Katt vs Pengar
Måste bara få skriva av mig jag blir så frusterad över hur en dels synsätt på levande varelser är.
Jag blev uppringd igår och fick höra att det åter igen valsar runt en hane i Sverige och ska visst ev utanför Sverige med, och hankatten kunde väl varit i bättre kondition. Ägaren till hanen är välkänd för sin katthållning, och många vet om vad som försigår med hennes katter. Köpare som varit och hämtat sina kattungar har fått se skygga katter som bott i tvättstugan eller andra mindre skyffen. Jag kan säga att jag hört hur många historier som helst, och en del stämmer säkert inte men mycket finns det fakta på.
Varför är min fråga har man djur över huvudtaget när man inte är intresserad av dem, alla levande varelser har ett hjärta och själ precis som oss.
OM man är så penga intresserad kan man inte satsa på affärer utan levande varelser eller spel.
Och ni uppfödare/köpare som samverkar till att denna uppfödare kan fortsätta med det som hon håller på med, tänk efter vi har väl våra djur för att vi i första hand älskar dem och tycker om djur oavsett om vi äger dem eller inte. Och vad är det för liv för en hankatt att sitta och åka runt i Sverige från hem till hem, en katt är revirbunden vart ska den kraken ha sitt revir ena helgen i Norr andra i Söder, tredje utomlands. Stackars stackars katt jag blir så illa berörd, jag kommer göra allt jag kan för att stoppa denna uppfödare det skulle gjorts för många år sedan.
TÄNK på djuren!
/Åsa Hammarlund

Jag kan inte uttala mig om katthållningen eftersom jag inte vet vem du menar….i kattvärlden kan allt lätt bli en höna av en fjäder, det vet vi alla:)
Men en reflektion jag får angående hanen: Varför i hela fridens namn lånar folk denna hane då?
Jag menar- världen är full av vackra ragdoll!! hur kan en katt bli sååå intressant så man vill ha just denna katt i alla stamtavlor? bara för att just den katten kanske är snygg och fin i typen, så är det ju inte säkert att avkommorna blir det?
(Jag vet- jag ÄR intresserad av stamtavlor, lika mycket som typen…och linjer som inte finns överallt… Tänk om det funnits utställningar som gick efter insidan lika mycket som utsidan )
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag känner precis som Åsa här. Det är fruktansvärt sorgligt när människor är intresserade av djur endast för pengarna de kan dra in. Sorgligt är det också att man lånar hem denna hane trots att man vet att han valsar runt hos olika uppfödare i hela Sverige för att utföra sina tjänster. Han lämnar bevisligen snygga avkommor så då blundar man gärna för hur oetiskt det är, bara man själv får en bit av kakan. Det är alla ni som lånar hem honom som bidrar till att detta kan fortgå och även köper avkommer från denna uppfödaren. Är det seriöst avelsarbete???
Bra sagt, jag blev uppringd igår och "flera uppf har ingen bra katthållning,länsvet har påpekat det, va ska man göra???
En sak att tänka på innan ni "dömer" personer som t.ex lånar en hane eller köper en katt från en uppfödare som ni anser vara oseriös är att alla inte har den informationen som ni kanske har.
För att gå vidare i avelsarbetet måste man låna hane om man inte har egen, och söker man kattunge så vill man ha en som man tycker om och som verkar intressant.
Det kan vara svårt att veta vem som är seriös och vem inte. Och vem ska man fråga, vem ska man tro på? Hur ska man veta om den eventuellt negativa information man hör är fakta och inte förtal? Det förekommer mycket skitprat också.
Plus att det naturligtvis finns olika uppfattningar i frågan vem som är seriös och vem som inte är det - helt allmänt sagt utan att referera till dethär fallet.
Jag tycker också Åsa har alldeles rätt i det hon skriver, men det finns mycket information som är dold för de flesta små uppfödare som inte hör till "innekretsarna", som gör att man omedvetet kan komma att bidra till att oseriösa uppfödare kan fortsätta.
Lena
Selvfølgelig skal en han ikke være MATADOR han.
Jeg ved mange tilfælde her i DK hvor en han har besøg af flere forskellige hunner fra forskellige katterier….det synes jeg er FORKERT.
Men hvis hannen er sund og rask og ikke lider overlast kan han vel godt besøge nogle hunner ude, UDEN det er synd…. Man kan da ikke dømme opföder bare fordi NOGEN har set dårlige katte i katteriet.
Vi har vel alle haft rende næser og måske lidt små kattungar. UDEN vi skal dømmes som dårlige opföder der ikke passer på vores katte.
Vi har jo alle forskellige opfattelser af kattehold.
Nogen låner deres hankatte ud i flere uger, måneder ..år, JA det er vel ok, hvis katten TRIVES.
jeg måtte skrive, da jeg synes der er for mange som er " bedre" end andre i katteverden. og der hurtigt løber rygter om det ene eller andet.
