen som katten har nu så slipper man teckna en ny och få nya karensdagar, så funkar det på Agria i allafall.
/Kicki
Jag har aldrig ombesiktat en foderkatt som gått över till fodervärden. Varken Sverak, Agria eller den "nya" ägaren har tyckt att det har varit nödvändigt.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Men ägarbytes lappen man ska sända in till SVERAK är väl den samma som man använder till kattunge köpare eller? och på den står det att katten det gäller ska vara besiktad högst 7 dagar innan.
Eller finns det någon annan lapp att göra ägarbyte på och skicka in till SVERAK?
Undrar för jag ska också snart skriva över en katt.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#5 När ägarändring sker så ska katten vara veterinärbesiktigad enligt deras ägarändringsblankett.
Men det är ju å andra sidan bara ni som vet om det gjorts och huvudsaken är kanske att ni är överens? I och för sig är ju regler till för att följas 
Kan du inte höra med SVERAK? För det är ju egentligen bara på papper som ägarändring görs. Katten har ju haft sitt hem hos fodervärden hela tiden.
Skulle vara intressant att veta. Har också en ägarändring som ska göras..
Martina
Yataz
OM den nya ägaren bara tar över försäkringen, så krävs inget nytt besiktningspapper. Det är ju för för försäkringens skull som det behövs.
Så jag tror Inte det ska vara nödvändigt…

Tack för alla svar.
Hennes fodervärd kommer ta över försäkringen utan karenstid så där är det inget problem. Det var just det att det står på ägarändringsblanketten som jag reagerade på.
Jag har mailat Sverak och frågat, men eftersom de inte stödjer fodervärdskontrakt så kanske de inte kan ge så mycket råd annat än att man måste besiktiga, eftersom det står på deras papper.
#8 Meddela gärna vad du får för svar! Kan som sagt vara intressant att veta…
Martina
Yataz

Jag fick svar från Sverak idag och det var väl lite som jag trodde angående Sveraks inblandning i fodervärdsavtal.
Men då kommer jag (i samråd med fodervärden såklart) inte besiktiga katten innan hon skrivs över på den nya ägaren, som alltså varit halvfodervärd till henne. Här är svaret jag fick:
"Hej Erica!
Då SVERAK inte stöder foderavtal så är ju detta ett speciellt fall.
Egentligen ska besiktningsintyg skrivas men i detta fall verkar det lite långsökt.
Om ni har samägt katten finns det heller ingen anledning.
Med vänlig hälsning
SVERAks kansli, Lena"
#10 Intressant att veta!
Martina
Yataz