Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett09-recensioner-och-tips
Läst 10185 ggr
Tillemoras
0

Kattungehagar, tips tack =)

Det skulle vara kul att höra vad ni har för kattungehagar!

Hur gamla är era kattungar när dom får vara i hela huset?

Yataz
0

Jag har hittills inte använt mig av någon hage faktiskt.
Ofta har de och kattmamman fått ett eget rum under den första tiden och då har jag bara spärrat av vid dörren så kattmamman kan komma in och ut som hon vill. Det har fungerat bra så tycker jag.
Dock har jag färre rum denna gång då vi blivit fler i familjen Flört
Och nu planerar jag kull så fort damen behagar löpa.
Så jag mottar också gärna tips på hagar för jag antar att det kommer att behövas denna gång.

Annars tycker jag att de är mogna runt 6 veckors ålder att komma ut i övriga huset. Beror lite på när man ser att de börjar bli rumsrena tycker jag.

Martina

Yataz

Elvans
0

Mina kattungar är nu 7 veckor och har köket, hallen och badrummet.. Har sagt att de får inte komma ut i vardagsrummet förrens de är rumsrena ordentligt då det är mycket ställen man kan gömma sig och både kissa och bajsa på där…

De är på god väg så om kanske 1 vecka kan de få komma ut där  :-)…

Skulle oxå vilja ha tips om kattungehagar…

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

Ragstars
0

Jeg har en sånn:

De første to ukene har kattungene fått ligge i en kurv inni min manns garderobe på vårt soverom.

Siden har de flyttet ned i vårt hverdagsrom og inni denne har jeg en låda, et lite kløstre og en kurv.

Dette er en type hvalpegård man kan legge sammen, og hver modul er vel 61 X 61 cm.

Kattungene har vel vært 6-7 veckor når de har klart å klatre over den;)

Tillemoras
0

#3 Smart, sån ska jag inhandla! Precis som Yataz så hade jag ett ledigt rum tidigare men nu är det tajt med plats!

Yataz
0

#3 Blir nog att inhandla en sådan till nästa kull Glad

Martina

Yataz

dara
0

vart har du köpt en sådan hage? och hur stora är hålen?

Ragstars
0

Jeg har kjøpt min hvalpegård på Morene produkter A/S

https://morene2.secure.flexiweb.no/products/98546/

Jeg regner med at man kan få tak i en sånn der man kjøper annet hundeutstyr.

Det er den minste typen jeg har kjøpt, og mellomrommene / hullene er ikke så store at kattungene kan sette seg fast/ komme seg gjennom.

Min kompis kjøpte den hvalpegården som er en storlek større, men der var hullene så store at kattungene klarte å komme seg gjennom hullene v. 5-6 ukers alder;)

Jeg har lånt ut min hvalpegård just nu, så jeg kan tyverr ikke måle avstanden mellom stengene.

Fyrpihls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten skrubb(klädkammare) som jag kallar BB:t den allra första tiden, där mamman och bebisarna har helt lugn och ro… Litet, litet rum ca 1,5*1,5 Kvm… Där har mamman allt vad hon behöver och hon kan stängas in om man vill(tex om hon vill bära runt på dom) eller också har man dörren öppen.

Efter två veckor brukar jag ta upp dom i min matsal, där dom först bor i en "Bokista" med en hage, som jag gjort av kompostgaller, som man sätter ihop med buntband till önskad storlek.. jag brukar ha min långsmal då, för att det passar bäst i rummet… 1*5 kompostgaller.
Första veckan är bokistan stängd, och när jag ser att dom börjar intressera sig för omvärlden så öppnar jag locket på den…
Inuti hagen har dom så en liten klätterställning (som inte är så hög) två små toaletter, en i varje ända och sen mat och vatten på mitten… mamman kan hoppa i och ur som hon önskar, och jag har satt igen dom två nedersta våningarna med silvertejp från båda håll… men det finns en genomskinlig plast på Coop som är ännu bättre att sätta för hålen… sån ska jag inhandla snarast.