LAD OS DOG HJÆLPE HINANDEN !!!!
Dorthe
Usch, vad tråkigt det lät. Jag har aldrig hört talas om denne "uppfödare" eller hane?
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Blir så illa berörd när jag läser om dålig katthållning. Vad kan kattklubbar (SRC, Sverak etc) göra? Som uppfödare tror jag det är självklart att ingen seriös sådan lånar avelshane på detta vis? Eller?
Men som ny i uppfödarvärlden och som kattungespekulant är det svårt att kunna skilja ut "rötäggen". Vem kan man lita på? Som kattungeköpare av ragdoll är det ju bra att vända sig till rasringarnas kattungeförmedlare. Det gjorde jag när jag för 7 år sedan blev intresserad av just ragdoll och stod i begrepp att skaffa en.
Hur som helst så är det katterna som får lida och blir offer i människors profitjakt.
Jag vet inte vilken uppfödare det handlar om och inte vilken hane heller. Skulle dock vilja att den informationen kom till allmän kännedom.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag blir sååå illa berörd då jag vet ingenting!!!
Finns det sådana dårar??
Ja hoppas att dessa människor får sona för det dom gör.
Usch det låter INTE roligt för den stackarn…
men som flera tidigare också nämnt så kan det ju vara överdrivet också,
men varför inte skicka länsstyrelsen på lite fler uppfödare.
Det är ju jättebra med ett eller annat oanmält besök i våra katterier.
I första hand då för att få stopp just på såna här omänskliga behandlingar av djur… Det finns nog en och annan "hund" begraven i en del katterier,
MEN också för att bli rentvådd då man hamnat i klorna på just osanna beskyllningar, för det förekommer ju också….
Och jag tror vi diskuterat det tidigare här i nån tråd… att det skulle finnas nån referenspool… men om man hela tiden ska hålla sånt här hemligt, för hur ska dom som lånar honom annars veta vem det gäller.
Det är ju också ödesdigert för smittorisk att låta en katt flytta runt på detta vis… Nej usch, var försiktiga med att låna ut och var försiktiga när ni lånar.
Det bästa är nog att hålla sig inom en mindre grupp där man samarbetar sinsemellan, med lika värderingar och regelbundna testningar och med ÖPPNA KORT, när nåt händer.
Alla Djur har rätt till en respektfull tillvaro, med nån som ser till deras behov och tokälskar dom. ALLA behöver nån som tokälskar dom, sa en föreläsare en gång ang barn och så är det med våra katter också… Alla behöver nån som älskar dom…. Dom är ju inga saker!!
Dom är levande varelser.. men de kan inte prata med ord, därför behöver dom oss männsikor som kan förstå dom ändå… som Lyssnar på dom och deras behov!
Det är ganska lätt att upptäcka matadorhanar om man studerar kattungesidor inom våra rasringar under en tid. Har själv blivit förvånad vid upprepade tillfällen när jag hör någon säga att de avskyr företeelsen och därefter agera tvärtom. Kan bara beklaga att det är så.
Man ska absolut tänka sig för innan man dömer någon för att ha fel i katthållningen. TS som själv har många års erfarenhet i kattvärlden vet nog själv vad skitsnack kan ställa till med så ärligt talat tror jag inte hon skulle skriva detta inlägg om hon inte visste vad hon pratade om.
Nu menar jag inte att bara för man är erfaren så har man rätt och att man ska lyssna på just dessa personer.
Nu är det ju så att även jag vet vem denna uppfödare är och detta är något som pågått under flera år. Kan bara beklaga att det handlar om pengar för vissa. Och det jag inte kan förstå är att de lånar hane och köper katt från denna uppfödare. Det är ju att stödja så att detta kan fortgå. Vill vi stödja en dålig katthållning?? Visst de som är nya kan ju inte veta om detta. Men det jag blir mest irriterad på är uppfödare som fått informationen men som ändå lånar hane eller köper katt därifrån. Då undrar jag hur man fungerar…??!!
Är man så helt inställd på att komma åt linjerna att man totalt blundar för vad som försigår?? Jag skulle aldrig kunna tänka så!!
Ibland tycker jag det verkar som om vem som helst kan skaffa på sig eftertraktade katter och hur oseriös man än är så svärmar alla runt denna för att komma åt linjerna…hur kan det fungera så?
Ja, det är snygga katter, men vem får betala det högsta priset? Jo, katterna 
Var uppmärksamma och stöd inte denna typ av uppfödare!!!
PS. Tänk på att fortsätta hålla en god ton i denna diskussion. Man måste kunna gå ut med varning och information för att uppmana andra till att vara uppmärksamma! MEN vi får för den sakens skull inte bryta mot några regler och lagar.
