Cortison(prednisolon)
Är det mycket farligt att ge katten cortison hela livet, medtanke på levern, han är mycket allergisk både inne o ute,
Det beror antagligen på hur hög dos han måste ha. Annars sägs katten tåla kortison rätt bra. Man ska ju förstås försöka hitta så låg dos som möjligt.
10 mg i en mån sen 5 mg för resten av livet, han blir "tjock" av det, jag är rädd för dibetes, vec sa det kan hända.
Det låter mycket, men om han har väldigt svår allergi så behövs det antagligen. Vanligen så brukar man ju trappa ned kortisonet för att hitta den lägsta dosen de klarar sig på, så jag tycker det är lite konstigt att han ordinerats den dosen direkt.

Alfons får 2,5 mg Prednisolon varannan dag pga kronsik urinblåseinflammation. Han har fått det nu i fyra månader och börjar att bli lite rundare om magen och lite mera tyngd, nu är han en väldigt vältrimmad kisse från början så det är inte så farligt men jag får passa honom.
Jag tycker att det låter konstigt att vet kan säga att han måste äta just den dosen resten av livet, det är möjligt att den går att sänka ytterliggare framöver.
Mot vad är han allergisk?
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Jag har tagit blodprov på honom, han är allergisk (pollen (ute) och kvasler o damm inne, o det hjälper inte hur mycket jag städar, jag är orolig !!!!!!!!
Är det ingen annan som går på Cortison???????
Jag vet inte om det är likadant för hund och katt,men min mammas hund går på prednisolon.hon är allergisk både inne och ute!
Hon har nog fått det i ca 5 år men på vintern har hon lägre dos för då är det mindre hon är allergisk mot ute!
Det är en Bordercollie och hon tar 5mg på sommaren på vinter vet jag inte säkert, men det är mindre!
Tack Tack, #6
Nu är jag lugn,,,,,,,,,,,,,

#5 Det lät jobbigt med pollen och dammallergi. 
Hoppas att han blir bättre på kortisonet, Alfons har bra effekt av sina tabletter.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Min Magic fick ordentlig allergi för ca 1 år sedan. Illröd på hela kroppen, feber o klåda, han kliades sönder sig. Fick en kur prednisol, allt blev bra. Men några månader efter kom det igen. tog prover som visade lite inomhuskvalster mm och han har gått på Prednisol sedan dess. Inte roligt, det tar ju på immunförsvaret oxå. Han har varit lite dämpad..inte glad.
Nu har jag släppt det efter att en djurhomeopat varit här. Han fick ETT litet piller för ca en månad sen och mår bra. Börjat leka mer bla. Jag håller tummarna för att det står sig.
Veterinären sa att katter svara bra på kortison och har inte så mkt biverkningar. Men det ändå inte roligt att de äter de. Man vet ju vad det gör på oss människor
Jag hoppas verkligen han står sig på homeopatmedicinen. kommer det åter så kontaktar jag henne igen för vidare medicinering.
må
Vill verkligen inte ha kortison, när ska du veta om den homep
verkligen hjälper?

Det är ju en chansning. Bara vänta o se.

Shinto 12 år har ätit kortison i 5 år pga utav en blödande urinblåsa. Han får 5 mg varannan dag visar inga biverkningar och ingen viktökning
har prövat en del homeopat medicin men tyvärr utan resultat för just hans problem.
//Åsa

Helona äter 1 tabl. Prednisilon 5 mg. varje dag , mot kronisk gingivit stomatit. Det har hon gjort i drygt ett år.
Hon mår jättebra,och är inte överviktig. Det kommer hon att få äta livet ut,om vi inte drar ut alla hennes tänder.
Du vet säkert att du ska ge tabletten på kvällen,då kroppens egen cortisontillverkning går ner i varv.
Åsa
Det visste jag inte, Tack för att du sa det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jag trodde jag var "ensam" om det.