Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2709 ggr
raggislove
0

Dålig storlek på ragdollen?

Lite här och där hör man diskussioner om att ragdollen börjar tappa i storlek. Det visas bilder på ursprungskatterna och de ser ju onekligen stora ut!

Jag tittade runt lite på de olika hemsidor som finns och i regel tycker jag att hanarna ser ut att ligga på 5-8 kg och honorna på 3.5-5 kg. Så som jag trott var det rätta.

Jag såg en bild på en ragdollhona som var kastrerad. Hon var enorm! Jag tror att hon vägde 8 kg. Jag har aldrig sett en så stor ragdollhona, knappt någon hane.

Jag kollade på en hemsida; Diadems, där det stod att läsa om den första kullen ragdoll i Norge. Där vägde en hane 10 kg och en annan 15 kg!!!

Om man tänker på dessa siffror 8 kg på en hona och  10 & 15 kg på hanar, har ragdollen då blivit en pygmeras?

Vad görs för att behålla storleken och ffa hur stor bör en ragdoll bli? Innan leder och annat tar stryk som det kan göra på tex maine coonen?

Yataz
0

Tror man koncentrerat sig mycket på typ, hälsa och temperament och kanske därför tappat i storlek. Ofta är det något man får brister i när man lägger stor koncentration på annat.
Det är den enda förklaringen jag kan komma på.

Jag tror inte man direkt kan plocka bort små katter i vår avel. Men ska man använda en liten katt i avel bör den vara rastypisk för övrigt och då paras med en hane som har storleken.

Jag tänker mycket på storlek för det var bland annat det jag en gång fastnade för som gjorde att jag skaffade ragdoll.

Tyvärr har jag dock sett en del som pratat om detta med storlek och sagt att min katt väger si och så mycket och så visar man upp en smällfet katt. Fettma är inte sunt för våra katter! Därför ska vi inte övergöda våra katter. Vi kan inte göra dom större än vad de är. Förvilla er inte bara på vikt! Se till benstomme och muskelmassa istället.

Martina

Yataz

raggis22
0

Tråden:

Stor Ragdoll, ingen svarade på det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ProvinsiaRivers
0

När jag började leta efter ragdolls -03,så trodde jag att katten skulle vara stor.Det var en av orsakerna varför jag ville ha just ragdoll.Och sedan för att de skulle vara så snälla och lugna.Jag blev så besviken på att min första raggis inte blev stor alls.Som 6-åring idag väger han inte mer än just 4 kg som bäst och är klen i övrigt.Min andra raggis var oxå liten.Men den tredje inköpta katten blev större och hon är grundmoder till min uppfödning.Parade henne med en stor hane och fick en kull som jag är ganska nöjd med storleksmässigt.Men jag vill ha dom större och det är bla det som driver mig vidare.Ragdollen ska ju vara stor utan o vara fet.

elyse
0

Jag har två Ragdollhanar, är ingen uppfödare, men jag kan ge min syn på detta med storlek. När jag och sambon skulle köpa katt valde vi Ragdollen 50/50 för storlek och temperament. Visst älskar jag mina gosekatter oavsett storlek, men självklart skulle jag undra om jag ansåg att katterna inte var stora.

Rosino
0

Jag tycker att storleken har betydelse, och ragdollen får inte bli mindre än den är idag.

Naturligtvis är typ, temperament, hälsa etc ochskå mycket viktigt, men jag tycker också man ska sträva till att bibehålla eller snarare få tillbaka storleken.

Vikten säger inte heller allt, det är viktigt att man ser på benstommen och hur katten är byggd. Alla mindre ragdolls kan inte plockas bort ur avel, men individer med spindelben bör undvikas…

Jag håller med om att en del ragdolls som presenteras som stora i många fall bara är överviktiga, och det är ju inte meningen.

Mina katter är inte speciellt stora heller, honorna ligger på 4-4.5 kg och hanen är ca 6.5 kg idag men han ligger nog under sin matchvikt. Få se hur han utvecklas efter kastreringen nästa vecka.

raggislove
0

# 2 har du ingen åsikt i ämnet?

raggislove
0

Jag tycker inte att jag sett så små katter ute men det är klart en hane på ca 6 kg kontra en på 10-15 kg är ju onekligen lite skillnad.