Yataz
Usch va trist
. Har inte en susning vilken katt detta handlar om men önskar att folk slutar låna han NU. Så kan han pensioneras o leva ett lugnare liv.
Är inte själv ett dugg intresserad av Matadorhanar!!! Hur kul är det att alla katter är stöpta efter samma form?? Att ha mer unika linjer efter snygga katter tycker jag är mer attraktivt.
Håller med de ovanstående skrivarna. Men hur ska man som oerfaren köpare veta att detta pågår?
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Vill bara förtydliga att det inte är just matadoraveln man är ute efter här utan att katten/katterna mår dåligt.
Yataz

Det finns så himla många bra synpunkter i denna tråd. Det här är så svårt.
#1 och #4 och #5 tycker det ni säger är synpunkter att beakta.
Självklart måste vi se till att katterna mår bra, och kan inte riktigt heller förstå vad som driver ngn att låna ut sin hane på detta sätt. Visst har vi ngn tanke med våran egen avel?
#11 Förstår inte riktigt hur du tänker när du skriver att man vill komma åt linjerna? Är de så speciella om han lånas ut så mycket?Tycker absolut inte jag.
#12 Undrar lite var man idag kan hitta unika linjer efter vackra katter? Finns inte idag så många tror jag. Men sen så är ju våra egna kombinationer unika med de katter som vi ser som unika, eller hur? Och alla har vi säkert en egen tanke om vad som är unika linjer?
Ja ni ser själva hur svårt detta är.
Hoppas detta får ett lyckligt slut.
Det jag tror att de flesta av oss tänker och tycker är att våra katter är älskade familjemedlemmar, som berikar våra liv så himla mycket. Och att vi vill dem allt gott.
Jag tror också att de flesta av oss, har en god tanke med det vi håller på med. Och om vi själva har ett sunt förnuft så blir det i slutändan bra.
Ja det här är bara mina tankar, alltid lite svårt att sätta på pränt.Kan ofta bli fel beroende på vem som läser och hur man tolkar.
#15 Det tycker ju inte jag heller och blir förvånad över att det tydligen finns vissa som tycker det. För varför köpa från en oseriös uppfödare när man vet att denne är oseriös. Det måste ju ha att göra med att man vill åt linjerna..
Yataz
Jag vet vem denne uppfödare är och kan bara säga att jag stödjer Åsa till 100%. Har själv egen erfarenhet från denne och den var inte positiv. Blir bara förvånad att det pågått så länge. Ju snarare den slutar desto bättre.
"11" Kunde inte sagt det bättre själv Martina!!

Hur ska man veta vem det är om ingen vågar tala om för oss som ej vet!!!!Kanske en liten ledtråd?
Eller ännu bättre, människan kanske läser det här och vågar berätta själv om hur det igentligen ligger till????!!!!
Jag håller med 19#
Många som skriver "jag håller med och kan inte skriva det bättre själv" har kanske ingen aning om vem ni åsyftar, vi som är nya eller relativt nya kanske inte känner till denna uppfödare, vad som har försigått länge eller inte, visst en hane kan vara utlånad mycket men det kan vara typen man är ute efter och jobbar ut efter det, att katthållningen är dålig är det knappst något vi nya får reda på, vem ska man fråga och vem ska man lita på??
Så mycket skitsnack som det finns då är det alltså inte lätt, om alla vet vem det gäller och vilket katthållning som råder så är jag säker på att ingen uppfödare köper från henne, men det gäller ju att få reda på vem det gäller, eller hur??? Annars kan vi inte bidra till något bra.
Bara för att vissa av oss inte är SÅÅÅ inne med vissa uppfödare så är det inte lätt att få reda på information.
/Kicki
jeg sier meg enig i #19

Tack #20 och #21!!! Jag tänkte jag blev "hängd" när jag tyckte man borde få veta VEM.
Det är ju många som lånar ut hanar till många så det är ju dumt om det blir spekulationer, fram med fakta!!!
Var annars ärlig och träd fram du som vet med dig att det är dig Åsa menar! Det skulle jag gjort! Ge din berättelse/vision
"20" Ojdåå???
Att hänga ut någon med namn här på forumet strider mot reglerna vi måste följa eller hur?
Jag förstår inte varför man tycker det är svårt att få reda på information. Som några av er andra redan gjort kan man väl fråga de som vet. Om vi samarbetar med varandra och vågar fråga varandra så är det väl inga problem.
Vet att det är svårt att veta vem man ska lita på. Man ska inte lyssna på allt skitsnack men i detta fall kan det vara god idé att dra öronen åt sig.