Skickar med en bild på min lilla "Båt" och hur jag har i hagen just nu till mina "Frostisar"

Fyrpihls
0

en bild till…

Fyrpihls
0

och en till…

Fyrpihls
0

Glömde säga att de nog är ca 6-8 veckor innan de tar sig över och då brukar jag ta bort hagen och ge dom Heeela matsalen… och när dom sen tar sig ut där… ja då är det inte mycket att göra… Då har de invaderat hela hemmet…

SkrattandeGlad   //Unni

dara
0

#8 så fint du hade det, tror jag skall göra så när jag får kattungar.och så smart med silverteipen

Tillemoras
0

WOW vad fint du har gjort för dina kattungar!

Tack för tipset!Glad

raggorgeous
0

superfin låda!! Måste jag nog också bygga! *S*

Men ang kompostgaller har jag hört skräckisar om kattungar som fastnat med huvudet i mellanrummen…  Jag har istället blivit rekk att köpa plexiplast som de sågar till och som man tydligen kan sätta ihop på nåt vis.. då ser ju kattungarna ut och kan dessutom inte klättra ur *S*

Själv har jag en väldigt öppen planlösning i min lägenhet och ska stänga av köket med en stor spånskiva så inte hunden kan komma in och "störa" till en början också. Så får hon vara helt ifred med sina bebisar första veckan/två veckorna.. vill hon ha sällskap av en till katt får hon självklart det.. så har jag tänkt iaf..s edan får vi väl se om hon håller med mig! *s*

Sedan har jag en hage gjord av "lackhyllor" från IKEA.. ca 2x2m och ca 30 cm hög.. som de får då de börjar kravla omkring. Dedan får de vara i hela rummet.. för att till slut komma ut i hela lägenheten.

Bifogar kort på min söta kattungelåda som jag egenhändigt snickrat ihop ialalfall! Hittade mallen på Svenska Katters sida tror jag..:) Vad säger ni?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Wonderdolls
0

#14 Skrattande Vad fin kattungelåda du har gjort!Glad

raggorgeous
0

TACK!! :)

Lite mysigt att pyssla åt missarna! men den där större lådan jag såg här var ju också jättefin..måste nog ha en sån också! haha

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

ann67
0

# 8, kanon, vilken fin hage du har gjort, tack för tipset, sådan ska jag göra denna gången, mina tomma rum börjar också tryta när barnen ska ha sina egan. Du säljer väl inte din Bokista? Skrattande

/Ann

FunHouse
0

Jag kan verkligen rekommendera att köpa plexiplast och sätta fast på kompostgaller. Det gjorde jag denna gången (efter ett tips från Gårdös Annika) och det fungerade väldigt bra. Inga kattungar som kan sticka ut huvuden i hålen och fastna, inte klättra över när man inte vill osv.
Samtidigt är det så bra att de kan se ut.
Jag köpte 1,5 meters plexiglas och delade, finns i 2 meters också på Coop forum.

Borrade små hål i plasten och sattefast dom i kompostgallret med buntband.

Sen är det bara att bygga så stor kattungehage. Jag sätter ihop kompostgallret med buntband också.
Jag gör min större efter hand de växer. Sen när de är runt 7 veckor släpper jag ut dom, men jag har dom i hagen när jag inte är hemma för det känns tryggare.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Hvenhildas
0

Här är en länk till en bild på min Kattungehage jag byggde i somras.

Tyvärr så var färgen jag använde skitdålig. trots att jag målade alla sidor var för sig och lät torka i flera dagar och sen skruvade ihop dom så klibbade färgen ihop och när jag skulle dela på sidorna gick spånskivorna sönder Rynkar på näsan

Det var nån väggfärg, nästa gång skall jag använda färg som garanterat inte kan klibba ihop, typ högblank färg eller nåt.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

dara
0

#19 verkligen fin bolåda och hage du hade

Hvenhildas
0

#20 Tack Glad

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

raggorgeous
0

Plexiglaset på Coop låter perfekt.. ska jag kolla upp!

