Hvordan ta best mulig bilder av en ragdoll?
Jeg vet at det er mange som er utrolig flinke fotografer av brukerne her på forumet
Jeg skulle ville ha en tråd hvor det blir lagt ut bra tips på hur man skal fotografere ragdolls på rett vis, altså hvordan får man bra bilder?
Jeg vet at man ikke bør ta bilder i motljus, men annars er jeg ganske grønn på fotografering
Jeg kan også legge inn en liten diskusjon her:
En liten ting jeg lurer på…
Jeg tar utgangspunkt i denne tråden her
Jeg vet at det er svårt at ta bra kort på våre kisser, men det virker som om det er gått sport i å ta bilder "under" katten, altså slik at katten titter oppover, slik man omtrent bare ser haken på katten?
Jeg synes ikke katten viser seg fra sin beste side på de to nederste bildene, men derimot synes jeg bildene i begynnelsen på tråden, og de 3 første bildene i # 12's innlegg viser frem en mycket snygg katt
Absolutt ikke ment som kritikk til fotografen, for jeg ser at det er mange som bruker å fotografere sine katter på dette viset, men dette var et bra eksempel på å vise frem hva jeg mente
Hvorfor fotograferer man på denne måten? Tycker man det er snyggt?
Jag brukar se till att det är bra ljus när man tar, oftast är det det som är svårast tycker jag. Jag tar aldrig med blixt. Men skulle gärna vilja lära mig hur man gör det utan att få röda ögon.
Tycker oftast det blir bäst kort och ljus ute.
Mitt äppelträd brukar var en bra plats, då håller dom sig lite still också, fast då blir det gärna lite under ifrån. Fast jag gillar sånna kort ibland, jag gillar hakor.
.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
För att ta bilder utan röda ögon med blixt krävs extern blixt, jag får det åtminstone inte att lyckas med inbyggd blixt. Och den externa blixten ska riktas indirekt, t.ex snett uppåt bakåt (tack för tipset Erica
)

Mitt tips är att knäppa många bilder med olika inställningar.
Ett bra ljus är också viktigt.
Bakgrunden ska inte vara rörig (ska jag säga som tog just sådana bilder i går i tråden som det hänvisas till)
Vi har ursöta bebisar !!!!

Mye lys er viktig. Dette for å unngå røde øyne og store svarte pupiller. For vi vil jo gjerne få frem den vakre blåfargen :-) Gjerne naturlig lys da lyspærer fra lamper ofte gir et gult lys. Utendørsbilder blir ofte best om det er godt lys! Alternativt er å bruke en god blitz innendørs.
En annen ting som er viktig er å ha en nøytral og dempet bakgrunn slik at katten kommer i fokus.
Bilder av mine katter kan dere se på www.lisemari.no
Ett mycket viktigt tips är att man håller sig lugn för stress smittar väldigt lätt. En annan grej är att använda en vippa. Inte en vanlig utan den ska vara ca 1-1,5 m lång. Låt fjädern hänga en bit från katten och med en snabb rörelse för du den uppåt antingen åt höger eller vänster. Katten kommer naturligtvis vända huvudet åt endera hållet. Därigenom kan du kontrollera huvudvinkeln. Låter kanske lite komplicerat men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Dessutom är det bra att ha en person stående bredvid katten ifall denne skulle vilja konstra. Vid portsätt är det bra att använda en lite större bländare liksom brännvid för att därigenom skapa en skönt suddig bakgrund vid gör att allt intresse koncentreras på katten.
Jeg bruker oftest ikke noen blixt uten jeg bruker dagslyset når det er som best og du må finne en plass i huset ditt vhor det er gott lys, men ikke direkte sollys.
jeg bruker for det meste ha noen neutral bakgrunn som jeg f.eks henger på en stol bak…
Det blir lettest bra vhis du bruker lys bakgrunn till lys katt…
Sen gjör jeg åsså som Juuha sier, jeg bruker en vippe som distraherer katten, og det beste er om fotografen selv holder i den, for da kan du rykke den veck akkurat når du vet att du ska trycke på knappen på kameran din…
Bruk gerne ett sted i huset der du har vindue fra to sider, så kan du stå der mittemellom, foruten och ge skygger…
Whis du har mörk bakgrunn må du nesten ha en belysning som lyser mellom katten och bakgrunnen… ellers smelter tex brune örer in i bakgrunden.. og gjerne da fra både sider..
Ja, sen er det bare og klicke og klicke og klicke og pröve seg frem..
jeg bruker aller oftest en instilling som heter barn på kamerat mitt, eller så bruker jeg porträtt… det spörs for ett bilde jeg vil ha.
Lykke till… bare pröv deg frem…

Takk for gode råd
Er det ingen som har bilder de vil vise frem som eksempel på det de har skrevet i innleggene sine?
Er sikker på at det finnes mange kjempefine bilder!!!
Gode bilder kontra dårlige bilder t.ex?
jeg raderer jo allti mine dårlige bilder da, men det er da bare och kikke inom hjemmesiden min så ser du bildene mine…

Men jeg mente bilder med forklaring om hvorfor synes just det bildet ble spesifikt bra 
…og så kan andre komme med konstruktiv kritikk, for det lærer man masse av.
ja vel, det var en god ide´…