Yataz
Jag har beakat alla inlägg sen igår och nu beslutat mig att skriva! igentlligen så brukar jag inte försvara mig när det går skitsnack jag var ju utsatt för det i början av min uppfödning för några år sedan också, för det första hur kan man tala om katthållning när många av er inte ens varit hos mig eller känner mig! jag har nog bland dom bästa katthållning man kan ha faktiskt! För det första så har jag bara 3-4 katter hemma åt gången mina flästa katter bor hos fodervärd, mina katter har en kattgård det finns ett kattrum vid behov och jag bor i ett nybyggt relativt stort hus! har i princip aldrig haft en sjuk katt förutom en import som var snuvig när den kom så jag fick isolera den! sen har jag haft en livmoderinflammation som slutade i sterilisering och ännu är jag beskonad från att nån katt dött för mig och det är väl igentligen tur! Mina katter har varit väldigt friska och är det fortfarande har i princip utnyttjat min försäkring en gång under mina 10 år som uppfödare!Mina hanar är utlånada till andra uppfödare och det är väl en j tur att jag har gjort det det har verkligen breddat avelsbasen i sverige! och hanen som Åsa pratar om har varit borta på parning 3 gånger i sitt 6 åriga liv så han åker inte runt som hon skriver *** har varit minst lika flitig att låna ut sina hanar och även nån av dom har varit på turnee och jag klandrar inte henne för det ! Yatas sa att nu handlar det inte om att låna ut hanen helt plötsligt utan min katthållning (Yatas hur kan du ens säga nått om mig jag vet inte ens hur du ser ut eller vem du är vi känner inte varandra så var försiktig när du uttalar dig om du inte kan bevisa) vad F är det ni vill igentligen och det är samma människor som sitter och och tjajar på forumet nån av er har katt från mig och varit hos mig och nån har ringt och frågat efter katt nyligen,ni är bra falska måsta jag säga och fega! Så vad vill ni som hoppar på mig? vill ni komma hit och se min katthållning så är ni välkommen att komma hem till mig! ring eller maila om ni undrar över något! Ja jag känner mig nog mest arg för jag vet att detta grundar sig på ren avundsjuka! jag vet plus flera andra hur min katthållning är och det är det viktigaste för mig att jag har rent samvete för mina djur som lever ett bra liv hos mig! Sen en sak till som jag tänkt på nu när ni tar upp hane som åker runt lite,hur är det med honorna då dom uppfödare som inte har egen hane får ju skicka runt sina honor till olika hem för parning är det inte synd om dom då??
Ps: Detta snack började i förgår då *** Ringde upp *** som nu ska låna melwin och frågade om melwin var sjuk/dårlig condition Melwin vart badad när han kom till stockholm till *** fodervärd och fick klåda efter det och i samråd med mig gick dom till vet där proverna visade bara ok! (han är alltså kärn frisk) han fick antagligen en reaktion av att hon badade honom kanske det var champoot vem vet han är nu ok iallafall ! Så ni ser hur det kan bli i kattvärden när människor gillar att snacka en massa skit det är så himla tråkigt att vissa inte har annat för sig än att angegera sig i andra! jag vill härmed säga att jag kommer inte gå vidare i samtal i forumet eftersom det inte är min läggning att sitta och kvallra om andra uppfödare så alla som undrar eller har frågor kring mig och min katthållning är välkommen att ta kontakt med mig
MVH Leni Nilsson
Inlägget redigerat av Sajtvärd då man inte få hänga ut personer med namn här… /Martina
Ja vem ska man tro på?
Ordförande Åsa eller den som blivit baktalad?
Det är ju andra gången som Åsa är inblandad i något liknande.
Och det finns ju många uppfödare som lånar ut sina hanar genom att hanen byter land och bostad under en period. Är inte det lika illa?
Svensk hane och norsk hane bytte bostad och familj
Österikisk hane och svensk hane bytt bostad och familj.
Enlikt # 25 är hennes hane utlånad 3 ggr.
Det är banne mig inte lätt att vilja bli ragdolluppfödare med alla dessa gamla uppfödare som håller på. Vad ska man tro?

Jaha… nu är cirkusen igång igen. Varför i hela friden starta trådar, när man inte vet något ? Utan endast lyssnar till skvaller ?
Jag förstår inte varför inte TS kunde kontakta uppfödaren direkt istället för att "skriva av" sig här ?
Tydligen visste fler av er vilken hane/uppfödare som det syftades på och det är väl en form av "utpekning" då eller ?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

Det hela började med att Åsa i egenskap av SRCs ordförande blrv uppringd av en medlem som påstod att den här katten hade varit i väldigt dålig kondition m.m. och jag fick i uppdrag att kontakta den som hade katten för tillfället, *** i det här fallet, för att få veta sanningen egentligen. Nu visade det sig att det inte var så allvarligt som den personen som ringde hade fått information om. Vi måste ju undersöka saken när vi får en anmälan och eftersom ägaren själv inte har hand om sin katt så blev jag ju tvungen att prata med den som hade hand om honom för tillfället.
