Katterna morrar på varandra!
Hej!
Nu har vi tagit hem lille Felix och det morras ordentligt. Vi lät lillen vara i sin bur ett tag och vi lät katterna vara separat en stund, men sen gick det inte så bra. Dexter morrade i början och liksom slog honom och den lille väste som en orm, det blev en minifajt. Nu är den lille skräckslagen och väser och skrek rejält på Dexter.
Dexter i sin tur försöker närma sig hela tiden och man vet inte om det är för att hugga eller hälsa på? VI har haft Dexter i koppel, låtit dem närma sig, separerat dem, gett dem mat, och sen sov de. De klarar att vara i samma rum, men sen när de börjar komma nära så morras det man vet inte Dexters motiv. Vi har hållt på on and off nu men den lille är verkligen på sin vakt och morrar och väser om Dexter närmar sig.
Har ni några tips på hur man kan få dem att vara sams, eller liksom lugnare?
MIn sambo säger att Dexter verkar vara nyfiken, men när han kommer nära så bankar han den lilla på huvet, bank bank bank och sen fajtas dom.
Är det KÖRT?!

När fick du hem Felix? Detta är helt normalt i början och så gjorde Ramses och Cesar med varandra. Dom är osäkra i början och försöker komma underfund med rangordningen osv. Låter alltid värre än vad det är. Låt katterna bekanta sig och lägg er inte i om dom väser åt varandra, ta det bara lungt. Det ordnr sig ;), ge dom bara några dar. Snart är dom nog bästa vänner :)
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Inget att oroa sig för så är det oftast i början enl. min erfarehet.
Man kan dela av med tex kopostgaller i något rum så dom kan nosa och lära känna varandra men ändå kommer åt att bråka. Det kommer att lugna sig men kan ta ett par dagar till 1-2 veckor.
Som sagt det är inte konstigt fast man själv tror man varit så snäll och köpt en kompis till sin älskling så blir det så här.
Men lugn de kommer säkert inom kort lugna sig.

Hej Christelle!
FElix har varit här sen klockan 18. Ja, hoppas de kan bli sams snart… det verkar bara vara krångligt just nu..
Dexter är vänlig verkar det, kommer fram och nosar men den lilla får panik och skriker och väser och sen började dom flaxa med tassarna! Felix bajsade på sig! Suck! Det blev en tur till badkaret, men han älskade ju hårtorken
Nu leker han med en vippa, Dexter sitter i sovrummet bakom stängda dörrar.
Suck 

Hej peninsula! Det är exakt så jag känner LOL 
Får försöka ha mer tålamod, köpa kompostgaller verkar vara en bra ide!
Räkna med att det tar några dagar innan de är helt sams. Mina kissar blev bästa vänner dag 3. Innan dess var det en hel del fräs.

Forsøk å sette en Feliway i stikkontakten, den utskiller feromoner i luften, og anvendes ofte ved introdusering av nye katter eller ved stress
Et godt tips er også å spraye litt parfyme (obs…IKKE dynke katten i det) på kattenes svansrot, slik at de får samme duft.
Dette kan også hjelpe på ved introdusering av nye katter.
Smør deg med tålmodighet…noen ganger kan introduseringen ta tid, selv om de fleste raggiser finner seg til rette i løpet av få dager.
Lykke til!

Det löser sig om några dar :). Håll ut nu "hönsmamma" ;), kände lika dant själv. Man får nästan dåligt samvete att man "dragit" hem en ny kisse
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
om det är en stor och en lite katt kan det vara ide´att råka kleta lite god mjukmat eller smör eller nåt på huvet på den lilla…
feliway, och kloklippta, och sen brukar jag låta dom sköta det själv.
Man märker ju såklart om det spårar ur, men det är ofrånkomligt att de råkar ihop några gånger.. Det hör till…
Mitt tips är att bara gå och lägga sig och ha dom inom hörhåll i samma rum…
Då kan de smyga omkring och lukta där den andra suttit och lite sånt hela natten, och i morrn kanske konflikten är löst.
Lite måste ju den lilla veta hut när han kommer ny… Det måste få ha sin gilla gång… De har inte ihjäl varandra… Det låter värre än det är. Men lite smör att "råka" kleta lite här och där på båda katterna är ingen dum ide…
Lycka till….
Låt de bara vara så kommer de lösa det där själva!
Det låter oftast allvarligare än vad det egentligen är.
Det kan vara fräsigt och jobbigt under den första veckan, sen brukar det ge med sig.
Försök att inte oroa er och "lägga er i", det känner dom av.
Lycka till!
Martina
Yataz

en stor puss och kram till alla fina ragdoll-vänner för alla tips och allt stöd!!
Det kommer att lösa sig när jag hämtade Apollon som kattunge och han fick träffa vår kastrat hane här hemma tog ungeför 1 vecka så låg de i samma korg sen och tvättade varandra. Ungeför för halv år sen när våra hona som kom hem till oss som vuxen Apollon har accepterat henne direkt men vår kastrat hane Plexus han tog lite längre tid på sig ungeför 1,5 vecka sedan vart det lugnare och idag acceptera henne utan någon problem. Lycka till!
/Mili