Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1241 ggr
Rosino
0

Ragdollteckning och utställning

Tror ni att det är lättare för en bicolour ragdoll än en mitted eller colorpoint att nå fina utställningsframgångar?

Man tycker ju egentligen logiskt sett att det skulle vara lättare för en colorpoint att lyckas, än för en bicolour eller en mitted. Men oftast är det bicolours som går bra på utställning. Den uppfattningen har jag åtminstone.

Jag menar inte att det görs något fel, och jag försöker inte alls förringa resultaten för de jättefina bicolourkatter som bl.a denhär helgen nått framgångar - de är helt säkert värdiga sina framgångar!

Men inte är det väl ändå så att bicolourraggisarna är så mycket mera vältypade än de andra varianterna? Är det så att bicolour anses vara den mest "äkta" ragdollen? Eller ger det mera "poäng" att ha lyckats få fram en katt som både har den rätta typen och färgen på rätt ställe?

Så jag borde kanske ändra frågeställningen till: är det svårare för en colorpoint eller mitted att nå bra utställningsresultat, har de teckningen emot sig?

Och hur är det med färgen - har katter med de "nya" färgerna lika stor möjlighet att t.ex ta en BIS-titel, eller måste den vara dubbelt bättre än t.ex en blå Flört

Frågor som det nog inte finns nåt svar på, men det vore intressant att få ta del av era tankar.

raggis22
0

Jag tycker att här "tråden" är viktig, de kan vara lite om vad du säger!! Obestämd

Norrtassens
0

Jag har faktiskt oxå undrat lite över hur det kommer sig att det ofta är bicolour-varianterna som når framgångar…det finns ju otroligt fina colourpoints och mitted Ragdolls oxå…

Sar1
0

Jag är ju en sådan nybörjare inom ragdoll så du får ta mitt inlägg med en nypa salt :-)

Vad jag förstår så har bicolour en större variant i teckningen (allt från litet v. till snett v, till v som går innanför ögonbågarna till perfekta v:n medan colorpoint inte skiljer lika mkt i teckningen utan typen blir ännu mer avgörande. Så en bicolour måste både ha teckning+ typ medan colourpointen går främst på typ och då kanske bicolourkatten har företräde eftersom det är svårare att ha teckning+typ än bara typ?!

Men detta är bara tankar från en nybörjare så du får ta det för vad det är värtFlört

ProvinsiaRivers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en intressant tråd.

Jag tror att man kommit långt med bic varianten för att den är mer poppis.Folk har avlat på typen mer där.Colorpointen känns som lite bortglömd,tyvärr.Det är synd för dom är ju  så snygga:)Har själv 3 colorpoints nu.Ska ställa min bruna hona i höst och en av avkommorna,en blå.Ska bli intressant.Vad jag har märkt med mina kullar är att brun colorpoint är lättast att sälja,därför att nybörjare tycker att den varianten ser mest ut som en raskatt.Jag fortsätter att satsa på colorpointen för att försöka få den så bra som möjligt.Det är så många ändå som håller på med bic.Mitted har jag inte märkt att den skulle gå dåligt på utställningar…Men det kan väl vara att den är svår och få rätt-tecknad?

Jag fick en rag f04 till BIS år-06.Men det var en jättebra typad kisse som slog birmorna i klassen.Juniorklass i och försig,men ändå.Hon finns inte mer,tyvärr,sniff.Hon älskade utställningar och skulle gått långt om hade varit kvar…Bifogar bild på henne.Har gjort det förut,men gör det igen…

Angående de nya varianterna,så har jag sett Lila ragdolls komma långt på utställning nu.Finns uppfödare i Umeå som har finfina katter i dom varianterna.

Ragstars
0

En mycket interessant tråd!!Glad

Det skal bli spennende å følge den!

Jeg har en kompis (Silje, Happy Pops) som nå har en grymt bra colourpoint i sin uppfödning, Happy Pops Amanda. Jeg hoppas hun når langt! Hun har virkelig det meste- Typ, storlek og utmaskning!