Angående mina hanar som nu också helt plötsligt har "poppat" upp här så kan jag bara berätta, och det har aldrig varit någon hemlighet, att, ja, jag har lånat ut mina hanar, men inte till så många som Leni låter påskina, ja, Tamino bodde en kort tid i Norge hos min goda vän Solveig, ingen annan skulle jag lita på så pass att han skulle få det bra, han var adrig på turne i Sverige, ingen av mina andra hanar har varit det heller. Och ja, en östrikisk uppfödare och jag bytte hanar, men de "valsade" inte runt till olika uppfödare när de väl hade flyttat.
Angående Leni, som ju har trätt fram med sitt namn, så tar jag det med henne personligen (genom att svara på det mail hon skickade mig), det är inget som ska ventileras på detta forumet, men jag känner till henne, över 10 år tillbaka, hur ska jag låta vara osagt här.
Christine Landin
Låste först tråden men känner vid närmare eftertanke att varför ska det tystas ner?!
Känner mig så frustrerad!
#25 Du vet nog vem jag är om du inte glömt det? Vi har haft kontakt tidigare. Du vet mycket väl att det inte handlar om avundssjuka när det gäller detta! Vad har vi att vara avundssjuka på?
Allt som har hänt under dessa år är inte bara en slump och skitsnack. Åtminstone inte allt av det.
Att skicka en katt, vare sig det är hona eller hane, på parning en kortare period är väl en stor skillnad mot att låta en hane åka runt från hem till hem och para?!
Jag vet att detta är en tråd som drar ner stämningen och inte är så kul att ta del i för er som inte är uppfödare. Dock anser jag att det är en viktig diskussion. Därför öppnas tråden igen.
Martina
Yataz
Man kan bara ringa till SVERAK så får man reda på hur många kullar Melwin är pappa till, svårare är det inte att få reda på fakta.
Matador hane är aldrig bra för avelsbasen, eller hur???
Bra katthållning är inte lika med nybyggd villa, man kan bo i koja och ha bra katthållning.
Hankatter är mycket mer revirbundna än honor, så det är därför vi flyttar honan till hanen när vi ska para. Det vet alla som håller på med katter.
Det var inte så att han var både väldigt mager och alldeles full med tover i pälsen????
Hej, måste få uttrycka mina funderingar, Jag måste säga att jag tycker det är märkligt att man startar en sådan här tråd om allvarliga anklagelser mot en uppfödare och hennes katthållning som Heros gör och sedan inte kommenterar detta igen, flera har skrivit vad dom tycker, men den som startar det hela är tyst!?!
Varför kan man undra, har man inget mer att säga i detta ämne som är allvarligt eller vill man bara starta ett rykta??
Jag är helt säker på att 4-5 stycken som har uttryckt sin avsky har haft kontakt med denna uppfödare och velat köpa katt av henne, fast man vet att denna hane är mycket utlånat.
Är det inte dubbelmoral??
/Sara
#32 För er vetskap så är Heros och dömer katter på utställning under helgen och kan därför inte kommentera diskussionen vidare förrän efter helgen. Jag är ganska säker på att fortsättning följer…
Yataz
Bra att du låste upp tråden igen Martina. Det är ett viktigt område som berörs i den här tråden. Det pratas och skrivs så mycket. Hur ska, man veta vad som är sant och inte? Vem ska man tro på? Vem bestämmer vem som är oseriös och vem som är seriös? Vem avgör vad som är seriöst och vad som inte är seriöst? Vem får ha en mager avelshane och vem får inte? Det är svårt att veta vad man ska tro i vår ragdollvärld. Det går rykten om både det ena och det andra och det blir många hönor av små fjädrar. Varför skall man såra varandra och göra varandra besvikna och ledsna? Vad uppnår man med att sprida rykten om andra? Oavsett om det man skriver är sant eller inte. Blir man mer respekterad av andra uppfödare och av kattungeköpare? Nej, det tror jag inte - tror faktiskt att det är tvärtom.
Jag blir väldigt beklämd och illa berörd när jag läser i den här tråden och liknande trådar. Snälla, låt detta forum få vara utan personliga påhopp i fortsättningen och låt det bli det positiva, trevliga forum som tanken var från början.
Om man är hundra-hundra säker på att någon inte sköter sitt katteri som man ska enligt Sveraks regler och de lagar som värnar om djuren, så tycker jag att man vänder sig direkt till den uppfödaren det handlar om och hör sig för. Om man efter detta samtal fortfarande är säker på att allt inte står rätt till och att katter inte har det bra bör man göra en anmälan till uppfödarens klubb och till länsstyrelsen och låta dem ta hand om ärendet. Vi är ju inte några myndighetspersoner och bör inte agera som om vi vore det. Tycker jag.