De små börjar ju vilja se lite av världen utanför nu så det blir till att ordna hage snart.. en liten iallafall… :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Hittade en nyttig internetshop med massor av saker.. bla för uppfödare

http://www.anicare.se/

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Evenstars
0

# 18 och # 22 Jag har ockå en anordning med kompostgaller till mina små. Jag har fäst gnagnät på insidan av mina kompostgaller med buntband så de inte ska kunna rymma eller fastna i de ganska stora hålen i kompostgallret.

För mig är det viktigt att de känner sig MED oss och jag vill att de ska kunna interagera och kommunicera med de andra katterna och våra kineser (hundar) via gallret. Kommunicera gör de ju med syn men även med lukt och morrhår. För mig blir plexiglas för tätt, men det är snyggare. Det kan jag hålla med om Glad.

Nu tänker någon "jamen klättrar de inte på nätet"? Jo, Flört och det tycker jag är bra motion och för att styra hur högt de kan klättra har jag satt transparent vaxduk 30 cm från toppen och neråt runt hela hagen. Det gör att de kan klättra ca 40 cm vilken är lagom fallhöjd utan att de slår sig på sina äventyr.

Jag har också mina där från ca 4 veckor till omkring 7 till 8 veckor.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
0

idag kom jag på att jag har en enorm hundbur "gigant" som jag hade till hunden på utställning. Den är sååå stor!!

Detta kom jag på efter att ha åkt runt halva dagen på K-rauta… djuraffärer mm och kollat på alla från plexiglas (hittade dem ej på Coop) till kaninhagar och valphagar! Ingenting kändes helt som jag ville ha det. Företaget Karlie  har en supersmart hage som är ihopfällbar.. (hittar den inte på nätet nu bara för det) men den var bara 112 cm i diameter.. så den var för liten.

Efter mycket om och men kom jag iallafall på att jag har denna enorma bur så jag åkte hem, släpade upp den och rengjorde den ordentligt och satte upp den. Förstärkte lite med buntband, silvertejp för att vara säker på att de inte fanns några glipor som var för stora.

Satte kompostgallren runtomkring så jag kan ha dörren till buren öppen för Xita… på det här viset får hunden också bekanta sig lite med bebbarna på håll först innan de små vildarna kommer ut i hela lägenheten!

Känns bra, jag är nöjd över min lilla kattunge"hage"
man tager vad man haver ibland.. och så blev det så bra :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Rosino
0

# 25 Det blev fint, men tänk på att täcka taket med nån skiva eller plexiglas när kattungarna blir större och de börjar klättra upp på buren.

Min väninna hade en liknande bur och en kattunge tog sig upp på taket, fastnade i gallret och bröt benet :o(

Evenstars
0

Jättefint, Carro!!

Men jag undrar, går de inte rakt igenom kompostgallrets stora hål sen då de börjar spring runt? Mina 4 veckors tränger sig rakt igenom om jag inte har gnagnät.

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

raggorgeous
0

OJ usch.. brutna ben låter ju inte kul!
Det är mindre mellanrum i gallret på buren än på vanligt kompostgaller… skiljer säkert 1 cm i bredd, minst…

så att de ska komma igenom låter konstigt… men man lär väl märka om de kan kika igenom.. kanske ska köpa hönsnät för säkerhets skull!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Evenstars
0

nej inte hönsnät Förvånad det är vasst. Gnagnät i plast. Jag måste ha missförstått, trodde de skulle kunna gå ur sin "bur" och ut genom luckan som nu står öppen då de blir lite större. Men kommer de aldrig i kontakt med kompostgallret så behöver du ju inte oroaGlad dig.

[

http://www.evenstars.se/KullG/TheGLitter/gucci.html

](http://www.evenstars.se/KullG/TheGLitter/gucci.html)Så där gjorde jag, fick det tipset av nån, minns ej vem.

