Apropå Everclean
Hej på er alla!
Jag har använt Ec (utan doft) rätt länge och tycker den var jättebra. Tyvärr har dom ändrat på något så den börjat damma jättemycket. Har använt den ändåp.g.a. fördelarna. Så provade jag EC Lavender som jag tyckte luktade gott. Min ena katt fick förkylningssymtom, harklade sig och nös en hel del. Åkte till vet. Koll med röntgen och prover visade inget, men vet. nämnde astmasymtom i förbigående. Han fick en cortisonkur. När jag kom hem började jag fundera över när hans nysande börjat och kom på att det var i samband med bytet av sand. Bytte genast. Märkte då att han blev bättre och bättre.Han är nu symtomfri, så jag misstänker att han inte tålde lukten. Kan ju inte säga, till 100%, att det var lukten men själv tror jag det. Vill bara berätta så att ni kan tänka på detta om era katter visar samma symtom.
//solohm
Tack för varningen! Har själv inte haft problemet men tycker det låter ganska sannolikt att det skulle kunna hända då till och med jag reagerar på den starka doften ibland.
Martina
Yataz
#1 Jag får också hostattacker av lukten.
Jag tyckte också att EC dammade fruktansvärt och bytte till Odour Buster. Vet inte om det säljs i Sverige, men om det finns så kan det vara värt att prova som alternativ.
#3 Har inte hört talas om det…är den parfymerad något? Klumpar bra?
Martina
Yataz
#4 Den är oparfymerad och klumpar bra. Sanden är tillverkad i Canada. Har inte hört om någon i Sverige som använder den, så det är kanske ingen som importerar den dit.

Ja, jeg har anvendt Everclean Less Track i flere år nå, og har vært stornøgd med denne sanden. Tyverr, slik som du har oppdaget, så har de endret på noe i sanden, slik at den dammar mycket
Det dammer i en meters omkrets iallefall när jeg tømmer sanden i lådarna…
Har gått over til Cat Exclusive, men giller inte helt doften av babypudderet, samt at den kunne ha klumpet bedre.
Vi har inte EC Lavendel her i Norge ennå, men har just fått inn Cedar, noe som jeg tror dere har hatt i flere år.
#6 Ja, den har funnits här en tid. Köpte den men tyckte att den luktade alldeles för mycket. Dock ingen dålig lukt.