Hallå, kan vi inte försöka vara objektiva och positiva och jobba tillsammans för vår underbara ras? Har vi inget positivt att säga om varandra är det väl bättre att inte säga någonting alls. Här på forumet sitter en del i sina glashus och kastar stenar på andra, när man träffas verkar det som om det mest intressanta är att prata skit om andra. Detta gäller naturligtvis inte alla - som tur är. Då hade jag gett upp för länge sedan.
Måste det vara så här negativt? Finns det fler än jag som tycker att vi bör försöka jobba framåt tillsammans i positiv anda? Tänk om vi allihop kunde komma överens om att sluta prata om saker som vi inte har full information om och i stället dra vårt strå till stacken för att få ett bättre kamratskap inom ragdollvärlden. Alla kan ju inte älska alla, men alla kan låta bli att prata skit om andra. Gör vi det så har vi redan kommit långt. Ragdoll var den populäraste rasen förra året. Det betyder ett stort ansvar för oss uppfödare, ett ansvar som vi bör förvalta väl så att vi kan känna oss stolta.
I Ragdoll I Fokus forumregler står: "Personangrepp, kränkningar, förolämpningar och övriga påhopp är inte tillåtet. Detta gäller oavsett om det framförs direkt eller i form av en antydan, pik eller liknande."
I Scandinavian Ragdoll Clubs stadgar står det bl.a. att klubben ska "demokratiskt verka för gott kamratskap och sammanhållning inom klubben till gagn för rasens utveckling."
Det här var lite funderingar från mig. Någon tycker kanske som jag, någon tycker annorlunda.
Hälsningar Margareta
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

Kan inte se att TS inlägg är något personligt påhopp, mer en uppmaning och påminnelse om att verkligen tänka på att våra katter ska ha det bra och att samverka med andra uppfödare som man vet tar hand om sina katter. Det går inte utläsa i inlägget vem uppfödaren är eller vem det gäller. Det är många många inklusive mig själv som inte visste vem det gällde. Nu valde ju personen ifråga tydligen att själv "kliva fram" och bemöta inlägget. Så det finns ju inte så mycket att säga om det.
Det är fritt fram att välja vem man tror på eller så kan man alltid välja att stå utanför och bilda sig en egen uppfattning.
/ Lotta
Tråden handlar om att vi ska ta hand om våra katter på bästa möjliga sätt. Djuren är försvarslösa mot våra konstiga påhitt och önskemål. Se till att ni inte låter pengar inverka i katternas välmående.Vi har alla ansvar för våra djur som vi har skaffat.Dom litar på er att ni ska ta hand om dom.
Att skaffa sig tex katter och uppfödning i tron på att man blir rik på det är FEL!!! Man blir inte det!!(kanske om man har en superavelshane)) Man skaffar sig tex katter för att man ÄLSKAR katter!!Det är en rikedom i sig att man kan ha djur överhuvudtaget.Att man inte är allergisk tex.Djuren ger så mkt kärlek till oss om vi låter dom komma nära.
Att tycka att djuren ska tjäna pengar ÅT oss är dumt.
Att ha en avelshane som kan utlånas till hur många honor som helst ger givetvis en bra slant åt ägaren.Det är lätt att bli girig och vilja ha mer.På bekostnad av katten så klart.
Att ha honor är inte lika lätt att tjäna pengar på.Man kan inte låta dom få hur många kullar som helst och det kostar en massa att föda upp kattungar.
Ta hand om era älsklingar vill jag bara säga.
I love my cats!
Hoppas bara att det Åsa tog upp kan ta en vändning!!
Många kanske funderar på allt gällande uppfödning och vad det innebär.
Har själv funderat på detta ?
Det är inte alltid så lätt för en oerfaren kattköpare att veta vad som är OK eller inte samt om t.ex. katten i tvättstugan verkligen "bor" där. Min äldsta katt älskar att vara på toaletten och ligger gärna där och sover, men har såklart fri tillgång till hela lägenheten. Nu när jag har två katter så har jag i alla fall en bättre bild och fler krav än när vi köpte vår första katt. Det var inga fel när vi köpte honom heller, men nu vet jag vad jag bör fråga om etc. Efter att jag var på besök hos uppfödaren till den minsta katten, Annika som har MammasMirakel, känner jag att jag vet hur en idealisk situation ska vara - jag får träffa både mamma och pappa till min lilla kisse och känner att allt bara är bra.
