Kattungar på utställningar
Hur tänker ni angående att ta kattungar/ungkatter på utställningar?
Försöker ni ställa så ofta som möjligt för att vänja dem, eller tycker ni att man ska avstå från att ställa en kattunge/ungkatt eller åtminstone begränsa deltagandet till en eller ett par gånger? Har ni någon minimiålder för att ställa?
Försöker ni ordna så att de kan dela bur med någon annan, eller tycker ni det är bäst att vänja dem vid egen bur redan från början?
Om det är tvådagarsutställning och ni åker hem till natten, väljer ni då att ställa en eller två dagar?
Motivera gärna! 
Det råder många delade meningar om detta med att ställa kattungar.
Jag har inte haft några problem med att ställa kattungar och får jag ihop det så ställer jag gärna kattungarna i kullklass eller enskilda bedömningar innan de flyttar, om de håller för det vill säga. Kan dock vara svårt att veta när man anmäler. Ibland får man ta en chansning. Alltså är min minimiålder för att ställa 3 månader.
Har man tänkt att ställa katten senare så tycker jag det är bäst att ta med den åtminstone några gånger när den är liten så den vänjer sig och vet vad det handlar om. Min erfarenhet är att det då oftast går bättre när katten är äldre.
Något jag dock alltid är noga med är att jag aldrig ställer en kattunge två dagar i rad. Åtminstone inte i klass 12. Det kan bli lite väl mycket.
Ställer jag en kull så delar de naturligtvis bur. Annars beror det på om jag har något annat att ställa som kan dela bur. Kanske inte blir lika skrämmande första gången om den delar bur med någon. Men då är det viktigt att den katten som kattungen delar bur med är på rätt humör och inte utställningsrädd. Det kan då lätt föras över på kattungen. Då är det bättre med en egen bur.
Martina
Yataz

Jag har ställt i klass 12 två gånger tidigare och jag kommer att ställa Madame nu i Kristianstad. Jag kan tycka att de är lite tidigt att ställa när de är 3-4 månader så jag ser till att de har någon att dela bur med så att kattungen inte behöver sitta själv.
Idun var jättelugn när jag ställde henne i Oslo i klass 12, hon låg och sov i min mammas famn inför bedömningarna, hon delade bur med Wilma och Herkules. Elvis var lite mer spänd men delade bur med Wilma som är lugn och trygg. Madame ska få dela bur med Elvis som är hennes låtsas-storebror och nästbäst favorit (efter mamma idun såklart).
Jag tycker att det kan vara bra att vänja dem som små vid utställningar om man tar det som övning och inte blodigt allvar i klass 11 och 12 och därför är jag är inte helt övertygad om titeln JW.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Ingen mer som har några funderingar om kattungar på utställningar?

Det kommer jo helt an på hvor utviklet kattungene er når de er 3 mnd, men jeg har ved flere tilfeller sett kattunger som absolutt ikke burde ha blitt stilt ut, kattunger som ikke ser ut til å være mer enn 8 uker gamle (de er jo selvklart 3 mnd, men ser mindre ut) Disse kattungene har konkurrert med kattunger som er oppimot 6 mnd gamle, og dommerne har selv ristet på sitt hode og sagt at kattungen er langtifra klar til å konkurrere. Jeg er så utrolig enig i at det er rett å si ifra om slikt, selv om utstilleren kanskje har blitt forvånad. Det blir liksom litt feil å dømme kattene mot hverandre, selv om de stiller i samme klasse og at dommeren skal ta hensyn til hvilket utviklingsstadie kattungen er i under bedømmelsen.
Noen kattunger er så trygge og gode i sin psyke, og i tillegg utviklet i sin kropp at jeg slett ikke reagerer på at de stilles ut. De fleste som jeg kjenner som har stilt raggiskattunger, har hatt trygge kattunger som har sovet i famnen til sin eier, og busat og spunnit på dommerbordet. Noen har stilt en dag, andre båda.
I Norge er det vel mer vanlig å stille båda utstillingsdagene, tror jeg.
Jeg synes det er helt OK å stille kattunger, så lenge de er klar for det. Det er fin trening for kattungen å venne seg til utstillinger fra den er liten av, og før hormonene begynner å rase i kroppen.

En kattungeköpare ställde sin lille kille när han var 3,5 månader. Han hade en egen bur och det gick hur bra som helst. Jag tror att det är viktigt att man är mycket vid buren så att kattungen inte blir orolig. Den här killen låg och sov mest hela tiden. Tom under panelen halvsov han så assistenten som höll i honom hade fullt sjå att skaka liv i honom när domarna skulle titta på honom *haha*
Jag ställde Atlas när han var 3,5 månad och han var den mer vakna typen. Då var jag vid buren hela tiden. Gick jag iväg så bar jag med honom så att han skulle känna sig trygg. Det fungerade jätebra!
Tror att det är bra att man vänjer kattungar med utställningsmiljön så tidigt som möjligt om man ska fortsätta att ställa ut