Avelshonor med blod grupp B
Hej på er alla där ute!
Jag har en fråga till er angående avelshonor. Vad gör man om man fått reda på att den avelshonan man tingat har blodgrupp B?
Jag vet att det innebär en risk för kullen om honan paras med en hane med blod grupp A och jag vet att det går att förhindra att kullen "förgiftas" av honans mjölk genom att man separerar ungarna under de första 48 timmarna. (Jag har hört 12 timmar och 24 timmar med?)
Nu undrar jag hur ni erfarna uppfödare gör i sådana här situationer. Är detta nåt man ska undvika att avla på eller är det inget större problem?
tack på förhand!
Vänliga hälsningar: Lesley
Jag anser det inte vara något problem just genom att använda de metoder du nämner.
Vet att i Staterna försöker man undvika att använda sådana honor, men har man ett praktexemplar till hona vore det verkligen slöseri med gott avelsmaterial att låta bli.
Maila (N) Aakres R, hon har haft en B-kull nu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lustigt det här med tystnaden. Vissa kanske anser det här vara synnerligen känsligt. Men faktum är att några ragdolls i Sverige som är verkligen framgångsrika är just från B-honor.Det är väl ingen nyhet. Eller?

Jag har en hona Zaga som är B hon har fått två kullar utan problem. Jag sätter på henne en tubgas som jag klipper ut för benen, hon finner sig i det. Det finns färdiga att köpa men jag tycker de är bökiga, tubgasen blir lite nättare. Jag gör 2 stycken på engång, så efter förlossningen så byter jag till en ren tubgas på henne.
Bifogar en bild på henne i tuben.
Jag har haft tuben på i mellan 16-18 timmar, och hennes kattungar har klarat sig fint. Har även blodgrupperat avkommorna och ingen har blivit B-blod.
Det enda som kan vara bökigt är hand matningen i de 16 timmar man har tuben på mammakatt. Har du en annan hon som har kattungar samtiodgt så kan du byta ungar mellan honorna, då slipper du handmata och mammkatt tuben.
För mig är B-blod inget problem men jag vet det finns delade uppfattningar, men det gör det om det mesta här i livet.
Är honan bra skulle jag använda henne i avel.
/Åsa
Jag har aldrig haft någon hona med B blod, men jag är bara nyfiken på hur det går för mamman de där 16 timmarna.
Får hon inte ont i tuttarna när hon får mjölk. Eller kan det bli mjölkstockning?
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag har inte haft problem och inte hört någon annan heller som har B honor. Det blir ju ungefär lika som med en kejsarsnittad hona.