Utställningspreparering
Det har ju diskuterats väldigt mycket om vad man använder för shampoo osv när man preparerar katt inför utställning.
Nu är min fråga istället hur ert tillvägagångssätt är?
För även om man använder ett visst shampoo så kan ju resultat variera väldigt mycket beroende på hur man gör.
Så det skulle vara väldigt intressant att få höra från början till slut hur det går till för er. Berätta gärna också varför ni gör som ni gör. Och hur lång tid tar det för er per katt?
Har ni några särskilda goda tips att delge oss andra så vore ju det också kul 
Blöta ful-bilder är också alltid kul, hihi
Martina
Yataz
Jag tror jag kör en standardvariant.
På handduk i badkar (jag sitter med också och blir också inpackad och fin… NOT!)
- Sköljer igenom pälsen ordentligt
- Inpackning 20-30 min m BIOGROOM. Lindar in katten i handduk och har i knät, om det går.
- Duschar ur jättenoga.
- Tvättar med Yes utblandat i vatten. Gnugga, skölj, gnugga, skölj osv tills inpackningen är borta.
- Tvättar med Espree Silky Show några gånger och sköljer ur noga emellan.
- Görar in ordentligt med balsam, väntar några minuter och sköljer supernoga.
- Handdukttorkar så gott det går.
- Blåser torr med katt på strykbräda och kammar lite emellanåt.
- Klar! Alltihopa tar kanske 1,5 - 2 timmar.
Min katt blev bäst dagen efter detta, men det kan ju ändras när han blir äldre och vara annorlunda för någon annan katt.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
En fundering jag har angående utställningspreparering är att en av mina katters päls krusar sig lätt efter bad.
När jag skulle på utställning i juni med henne lyckades jag inte få till det…hon fick sitt CAC (tack och lov) men domaren påpekade förstås på prepareringen.
Vad har ni för tips för att få en slät och fin päls?
Nu är det ju så att hon är den enda av mina katter som verkligen HATAR att bada, hon och jag var helt knäckt efteråt…pust…
Jag tänkte försöka föna henne efteråt, men ville inte utsätta henne för det, efter den jobbiga badningen.
#2 Krusar sig pälsen lätt så är det viktigt att föna tills det blir helt torrt. Då blir det inte krusigt. Så har jag gjort..
Jag tror även det ska finnas någon spray man kan använda sig av för att få brt det krusiga, men kommer inte ihåg vart jag läste om det eller vad det var för spray tyvärr.
Martina
Yataz
#3 Förstod nästan det där med föningen. Men hur ska man göra det utan att skrämma ihjäl katten?
#4 Jadu det ända är väl att försöka vänja katten. Det bästa är att man börjar redan när de är små. Testa att bara ha igång fönen på avstånd utan att det blåser på katten. Under tiden försöker du mysa med katten, klappa, ge beröm och kanske någon mumsbit för att den är duktig. Prata med katten och säg att det inte är någon fara.
Låter kanske tokigt men jag pratar mycket med mina katter och de blir lugna för de känner av att det inte är farligt.
Gå låååångsamt fram..
Martina
Yataz
#5 Ja, jag pratar oxå väldigt mycket med mina kissar…så jag tycker INTE att det låter tokigt 
Jaaa, det är ju förstås bara att försöka vänja henne…och hoppas att det kommer att gå bra 
Tack för tipset 
#3 Kan detta vara den sprayen du menade:
Silk Hair Control (pH 6.7)
Förbättrar kontrollen över flygig och krusig päls.
Ger volym och stärker pälsen. Ger naturlig glans och utseende. Utan alkohol och butan.
Hittade den i denna länk: http://www.petsilk.se/finishingline.htm

Det fanns en tråd om ämnet när forumet var ganska nytt vill jag minnas…..Hursomhelst så måste jag bara säga att allt hänger på pälskvaliteén på katten. Min Atlas måste jag göra en massa tricks som Blankan här på forumet har lärt mig för att få bra resultat. Min väns katt, Trasan schampooneras ett gäng gånger sen är det klart och han får alltid SUPER på pälsen
Jag använder Espree och hon använder PCL.
#7 Det var inte just den jag sett, men det är säkert samma bara att det är ett annat märke. Kan ju kanske vara värt att testa..
Martina
Yataz
(Till en fertil hane med fetsvans)
Börjar 2 veckor innan utställningsdatum.
- Pudrar svansen med Kaolinumpuder 2 gången första vecka.
- Sedan tvättar jag på slutet av första veckan :
- Börjar med att lägga Groomer's Goop bara på svansen på torr päls( använder en rak Örthårfärg borste finns att köpa på Kicks )
- Väntar 15 minuter innan jag börjar skölja bort
- Sedan sköljer med behaglig varm vatten för katten
- Nästa steg använder Espree Milk n' Honey Shampoo och sköljer
- Nästa är Havane Anju Beaute shampoo som få fram kattens färg lite bättre och hjälper att få fina kontraster och sköljer.
- Till slut PCL Balsam med antistateffekt och sköljer och sköljer och sköljer jätte noga till pälsen känns sträv …
- Sedan låter katten att torka själv.
- Nästa veckan samma veckan som utställning pudrar jag 2 gånger till med Kaolinumpuder.
- 2 dagar innan utställning så tvättar jag igen med samma proceduren fast fönar katten.
Det funkar rätt bra alldrig fåt nån klagomål om pälsen iaf.
På utställning har med mig Pet silk Finish om pälsen skulle kännas sträv, Bio-groom Antistatisk spray och Gimpet torrshampoo i puder form.
/Mili
Puttar upp denna tråd… då jag gärna läser om fler tips 

Om ni forstår norska, så har jeg skrevet ned hvordan jeg preparerer mine ragdolls
Jeg får ofte god kritikk for mitt pelsstell av dommerne på utstillinger.
Jeg har også skrivit dette i en tidligere tråd, men kan legge den inn her også.

#14 Bra skrivet!! Men vad är "kurvstativ"?
#14 Vilka "silkedråper" använder du?
Så kul att läsa om olika metoder 
Martina
Yataz
Hur många dagar innan utställningen gör ni utställningsprepareringen?
jag brtukar preparera tre helst fyra dagar innan…
jag har skrivit exakt hur i en annan tråd vi hade här nyss… kommer inte ihåg vad den hette…

#15: "Kurvstativ" er typ Elfakorger, eller lik dem man kan kjøpe på IKEA:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70120023
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10120021
#16: Jeg anvender noe som heter Pet Silk- Liquid Silk.
Lukter underbart, og man kan aven anvende det i sitt eget hår
#17: Jeg preparerer 2-3 dager innan, kommer litt an på pelslengden til katten.