#34 Du skriver så himla bra och klokt och fint det du skriver där så jag blir aldeles GLAD…
Jag har ingen aning om all fakta i trådens egentliga ämne, men här tycker jag att Margareta säger så mycket sanningar här i sitt inlägg
Jag har själv blivit utsatt av Ragdoll-branchens sjuka baksida, och jag hör själv till dom som noga aktar mig för att döma andra…
Däremot är det viktigt att agera om man känner till katter som far illa, men jag menar att vi måste få ett slut på det här helt otroligt låga sandlådenivån som vi halkar ner på gång på gång.
#34 Finns det fler än jag som tycker att vi bör försöka jobba framåt tillsammans i positiv anda? JA JA JA, det tycker jag…. DET vill jag var med på.
Men man måste ju kunna ta upp problem utan att det ska bli världens liv och personliga påhopp…
Vi måste ju våga tycka och tänka, men utan att kasta skit på varandra…. som sagt… Fakta är en sak, skitprat en annan……
#34 Mycket kloka ord!! Tack!
#30 Sitevärd med rätt till personliga påhopp??
"Du vet nog vem jag är om du inte glömt det? Vi har haft kontakt tidigare. Du vet mycket väl att det inte handlar om avundssjuka när det gäller detta! Vad har vi att vara avundssjuka på?
Allt som har hänt under dessa år är inte bara en slump och skitsnack. Åtminstone inte allt av det." Kunde du inte skrivit detta privat Martina? Du är ju värd för siten!!
#1 Åsa… Ordförande i SRC och nyexaminerad domare…Riktigt lågvattenmärke att ta upp detta via ett offentligt forum. Med din gedigna erfarenhet borde du verkligen veta att det finnas andra vägar att gå. Vill jag verkligen hamna vid ditt domarbord? Eller kommer jag att avstå från att ställa ut mina katter när ditt namn finns med i inbjudan? Det får jag ta ställning till men denna tråden ger mig synnerligen obehagliga vibrationer!! 
Leni - starkt av dig att offentliggöra att det handlade om dig!! Avundsjuka eller inte, det sticker somliga i ögonen att du fått fram vackra, rastypiska kattungar som lämnat tydliga avtryck i Sveriges ragdollavel!! Grattis!! Jag och fler med mig tycker att du fått fram fantastiska avkommor!!
Ja e ny här men vart med i uppfödarsvängen ett tag…ni som vill får tycka att de e fegt att ja ej skriver vem ja e men ja känner mej osäker o rädd för vad som händer lite här….!! vet inte ens om ja vill vara kvar i uppfödaresvängen längre :-(
Ja har nu gjort liite efterforskning o sett de som skrivits här….o detta har ja att säga::
4 Rosino:
De e sant som du skriver att om man inge vet så kan man omedvetet bidra till att oseriösa uppfödare kan fortsätta me sånt här…. de e därför viktigt att komma ihåg att alla kanske ej har fått info även om man köpit katt elle lånat hane från denna männska.,,de kan faktiskt vaa så….
5 sejser:
Visst man kan ej dömma en männska bara för att nån sett en dålig katthållning men va gör man om det e fler som upplever de?!!!!! fortsätta blunda elle vad???? de e väl ej frågan om att "nån-som-tycker-den-är-bättre-än-den-andra-situation" här o att man enbart sprider rykten…. Heros ville nog göra oss uppmärksamma på att de förekommer sånt här o att vi ska vara på vakt…. visst ska man hjälpa varandra men va gör man om hon ej vill ha hjälp?????
9 Fyrpils:
Först skriver du att man ska skicka länsstyrelse på folk o sen att man ej ska kasta skit??? säger du ej mot dej själv????
Tyvär så hjälper det ibland ej att ta hjälp av länsstyrelse elle annan myndighet…. ibland hämtar de vetrinär om det e allvarligt o de bedömmer efter en skala hur allvarligt….om det ej e jätteallvarligt så kan de inge göra… hur fungerar vårat samhälle????? detta var allmänt menat……
19 harley:
Varför ska man inte våga….de e väl de man gjort!!!!! man kan juh ej skriva ut namnet här bara fattar ni väl…..va får dej att tro att hon ska säga sanningen……skulle man erkänna sånt här på forum?????
20 kickiz:
Vet du verkligen inte vem hon är????
25 inel:
E de verkligen sant me bara en snuva o en livmoderinflamation????? ej magra katter????? ej sjuka kattungar???? ej kvalster o hudsjukdomar???? ska man beröva en katt värdighet i livet för att bredda en avelsbas som man fint kallar de???? o vadå utlånad 3gånger…. de ser ej ut så här O alla är inte me där heller…..
synd om honor som åker till parning???? de gör de nån gång me 1års mellan-rum kanske…. dom åker ej till olika för att bli parade…. o som nån klok männska skrev så e han-katter mer revirbundna o de e därför honan åker till hanen…..sen undrar ja varför katten skulle badas där parning skulle göras???? var han inte fresch nog???? Borde ej du badat honom innan han skickades iväg???? räcker de ej att de e stress att komma till ny plats???? ska främmande männskor bada honom oxå????????
