Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4241 ggr
Charlie8
0

Från Perser till Ragdoll

Jag har haft perser i 15 år och har älskat deras personlighet. Nu ville jag prova något nytt dels för att få mindre pälsskötsel. Jag har faktiskt inte tingat hos någon registrerad uppfödare utan hos en pålitlig vän som själv har köpt hos uppfödare och parat med hane fr registrerad uppfödare.(Med kunnig inrådan) Först nu har jag börjat surfa ordentligt och läst om HCM mm. Och mig veteligen går allt till som det ska. En eloge för de som stöttar de som inte har stort katteri och är noviser. (En liten "poke" till artikeln som varnar för så många olika typer av säljare, men det är bra att belysa risker som kan medfölja när man handlar av någon som inte är uppfödare). Jag tycker är skönt att kunna besöka och se utvecklingen hos den lille mannen. Och personligen tycker jag att det är skönt när det inte är katteri. Tids nog får jag nog veta om han är "fin"  också eller bara go.

huldabella
0

Grattis till ett bra rasbyte och välkommen hit! Skrattande 

Jag har inte läst inlägget om vilka man inte ska köpa av, så det säger jag inget om, men jag känner inte någon Raggisuppfödare där kattungarna INTE är med i allt vardagsliv sedan de blivit lite äldre! Kyss

Lycka till med din kommande bebis!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Charlie8
0

Hej.

Nja.. jag skrev nog lite för fort.Han skivit om texten nu. Jag tror också att de flesta uppfödarna har  sina bebisar i centrum. Tack att jag är välkommen. Det här ska bli kul men ragdoll. Jag är faktiskt lite nervös. hehe. Nu ska jag ta en titt på din sida.

//C

Tillemoras
0

Du kommer inte att ångra dig! Ragdollen är en underbar ras med en lättskött päls!!Skrattande

Sunrunners
0

Jag tror också att om man tycker om perser är ragdoll den bästa "alternativ". Själv har jag båda. Jag var bara två månader utan en perser och hade bara ragdolls, men kunde ju inte vara utan en perser, trots pälsskötsel.

Lottis-Gottis
0

Grattis till ditt val. Jag har själv haft Perserkatter sen 1983 och köpte nu en Raggis och jag älskar rasen. Lättskött päls och helt olik i sättet än Perser. Har två Perser  9 år och en Ragdoll nu och när de stora Perserkissarna är borta blir det bara Ragdolls.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Charlie8
0

Vad intressant. Berätta lite mer om olikheterna som ni upplever med Persern och Ragdoll. Lotta och Sunrunners tycker så olika. Min perser är ganska mycket katt och talar högljutt om vad han vill, och väldigt lättskött, han får lov att gå ut när vi är ute och kommer alltid när jag ropar, äter när vi äter mm.  Jag kommer iofs att märka allt detta tids nog.

KRAM, superkul med svar från er.

Sunrunners
0

Mina perser är riktiga nallebjörn och lapcats och är alltid med vad än man gör hemma.  De är lite mera ragdolls än ragdolls själva Glad. Mina talar inte  (nå hankatten letar efter honor med högt ljud on honkatten talar när hon löper, men annars har de en litet litet ljud)

carina
0

hej jag har skogis  men  nu har jag en ragdoll     han är helt ljuvlig  men jag har mina skogis kvar

ariotellos
0

Men om din kompis har parat sin Ragdoll med en annan Ragdoll, är ju hon per definition uppfödare. Har hon inte registrerat ett eget stamnamn? Vad kommer katterna att heta då i sådana fall?  

Grattis till val av ras. Jag tror inte att du kommer att bli besviken!

Yataz
0

Kul att du ska skaffa Ragdoll.

Säger som #9 att hon är uppfödare om hon tagit en kull vare sig hon har stamnamn eller ej. För jag antar att hon ska registrera kattungarna så de får stamtavla?

Artikeln du syftar på är det jag som skrivit och det handlar om blandraser och oregistrerade katter..

Lycka till med ditt Ragdollköp!

Martina

Yataz

Singo-Torpet
0

bra ras val :)

Charlie8
0

Då tror jag att förstår lite bättre hur det fungerar.

Jag kommer definitivt att få stamtavla på honom.

Charlotte

Yataz
0

#12 Låter jättebra det Glad

Martina

Yataz

Wonderdolls
0

Det vad absolut den bästa val av ras!!Kyss 
En gång ragdoll så är alltid ragdoll! Flört

/Mili

Charlie8
0

Mili.

Du har en fin hane Apollon Flört.

Hoppas att hans avkommor blir lika fina.

//C

Helona
0

Jag har oxå haft Perser! En underbar kille,som blev 14 år och fick somna in -04. Jag var kattlös i tre månader,sen flyttade en Rag in. Då hade jag läst länge om rasen,och blev inte besviken

Nu hampade det sej så,att två MCO hamnade hos mej oxå Skrattande.

I dag kan jag inte välja mellan MCO o RAG. Älskar båda! Tur att man inte behöver välja,då man kan ha bådaFlört Perser blir det inte,pga. att deras utseende ej tilltalar mej längre. Jag tycker att de var mycket vackrare förr.

