Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 723 ggr
baraja
0

Hane hos fodervärd

hejsan allesammans

är ny här har inte haft ragdoll så länge.

och som sagt ny uppfödare.

har en lite fråga här åt er.

jag har som sagt var ett par ragdoll honor å även en annan raskatts hona.

nu är jag väldans sugen på att skaffa mig en egen avelshane till min uppfödning..

men kan inte å vill inte ha hanen här hemma iom att jag har den andra raskatts honan..

tycker ni att de är låter dumt om jag sku köpa en ragdolls hane in till min uppfödning och sen sätta honom på foder till någon vän ??

va tycker ni är de dumt??

Yataz
0

Det visar väl bara att du tar ansvar och inte vill riskera tjuvparningar.
Nu menar jag förståss inte att man är oansvralig som har hane hemma och även har annan ras, men alla har ju olika förutsättningar. Exempelvis bor man olika osv.

Jag tycker väl det är en jättebra idé med en hane på foder. Han får social närhet och slipper bli stressad av honor som löper. Bara fodervärden är införstådd med vad det innebär att ha en fertil hane samt att man har ett tydligt avtal som tar upp allt man kan tänka sig för att slippa överraskningar senare..

Lycka till!

Martina

Yataz

NorthernPearls
0

ja de säger mig verkligen var att man tar ansvar.

verkligen bra svarat martina

Vi har helt underbart sötaKyss Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!

Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s 

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

Fyrpihls
0

jag hade en avelshane på foder.. min första… det gick ju bra och vi skrev ett tydligt kontrakt med hennes ansvar osv, men det blev ändå lite! konflikter sen eftersom hon var så mjäkig med katten och det var så synd om honom för att honorna läxade upp honom tex, och hon var även lite tjurig om vi vid nåt tillfälle tog hem katten för parning, då vi förstod att hon inte riktigt lät dom vara i fred.

Hon var också ganska besvärad när honkatten kom för det blev så hårigt, och hon vägrade ju stänga in dom i ett eget rum… vilket jag tycker är bra så dom får ha sitt lilla förspel, akt och efterspel.

Men med facit i hand så var det ju DEN fodervärden som hade lite problem….

Så det var ganska skönt den dagen vi lät henne kastrera honom och han fick gå över i hennes ägo.

Så mitt råd är att inte lämna något åt slumpen…. ALLT måste stå tydligt!!!! Det är ju faktiskt inte fodervärdens katt förrän kontraktet uppfyllts…

Men jag har haft honor på foder som jag bara är helnöjd med, men nu har jag inga.'

Nu vill jag bara ha katterna som jag kan ha själv hemme…
kanske nån hona på foder i  så fall… väldigt nära hemmet….