Och precis som många säger en fet/överviktig katt är ingen sund katt. Nej de ska ju vara stora i sig själva.

Rosino
0

Jag tror nog hanar på 10-15 kg är lätt räknade idag. Åtminstone sådan som INTE är överviktiga.

Yataz
0

#8 Det tror jag också..Rynkar på näsan

Martina

Yataz

Rosino
0

Ännu med anledning av min hane så är det flera domare som på utställning varit imponerade av hans storlek. Så även om vikten inte ligger så högt så måste han ändå räknas vara av bra storlek, åtminstone enligt domarna….

Yataz
0

#10 Det är det jag menar med att man inte får lura sig bara på själva vikten. En katt kan vara liten och smällfet och väga mer än en större katt som är större, grövre och muskulösare.

Martina

Yataz

CaTim
0

Man måste även se till längderna hos en katt, det är en fin balansgång då man vill ha en mer typad variant, för blir nosen kortare så blir hela katten kortare och man tappar storlek. Sen är det olika hur katter lämnar, jag har två honor här hemma, dom är ungefär lika stora, 4,5-5kg och har bra längder, båda har sin andra kull nu, med olika hanar, men den ena honan lämnar klart större kattungar. Det här med avel är svårt, visst kan man bara sätta ihop två katter och hoppas på det bästa men med det kommer man ingenstans, jag strävar efter en mer målinriktad avel och det är svårt.

Jag stävar absolut efter att få upp stoleken, jag tycker det är vansinne att para på 3-4kg, det väger ju vilken bondkatt som helst!!! jag har en sån liten hona men hon har ett fantastiskt huvud med en suuuuperhöjd, det är bara det som jag vill åt när jag kommer att para henne till hösten, annars skulle jag aldrig avla på henne. Men det är ofta som man ser folk para på den storleken trots att dom inte har något att tillföra. Det går inte att försvara sig med att man inte kan plocka bort alla små katter för då kommer alla med små katter att tänka så, "just mina kan jag använda, någon annan får plocka bort sina pygmeer…" Och så kommer man ingenstans. Det är fel fel fel att avla på små katter, det ska man vara medveten om när man gör det.

Yataz
0

#12 "Jag tror inte man direkt kan plocka bort små katter i vår avel. Men ska man använda en liten katt i avel bör den vara rastypisk för övrigt och då paras med en hane som har storleken."

Precis så som du själv valt att göra med din hona. Glad

Martina

Yataz

CaTim
0

#13 Jo, men jag menar inte att man ska plocka bort alla… Nu när jag ska para på min så har jag som en självklarhet valt en maffig hane, men jag tänker ändå att det är väldigt fel, hon är för liiiten, men jag försvarar mej med hennes superhöjd i huvet, och visar det sig att hon inte lämnar detta vidare så kommer jag inte att avla på henne nåt mer. Men hennes storlek grämer mej, men man ser många som avlar på små katter som inte ser nåt fel i det. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mej förstådd med text…

Som sagt små katter som inte har någon extrem detalj som man verkligen vill föra vidare ska man plocka bort, jag skulle tro att det är väldigt många.

Yataz
0

#14 Ok då förstår jag hur du menar…fast jag tycker det ska vara så över lag att alla katter som används i avel ska ha något speciellt att tillföra rasen…

Martina

Yataz

raggis22
0

#6  NEJ,,,,,,,,,,,Skrikandes

CaTim
0

#15 Jo, så är det absolut, men en stor katt som inte är så rastypisk är ju betydligt bättre och tillför mycket mer, än en liten katt med samma utseende, om du förstår hur jag menar. Även om det givetvis inte heller är bra, men bättre.

raggis22
0

Vad är rastypisk på våra ragdolls, mellan 1992 och 2009,,,,,,,,,,

ProvinsiaRivers
0

Håller med #12 helt o hållet:)

Man ska vara målinriktad.Och inte ha bråttom! Jag vill kunna säga till kattungeköpare att ragdollen blir stor utan att ljuga.Det är dit jag siktar.Men utan att tappa typen på katten.Och längderna på katten är mkt viktigt med.Ragdollen ska väl inte vara kort och kompakt.?Men det finns mkt av dom katterna med.Då är dom mer typade har jag märkt.En perfekt mix mellan en kort o typad katt med en med längderna skulle väl vara bra.?!Och tyngden ska man inte glömma.Det är ju det tråden handlar om..Men det blir väl sällan som man tänkt sig..att man får en perfekt mix alltså.