26 raggislove:
Nåra som vet nåt har ju skrivit i tråden…. varför ej höra me dom man misstänker kan veta????? att de sen e Heros som gett oss info en gång till o e ordföranden har väl ej me saken att göra?!!!!
inte lätt att vilja bli uppfödare???? e du ej de redan????…trodde ja…tycker jag känner igen hur du skiver orden… du e mkt påläst för att vara ny????
du vet vart hanar lånas o s v…..
27 Trasan:
Vem har sagt att Heros ej vet nåt o att hon bara lyssnar på skvaller???? o vem har sagt att hon ej kontaktat henne????? Nån "utpekning" ser ej ja…. de klara hon ju själv….. :-P
31 Lilltassens:
Håller med dej!!!!! mkt bra skrivet…. e man sämre om man har en uppfödning i lägenhet o ej i nybyggd villa????? mager o full me tovor låter inge bra…. :-(
32 sarap:
de e dubbelmoral o blir förvånad varje gång ja ser det!
34 Dockgarder:
om katten far illa e de väl ej seriöst????? ser ej katten ut att må bra så ska han kastreras?!!! De handlar ej om att såra elle bli respekterad….. De e ett samarbete när man får info om nåt / nån man kan akta sej för oxå…..ja håller ej me om att man ska va tyst om man ej har nåt positivt att säga…. har man bra samvete om man vet men ej säger????e du ej tacksam över att få info som du kan akta dej för?!!!!!jobba framåt i positiv anda gör vi om vi hjälps åt o varnar varandra för de vi ska akta oss för….
hänvisar till klubb-stadgar…..??? menar du att DE HÄR e "till gagn för rasens utveckling" då????
35 S-pax:
Kunde ej skrivit bättre själv!!!! tack….
40 Gabana:
Vet du vad du gör??? E du säker att det ej stämmer??? Sitevärd har väl rätt att svara oxå!!!! hur länge ska de vara hemlighet o ingen ska våga säga nåt???
Nä starkt jobbat av Heros o Yatas o andra att göra va ni kan….de måste bli slut…handlar ej om vackra katter eller ej detta…..
//////uppfödare som oxå har dålig erfarenhet av det
Hej!
Jag tror att man måste lösa problemet genom att flera människor (som har fakta) går ihop och agerar praktiskt med folk som jobbar med just detta. Höra av sig till uppfödaren först (kanske) och sedan dennes kattklubb och såvidare… Det verkar ju vara så att det är flera personer som vet eller tror sig veta hur katterna har det, gör något gemensamt! Vad hjälper det att skriva av sig här? Att upplysa oss om att katter är ett försvarslöst djur som behöver oss för att överleva det vet vi alla. Tycker i och för sig att det är helt ok att skriva om men denna tråd handlar egentligen inte om det, tycker jag!
Om man behöver skriva av sig så kanske man ibland bör göra det till någon kompis eller liknande. Jag tycker inte att det här är den bästa ideen till att katterna skall få det bättre i just den aktuella uppfödningen.
Jag upplever att de uppfödare jag varit i kontakt med och besökt, har haft en bra katthållning. För mig känns det som att folk inte skulle avla på en hane som enligt vissa i tråden är i ett sådant dåligt skick. Om någon nu skickade in en anmälan så känns det konstigt att det inte hänt tidigare i sådana fall om hanen nu har varit så mycket utlånad som "matadorhane".
Min tilltro till ragdolluppfödning generellt får sig en rejäl törn, det är svårt att känna sig positiv till inblandning i seriös avel när det är så lätt att bli påhoppad, har sett flera sådana trådar här på sistone, där trådstartaren skriver om ett problem som är så otroligt riktat att hälften försöker lista ut vem det handlar om och tillslut så exploderar den omtalade och skriver om det som påstås.
Finns det inget bättre sätt att hantera detta på? Uppfödare som uppenbart missköter sina katter borde väl kanske isåfall vara omtalade på klubbens hemsida, med goda grunder till varför de är omtalade? Och efter att ärendet är avslutat.
Minns Fyrphils tråd där hon till slut fick lägga ut bilder på hela sitt sommarhem och hoppas att detta inte behöver sluta på samma sätt.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Jag har låtit några utomstående granska tråden nu och i samråd med dessa låser jag nu tråden! Rätt till personligt påhopp har inte jag heller, men jag har rätten som alla andra att bemöta inlägg som ställs mot mig. Hon tillkännagav sig själv.
De som tror ni har något att tillföra när det gäller detta bör anmäla uppfödaren till dennes eller sin kattklubb alternativt SVERAKs diciplinnämnd.
Då Heros startade denna tråd går det säkert att höra av sig till henne också.
Yataz