Spinkig kisse?
Jag har en blå bicolourkille som är lite mer än 4 månader, som jag nyss hämtat hem. Han är jättesöt, men hans päls är rätt mycket kortare än vår andra katt som är en brun colourpointkille, sen är den nya rätt hög, men väldigt smal i ansiktet och kroppen. Någon sa att det "växer till sig" då de växer ryckvis och ibland kan se rätt oproportionerliga ut, sen att det händer mycket på en månad för en kissekatt, och eftersom den nya är en månad yngre än den första, så kan den nya säkert växa ikapp. Uppfödaren sa att den nya vägde runt 2,4kg, men det syns inte! Brukar det skilja mellan de olika färgerna osv, tänkte då dom har så pass olika päls? Den nya är liksom inte "fluffig" som den första är, utan har mer långt hår på nåt sätt. Bägge är kastrater kan jag tillägga. Tycker om bägge jättemycket, men har bara undrat hur det kan skilja så mycket på dom.

Jeg hadde også en katt som var veldig spe og spinkel når vi fikk dem. Vi fikk en litt yngre katt samtidig som var en del større, så vi skjønnte den var nok litt spe for alderen.
Men vi ga den tid til å venne seg til det nye miljøet, og så passet vi på at det alltid var mat fremme og at den spiste. Når vi veide disse kattene så veide de faktisk ganske likt, (det skilte en uke på dem), så den ene så veldig spe ut men veide like mye som den andre.
Så med god mat og tiden til hjelp så er de nå like store begge to.
De stemmer at ragdollen vokser veldig i ettapper. Plutselig er den spe pg spinkel for så å ta igjen vekten med kroppsstørrelsen.
Så det er mest sansunlig at den bare har vokst en del, og vekten har ikke rekt å følge med, men at den kommer etter. Hvis det vedvarer lenge så er alltid et veterinær besøk viktig, for å utelukke noe annet.
Lykke til.
Jag har också en spinkig ragdoll! Min Oberon vägde vid 16 månaders ålder blygsamma 4,6 kg. Han har också relativt kort, tunn päls och finlemmade och små tassar jämfört med min förra ragdoll som vägde 5,7 kg i vuxen ålder. Oberon är en blå bicolor och det var min förra ragdoll också.
Sajtvärd Katter iFokus