S*Evenstar's

Christina

Abayomis
0

Har en likadan hage som Christina fast jag har satt gnagnät hela vägen upp vilket gjorde att kattungarna klättrade över redan vid 4-5 veckors ålder Rynkar på näsan Jag byggde därför en hage i plexiglas (8 sektioner med träramar runt som häktas ihop med gångjärn) Funkar jättebra och tar dessutom väldigt liten plats när den inte används Glad

Evenstars
0

Men jag har ett stopp med transparent vaxduk fastsatt med buntband som jag berättat (#24) så de kan inte klättra över utan bara klättra lagomt högt, men den har du ju sett Maud Tungan uteFlört.

Jag är jättenöjd med min lösning eftersom de får bra kontaktgenom nätet, men den Maud gjorde med plexiglas är mycket mycket snyggare.

Lägger in en dålig bild på min…

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
0

Puss på dig hunden…

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
0

Här bakom min, vid den tiden, pälslösa Guinness ser ni vaxduken som är fastsatt med buntband. Som sagt välfungerande och hagen passar oss men inte snygg, hahaha Flört.

S*Evenstar's

Christina

raggorgeous
0

hur mycket vaxduk sätter du upp då? Alltså hur hög remsa?
Är den på översta 20 cm eller 10 kanske? Måste väl vara en bit så de inte når upp till kanten ;)

Himla smart!

Men tänk om nån kunde komma underfund med en riktigt bra kattungehage… redan från början säkert nät och glatt överdel :)
Vilka tipsar man om sånt!! *S*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

imorgon bär det av att åka och köpa fler kompostgaller och göra en större hage till bebbarna som nu börjar springa runt en hel del.. de är såå söta.. brottas och busar hela dagarna. Så de behöver nog lite mer yta nu känner jag.

Så det blir shoppingtur imorgon.. kul kul!

En av de små började krafsa i kattlådan idag… gjorde ingenting i den men det är ju ett steg i rätt rikting :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

NUU har jag äntligen byggt min mycket stora kattungehage.. haha.. den här får de klara sig på tills de ska ut i hela lägenheten! ;)

Efter ett antal timmars besök i ett otal affärer *s* och hårt slit… fick jag iallafall ihop min kattungehage.. helt barnsäker och med massa nya leksaker.. hihi

Jag känner mig nöjd, och den duger gott åt de små, eller vad tycker ni?! De busade och röjde runt.. jag satte mig i mitten och hade alla 5 klättrande på mig! Så otroligt framåt, orädda och sociala!! Hur mysiga som helst!

Efter en stund slocknade alla på fällen! Och jag på soffan! haha

Men sköönt att den är klar. Där klarar de sig ett tag!
Jag satte vaxduk där uppe också så de inte kommer över, och gnagargaller där nere så de inte kan göra sig illa och klämmas, eller komma ut. Att den tar upp halva vardagsrummet får jag leva med! *s*

Kram Carro

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Evenstars
0

Den blev så superbra, Carro! Vilken härlig beskrivning, kan just se dig framför mig…rännande på stan och sen väl hemma fixande med hagen. Skrattande

Vill komma och se kattungarna…NU! Pussa dem från mig! Kyss

S*Evenstar's

Christina

raggorgeous
0

#37 Du är välkommen när du vill!!!!! Skrattande

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

dara
0

jag kommer att ha mina kattungar i köket och kom att tänka på väggen, hur mycket slits den och bör man ha någonting för  så att kattungarna inte börjag riva? eller annat?

hur har ni känkt?