Svidjas
0

Jag vill bara svara att jag valde att ta en kull på min hona (S*Abayomis Duchesse) fast hon var lite liten, detta då jag gillar hennes utryck och också för att jag vill få med det ljusa i hennes päls (ser ut som en chokladtabby fast hon är brun) då jag tycker att många tabbys (bruna) har för mycket färg och jag vill avla på tabbys som har tydliga points. Då jag valde att ta en kull på henne så valde jag specifikt en stor hane med mycket tyngd och massa (Yatáz Emperior) som det har visat sig varit ett mycket bra val då hanen som jag behåller i kullen har en otrolig längd i kroppen och ser ut att bli riktigt stor. (S*Svidjas Archimedes)

http://www.svidjas.se

Pysslingens
0

Detta var en intressant tråd som jag ska följa

Ragstars
0

Jeg har sett flere ragdollhaner med god storlek, men jeg tror aldri jeg har sett en hane som veier 10-15 kg. Om de såfall finnes, så tror jeg de må ha vært ekstremt fete?

Digre MCO, som er den største rasekatten, har jo inte ens denne vikt…

Jeg har en kompis som har en diger MCO, og hun har hørt fra flere dommere at han er en av de største MCO'ene de har sett. Han veier 9 kg, og er en muskulløs og lang herremann, uten særlig fedme.

Jeg tror heller det er mer normalt med ragdollhaner som veier 6-8 kg, og det tycker jeg er en OK vikt på en hane, så lenge det er muskler og inte fett. Blir de fetere og lengre i kroppen(!) vil de jo mest sannsynlig få helsemessige plager av dette, slik vi nå börjer at se på MCO…?

Jeg er fullt enig i at vi på sikt må gjøre noe med ragdollens storlek, for det avles i dag på mange "små" katter, men jeg tycker at typen på katten er vel så viktig som storlek, og det synes jeg vi har på mange av våre ragdolls i dagGlad

Yataz
0

#17 Jag tror inte riktigt jag håller med där…I alla fall inte om man ser det så här att man har en STOR ragdoll som inte håller typmässigt och en av mindre storlek som har en skitsnygg typ. Där skulle jag ändå valt att avla på den mindre katten…för vi får inte BARA tänka storlek heller så vi tappar typ. Möjligen skulle en kombination då mellan dessa vara en god idé för att på så sätt försöka få in både storlek och typ.

De linjer jag har haft med paddor och rött har hela tiden haft en bra storlek och goda längder, men då inte varit särskilt bra typmässigt. Nu börjar vi få till typen även på dessa och en domare på senaste örebro-utställningen sa att det var jättekul att se så fin typ och inte bara storlek på dessa varianter.

Så glöm inte det ena bara för att du jobbar på det andra, är min poäng med detta inlägg Flört

Martina

Yataz

AmazingDollz
0

Visst ska ragdollen ge intryck av att vara en stor katt men diskussioner om att det är fruktansvärt att avla på honor som väger 3-4 kg håller jag inte med om. En hona som väger 4kg tycker jag är en bra vikt på en hona. Vi får inte tappa tappa typ, hälsa eller temperament. För mig går typen helt klart före.

Min första ragdollhona som jag köpte 2001 var ingen stor hona, vägde lite över 3kg men hon i sin tur gav större avkommor än sig själv då jag kompletterade med en större & kraftigare hane.

Jag tycker snarare att ragdollen var alamerande liten när jag började att ställa ut än om jag jämför med idag. Dessutom har vi kommit mycket långt med typen idag jämförelsevis med då på våra ragdollls.