Lycka till o välkommen hit.

Åsa

raggorgeous
0

Har också haft perser faktiskt för läääänge sen… eller jag hade honom 1 år då hans matte var bortrest… de är goa men ingen ras jag fastnade för. RAG däremot kom in i mitt hem 1999 och nu är det för alltid så att det kommer finnas Ragdoll hemma hos mig! Möjligtvis en siames i framtiden också…:) Men Ragdoll är beroendeframkallande!! ha ha

Grattis till er Raggis och lycka till!
/ Caroline
S*RagGorgeous

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Helona
0

#17 Är oxå nyfiken på siames Flört

Åsa

Sunrunners
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av mina perser, av egen uppföding. Blivit 3 ggr NOM ja är nu 11 månader gammal.

Han är den sötaste katten man kan tänka på Glad

Yataz
0

#19 Han ser jättefin ut tycker jag (jag som inte ens gillar perser) SkrattandeKyss

Martina

Yataz

Charlie8
0

Vilken fin perser ser väligt go ut. Min perser är blå och15 år och får gå ut på vår stora tomt så jag håller honom ganska kortklippt om sommaren. Han var utställningsstandard när jag köpte honom iaf men jag har aldrig ens besökt en kattutställning, ler. Fortsatt god lycka med uppfödningen av perser.

//C

solohm
0

#19 Vilken stilig kille! När jag sitter och tittar på honom kommer saknaden efter min älskade perser. Han gick bort för ett år sedan. Hade hoppats på att få ha honom med oss några år till. Vi fick 13 härliga år tillsammans. När vi köpte vår Exotic var han så snäll och skötte den lille och likadant med vår Ragdoll. Exoten och Ragdollen har lite olika temperament men för det mesta trivs dom bra tillsammans. Vi kommer nog så småningom även att bli med Perser, för det känns som om någon saknas.

Ha det bra och lycka till på framtida utställningar.

Lottis-Gottis
0

Jag väljer Ragdoll före Perser, pga att de oftast har svårt med andning och andra fel. När vi köpte våra första Perserkissar 1983 var rasen helt annorlunda än nu. De två jag nu har är väldigt plattnosade och har problem med viss mat, andning mm. Så därför blir det inga fler Perser när mina två gullungar inte finns längre.

Så jag fortsätter på Ragdoll framöver.

Lottis-Gottis
0

Ps: Glömde att deras personligheter är hur underbara som helst mina två Persertöser.

Men helt olika i sättet båda två. DS

Wonderdolls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis till fina killen! Jag har varit och hälsa på Alfons och syskon och tagit bilder alla fina och underbara sötnosar!Kyss Har en bild som tog på honom!Glad

/Mili

Charlie8
0

Hej Mili!

Tack för det. Jag hälsade på honom idag. Ja jag tycker också att de är  fina allihop. Agnes är också superfin.

Jättetrevligt att du kom och hälsade på dem. Det uppskattas.

//Charlotte

Sunrunners
0

En perser skulle ju inte ha några problem med att äta eller med andningen. Inga av mina perser har haft sådana problem. Och de nya som jag har är ju av ganska hög show kvaliten. På perser är det fel att ha underbett eller för små näsborrar, vilka kanske kan vara orsak till dessa problemer som #23 berättar. En normal perser äter vad som helst och kan andas alldeles normalt.

Jag kan inte välja mellan ragdoll och perser, jag älskar båda så mycket.

Ragstars
0

Jeg har en kattkompis som har 11(!) persere og exotics boende hjemme hos seg selv, og dette er en uppfödare som har holdt på siden 1984-1985, tror jeg. INGEN av kattene hun har nå har problem med andning, at äta, eller særskild mycket rinnande ögon. Ljuvligt temperament har dom alla!

I hennes leilighet er det lugnt og harmonisk i kattgruppen, og det verkar absolut inte som om det bor 11 katter der.

Jeg har hatt et annet syn på persere tidligere, men denne uppfödaren har fått meg til å innse at perseren er en flott ras, og iallefall er hennes katter sunda og friskeGlad

(Jeg gillar nok best dom små med lite nos, altså en liten skjønnhetsfel, men ingenting er så nydelig som en showpreparert hvit perser i full pelskondisjonKyss)

Charlie8
0

Orsaken till att jag väljer en ragdoll har inte med persens platta nos som jag btw älskar. Jag har läst angrepp om pigface mm. Det har hänt endel inom persersidan av vad jag förstått. Min katt har inte några problem att äta eller andas även om han är plattnost.

Jag är bara lite less på pälsvården och tovor. Var inne på en exotic men jag tycker om lite päls.

Därför blev jag nyfiken på ragdollen. Samt att mijas Millan har en underbar personlighet och fick en fin kull.

Så nog om persern nos på mitt inlägg.

JAG ÄLSKAR PERSERRASEN men kan älskar RAGGDOLL OCKSÅ!!

KRAMAR C

LÄNGTAR EFTER ALFONS