Svidjas
0

#39, hade min kattungehage mot väggen utan nånog "vägg" emot den riktiga väggen, det problem jag fick var att de tryckte upp sig mot väggen och bajsade på tapeten :P som tur var hade en bit av vaxduken som jag har som golvskydd halkat upp mot väggen men det kan vara värt att tänka på, iaf om man bor i hyresrätt som jag… lite jobbigt att förklara skitfläckar på väggarna för hyresvärden när man flyttar.

http://www.svidjas.se

Fyrpihls
0

Oj vad fint ni alla har gjort…

Det där med gnagnätet var ju fiffigt… det blir det till att göra nu då nästa gång… eller om jag ska satsa på plexiglas som Maud.. eller kanske lite både och…

Det är ju alltid lika roligt att dola och greja i ordning…

ja, vem var det som ville köpa bolådan?? jag kan ju i och för sig bygga en ny… men uj vad dyr den är… Skrattande

Evenstars
0

# 41 Lova att lägga ut bild på den om du gör en ny Unni Glad. Jag tycker din var urmysig som den är (# 9). MEN håller med, det är roligt att fixa inför födslarna..lika roligt varje gång och nya tips är alltid välkomna.

S*Evenstar's

Christina

dara
0

puttar denna tråd lite nu när det snart är dax att bygga hage för mig och det alltid kan behövas lite mera tipps och ideer

dara
0

var har ni köppt gnagarnätet och de genomskinliga vaxduken?

Evenstars
0

# 44 jag har köpt gnagnät på Coop och den genomskinliga vaxduken på Jysk här i Umeå! Lycka till!

S*Evenstar's

Christina

Fyrpihls
0

Den här gången blev min kattungehage lite annorlunda eftersom vi hade skämt bort våra bebisar med att få sova hos oss i sängen i husvagnen, så tyckte min MAN! (ja ni vet ju hur blödiga de kan vara) att vi skulle ha dom i sovrummet i år, och då blev det såhär:

Det är alltså meningen att de ska hålla sig neranför dubbelsängen de små…

Fyrpihls
0

och de flesta minsta håller sig där, medans de äldre och ett par av dom yngre klättrar emellan som dom tycker…
Så jag har inrett även "sängsidan med både mat och vatten och toaletter…

Fyrpihls
0

ursäkta röran och inga garsdiner i8 fönstren, men vi har ju hållt på och snickrat fönsterfoder och lister, så…

ja, ni får ta det som det är…

Fyrpihls
0

jag har ju naturligtvis en skiva för dörrhålet också som man får kliva över och som mammorna hoppar över…

FunHouse
0

Ja, i det sovrummet måste det vara livat, och då menar jag inte med det som man ska göra i sovrumFlört

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
0

nä jag vet… det brukar inte bli så ofta i sovrummet nuförtiden… hi hi

Vi har ju oftast barnen i sängen också, OCH våran hund Ella…

men det finns ju andra ställen att dejta… fniss…

raggis22
0

Så j-fint, kattena bor i ett "slott",,,,,,,,,,,,,,,,hi ha.Cool

Evenstars
0

# 46-48 ja stackars dina kattungar Unni, de ser ju ha det alldeles fööörfärligt…underbart ;) ;) Kram!!!

S*Evenstar's

Christina

Fyrpihls
0

tack för det.. men nu ska vi inte fastna i gammalt groll.

Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett, och den här dagen är den du har idag…Glad men de har det bra.. absolut… och det är så mysigt att ha dom i sängen… för det mesta.. tihi

Evenstars
0

# 54 Förlåt, fel att skoja om bilderna men jag kunde inte låta bli då jag ser hur härligt dina kattungar har det! Respekterar din önskan! Agerade på känslan och inte med tanken. Blir så glad då jag ser underbara kattunge-bilder!

S*Evenstar's

Christina

Fyrpihls
0

Bra.. kram kram

jag förstod att du skojade, men det kan ju missförstås…

Elvans
0

Det ser ju helt underbart ut, önskar jag hade samma plats i mitt "sovrum"  :-) Som fattig student så har man inte råd med någon större lägenhet så jag och min dotter bor i en tvåa där min dotter har sovrummet och jag campar i vardagsrummet..

Håller på att söka en trea i ett radhusområde en bit härifrån med de är så attraktiva så man får vänta länge på sin tur..  :-(

//Lotta

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com