Guiness rekordbok
Fick en tanke till angående ragdollens storlek.
Ragdollen var ju med i Guiness rekordbok som största kattrasen 1986. Det var då katten Ragtime Bartholomew som visades upp och han vägde hela 17 lbs. WOW tänkte jag först! Men så konverterade jag vikten så jag fick den till kg och då blev jag inte lika imponerad.
17 lbs. = 7.71 kg
Idag är väl inte det så ovanlig vikt på en hane. Jag vet då hanar som väger mer än det och till och med honor som väger så mycket.
Så därför undrar jag lite vart denna "hysteri" om storleken kommer ifrån. Beror det kanske på att det finns andra raser som kommit ifatt med storleken och att vi måste leva upp till att fortfarande vara största kattrasen?
Hmm…bara några funderingar från mig..
Martina
Yataz

Att ragdoll är eller skall var den största kattrasen är ju en av de myter, som finns.
Ragdoll skall nog inte vara liten. Den skall vara stor, men inte den största och inte allt större och större.
#1 En gång var den väl störst och det verkar som om man liksom fastnat vid det.
Jag tycker nog Ragdollen ska vara en stor katt, men inte att vi bara ska tänka storlek heller..
Jag kan inte låta bli att tänka på att man idag faktiskt röntgar höfter för att utesluta höftfel hos Maine Coon. Om vi trissar upp storleken på våra raggisar är vi nog också där en dag 
Så långt ifrån Maine Coon storlek tycker jag inte att vi är..
Martina
Yataz
Jag tycker vi ska följa rasstandarden även där helt enkelt…

#3 Självklart, men jag tror vi kan ha olika syn på vad som är stor..

Martina
Yataz

#2 Precis så Martina. Vi måste tänka om hälsan. Därför för vi inte mena med stor att det skall bli allt större och större.
Men jag kan inte tro att en under 8 kg katt skulle har varit den största katten 1986. (Har käntt många tyngre huskatter tex!) Jag har alltid tagit den där Guinness sagan som en marknadförings jippo liksom alla andra myten omkring ragdoll.
#5 Jo, jag tycker också det låter lustigt om det skulle varit största…
Kanske bara var ett bra sett att synas 
Martina
Yataz

Det där med HD har väl inget med storlek att göra, det är väl en genetisk defekt? Eller har jag missuppfattat?
#7 Det måste ändå till viss del även bero på storlek…jag menar varför är det annars just storvuxna raser som drabbas? Kolla hundraser också…inte har jag hört att tax eller papillon har mycket problem med höfter…däremot bland större raser är det vanligt…
Ja eftersom en del strävar efter att få fram allt större och större så lär väl tiden utvisa vad som sker med höfterna hos vår ras..
Martina
Yataz

Läser man om HD så står det: "Höftledsdysplasi är en ärftlig defekt i ledskålen (i bäckenet) vilket innebär att den ledskålen inte är så djup som den vanligtvis skulle vara. På grund av detta så passar inte höftledskulan i ledskålen och ytorna börjar skava mot varandra, vilket orsakar att brosket bryts ned."
Det förekommer mer eller mindre hos alla raser men jag har inte hittat någonstans att storleken skulle ha betydelse, och då detta inte är något känt problem hos ragdollen så förstår jag inte hur denna genetiska defekt skulle uppstå för att vi får större katter. Problem med leder och ev höfter, ja, det jag jag köpa om jag ser studier som pekar på det, men HD, nej.

Jag har funderat… På hundar kan man få HDn att bryta ut om man matar hunden för mycket under uppväxten, OM det genetiska anlaget finns där, annars inte, det är därmed mer förekommande bland större raser som växer fortare. Eftersom att man inte kollar med DNA så kan kanske genen finnas där men på mindre katter så bryter det inte ut och därmed inte syns vid en röntgen. Om katterna blir större så kanske HDn bryter ut, men det förutsätter ju att generna finns där.
Detta känns lite långsökt men det var en tanke som slog mig och jag är absolut inte kunnig inom HD.
#10 Jag tror faktiskt att du har rätt och att det inte på något vis har med HD att göra. Höftledsdysplasi drabbar ju även människor och jag har inte sett att storleken haft något samband. Något som dock skulle kunna påverkas av storlek är utvecklandet av atros i ledytorna.
Som sagt…det lär väl visa sig i så fall…har själv ingen aning. Har bara satt storleken i samband med det då det alltid är de större raserna som är drabbade vad jag själv sett…
Martina
Yataz