kontraktsbrott??
Hejsan
Är ny här, har läst ett tag på inläggen och tänkte rådfråga er lite… Har en vän som skulle låna min hane för parning, skrev kontrakt på att hon skulle betala en summa för parning och för ev. kommande kattungar och att ingen annan hane fick användas under tiden men att uppfödaren fick använda en annan hona om denne vill, för parning med honom om det inte blev nåt med honan…….dock uteblev parningsavgiften trots parningsförsök och nu har hon parat henne med en annan hane… utan att påtala detta för mig… hon hånskrattar nu ang parningen med min hane, att han ändå inte lyckats med nåt så hon är inte skyldig mig nåt… Hur handskas man med sånt här……? Råd….
Vad jag vet så kan Sverak hjälpa dig med detta.Och du kan även ta kontakt med din egen klubb.Har varit med om ett liknande fall för länge sen,då jag höll på att bli utan pengar för både parning och levande kattungar.Tog kontakt med min klubb och sverak och dom kontaktade honkattsägaren så till slut fick jag betalt.Rätt ska va rätt!!
Om detta är din vän,så är det ännu värre tycker jag.Det är många vänskap som förstörs när pengar är inblandade! Man kanske tom märker vilka som är ens vänner och vilka inte när det kniper.Att hon hånskrattar tycker jag låter märkligt!? Är detta en erfaren uppfödare?Men jag kan inte tyvärr säga nu mer än att du kontaktar sverak eller din klubb först.
Om det finns ett skriftligt kontrakt där allt framgår och att du vet vilken kattklubb hon är medlem i så skulle jag ta kontakt med dennes kattklubb i första hand. För jag tror det är den vägen det måste gå ändå. Får du ingen respons där så får du vända dig till din egen klubb som är skydig att hjälpa dig med att ta kontakt med den kattklubb hon är medlem i. Man ska försöka lösa det på detta plan först. SVERAK dras bara in om det inte lyckas lösas på klubbnivån.
Nu har jag inte varit med om något sånt här så helt säker på allt kan jag inte vara. Men jag har diskuterat detta tidigare med några och har för mig att vi då kom fram till detta.
Hoppas det löser sig!
Martina
Yataz
#1 Tack för dina råd, skall kontakta min klubb…
#2 Vad snällt, jag skall ta kontakt med min klubb och även hennes klubb, hoppas det löser sig…..

höru kamera..
du åkte ju fast ..
jag har ju inte gjort nå kontraktsbrott
vad har du som bevis??
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

höru kamera
du bor inte långt i från mig så kom fast å kolla henne .. hon är inte parad de syns faktiskt om hon är parad
HON är INTE parad med någon annan
FY * FÖR VÄNSKAP
Meddelandet har redigerats av sajtvärden… /Martina
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

DU SKA FÅ DINA * PENGAR
detta trodde jag aldrig om en som säger sig var sin vän
Meddelandet har redigerats av sajtvärden… /Martina
#4,#5,#6 Varför blir du så arg om du inte gjort något fel??
Det var lustiga påhopp du gjort till trådskaparen.Hon ställde en fråga här i hopp om att få hjälp i tvisten bara.
Jag hoppas du som skapade tråden får rätt i din sak snarast.Det är inte roligt med dålig stämning varken här eller hemma.
Och när du #5 skriver att hon inte är parad,säger kanske inte hela sanningen.Hon kanske har varit på hanbesök men hanen inte parat henne av olika anledningar….Och även om man inte med säkerhet vet att honan blivit parad så betalar man parningsavgift ändå,om man skrivit under parningsavtal.Det kan ju kallas en städavgift oxå då katterna inte alltid är så hygieniska av sig vid parningar.
Att man använder flera hanar under kort tid kostar inte bara pengar,utan kan även sprida smittsamma sjukdomar.
Detta med avtal. Alla har olika avtal mellan sig och det viktiga är faktiskt inte vad som står i avtalet utan att det som faktiskt står som överenskommet efterföljs!
Mitt råd är nu att forum-medlemmarna kamera och NorthernPearls sköter detta på det privata planet istället för att utveckla detta vidare här. Det blir bara dålig stämning på sajten.
Då trådskaparen fått sin vägledning som denne önskade låser jag härmed tråden och önskar båda parter lycka till och hoppas att detta kan lösas så ni även fortsättningsvis kan vara vänner.
Martina
Yataz