Jeg ønsker henne lykke til i fremtiden!

Jeg uppskatter virkelig de som ønsker å jobbe med colourpoints i sin uppfödning, jeg synes at det er mye bicolour å se rundtomkring, selv om jeg synes at bicolours er noe av det vakreste som finnes.

Jeg har også erfart dommere som tycker at mittedvarianten av ragdollen er en dårlig kopi av birma…Mittedvarianten er jo en godkjent variant, og skal derfor dømmes deretter også, er min mening….Tur at det ikke finnes så mange av disse dommerne rundtomkring her i Skandinavia.Flört

huldabella
0

Det är lite underligt att man säger att bicolourvarianten har kommit längre typmässigt, eftersom det i många av de riktigt fina kullarna födes BÅDE bic och cp. De borde rimligtvis vara väldigt lika varandra typmässigt, men det är ofta ändå bic:en som går bäst. Antagligen för att ett bra V ger ett väldigt sympatiskt intryck?

Men - jag tycker att detta håller på att förändras. Numera finns det även många fina colourpointer och väldigt bra mitted i panelerna och även som BIS! Kyss

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Rosino
0

#6 ja du har ju fött upp en riktig juvel! Kyss

Svidjas
0

Parantes i konversationen: (ja min kastrat blev ju NOM förra året (till min stora överaskning, trodde aldrig han skulle komma dit, men ville nämna det då han är mitted))

http://www.svidjas.se

Yataz
0

Jag tror att "V:et" hos bicolour hjälper till att förstärka typen lite. Det bredare "V:et" gör nog att katten ser bredare ut i nospartiet än vad exempelvis en mitted eller colourpoint gör som dessutom kan ta lite mer tid på sig med att utmaska på morrhårskuddarna bland annat. Då kan det bli ett mer snipit intryck och det ska de ju inte ha.

Det skulle vara kul att göra om de bicolourkatter som vinner BIS flera gånger i ett fotoprogram för att se om de blir lika snygga som colourpoints. Jag tror man kan ha samma typ men teckningen gör också mycket för vad ögat ser.
Därför tror jag det är viktigt som domare att man också verkligen känner igenom katterna, vilket jag märkt att en del inte gör utan bara går på vad de ser.

Intressant diskussion!

Martina

Yataz

Fyrpihls
1

Jag är absolut av den uppfattingen ändå att faktiskt typen ÄR starkare på bicolorerna… inte bara så att de visuellt är det utan att domarna KÄNNER verkligen på katten, och jag tror helt enkelt på att det avlats flitigast på dom… och sen finns det naturligtivis JÄTTEBRA andra också, men tills idag tycker jag nog att det är så…

(sen finns det ju undantag på domare också såklart-som nästan bedömer katten innan den tagits ur buren, men det är väl ändå sällsynt-men jag vet minst en)

Jag är ju visserligen ingen expert men…

De är ju minst lika svåra att få rätt tecknade sopm mitteden..
Jag har i allafall upplevt att det är svårtmed true att få benen helt vita i fram, det vill gärna gå ner lite färg på benen.

och colorpointarna är ju svåra att få "rena" så att säga, alltså utan vita fläckar och helst utan mörka magar och naturligtvis med TYP som bräcker de andra…

Men det är bara att jobba på… selektera noga och glädja sig åt de superexemplar som dyker upp då och då…

Yataz
0

#10 Jag tror nog på en kombination på det jag tidigare skrev och det du nu skrev. För visst har man koncentrerat sig mer på just bi-colour också och många utav de större uppfödarna gör ju kombinationer high mitted x high mitted.

Så jag menar inte att jag tycker det är lustigt att de är just de katterna som vinner BIS och jag menar heller inget illa mot domarkåren. Menar bara att jag sett att en del inte känner igenom katterna och jag tycker det är viktigt för det kan vara mycket päls, men inte mycket rätt inunder om ni förstår hur jag menar..

Eh, svamlar en massa nu känner jag…hoppas någon förstår i alla fall…*fniss*

Martina

Yataz