P-spruta på hanar (Suprelorin)
Är det någon som har erfarenhet av p-spruta på fertila hanar som kan dela med sig av sina erfarenheter?
För- respektive nackdelar, eventuella biverkningar m.m?
All info är av intresse!
Inga biverkningar alls - hanarna blir jättegulliga o mycke tystare trots att alla honor löper. På flickorna kan jag märka att deras päls blir lite fetare pga homonerna annars är de också snälla, gulliga och löper inte på ca 3 mån, de blir fina i konditionen efter en kull (2 mån så har de ökat ca 1 kg)
Detta svar fick jag från en uppfödarvän, eftersom jag själv ska ge
Det finns ju ett alternativ som heter Suprelorin, då blir hankatten kemiskt kastrerad och blir som en 'äkta' kastrat.
Jag skall ge detta till min hane så fort veterinärerna får in det. Har varit restnoterat sen nån månad tillbaka
Finns mer att läsa här
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Min hanes pappa fick p-spruta, vet inte om det var en gång eller flera gånger. Han tappade all päls i nacken där sprutan togs och blev helt kal. Jag har förstått att det är en mycket vanlig biverkning, men jag har hört om någon som därför satte sprutan på insidan av kattens lår (bakbenet) så att det skulle bli mindre synligt.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Har läst om Suprelorin och funkar det utan några biverkningar så vore det ju en dröm. Jag känner dock att jag måste göra mer efterforskningar innan jag vågar. Men jag kommer följa hur det funkar för dig och din hane med stort intresse
Har ju som sagt en hane som är VÄLDIGT hanig, bra på sätt och vis, men det tär på honom att bara ha brudar i hjärnan. Skulle vilja dämpa hans lust lite så han tar sig mer tid att äta iallafall.
Ang. p-spruta så blir jag lite rädd när man läser om de fall där det har blivit biverkningar. Behöver ju inte bli det, men tänk om det blir det!?
Kan p-piller vara en mildare variant att prova??? Någon som fått biverkningar på sin hane med det?
Tacksam för alla era svar
/Nina

P-piller och p-spruta innehåller ju samma hormon, så jag skulle definitivt provat med p-piller före jag gav en spruta (den håller ju i sig betydligt längre). Jag provade p-piller på min hane då han var extremt fixerad vid min hona, men det hjälpte tyvärr inte på honom. Jag provade Feliway också men samma där.
Suprelorin låter som sagt intressant, men jag håller med om att det känns lite osäkert än så länge och det verkar som att inte alla veterinärer är villiga att experimentera heller.
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Det är sant att inte alla veterinärer ger det, men jag har pratat med 2 veterinärer och båda dessa har kontaktat tillverkaren och fått grönt ljus. Vad man skall vara medveten om är att det finns en liten risk att hankatten kan bli infertil men i mitt fall är alternativet att kastrera honom och då är det kört i alla fall ju 
Just nu ger jag honom p-piller och då lugnar han ner sig och strilar inte men han låter ju fortfarande även om det går i vågor. Problemet är att han inte lägger på sig alls när han får piller.
Så jag tar en chansning. Jag fick tipset utav en tysk uppfödare som använt detta och rekommenderade det.
Supreloriner gör ju att dom blir som en kastrat, får päls, lägger på sig och blir också mer gosiga och tillgivna när inte oron i kroppen finns kvar
Jag kan hålla er uppdaterade om hur det fortskrider, just nu väntar jag som sagt på att veterinärerna skall få in det igen från tillverkaren
Jag har just varit och frågat hos min veterinär. jag ger Mio p-piller nu och han går nu fritt bland honorna och i huset. Han skriker dock en del ännu, men han har lugnat sig avsevärt.
Jag ska nog ta en spruta sen. Jag hörde också om detta med att dom kan få en reaktion på det i nacken och att man kunde ge det på insidan av låret.
Vi gav ju Leo Promonspruta en gång i höstas och han har ju sen parat duktigt när det gått ur.
Detta med Supreloin verkar ju kanon, men min veterinär ville kolla runt lite eftersom det är avsett för hundar, men även använts en del på illrar.
Annars verkar ju det kanon, men sitter ju i ett helt år. Piller kan man ju sluta ge om man plötsligt vill använda hanen tidigare än man tänkt..
jag ska i allafall ge Mio sprutan nu tror jag, för eftersom han reagerar positivt på piller så borde ju sprutan funka kanon.
han måste få bli tjock och go och njuta av livet lite… han har ju fyra kullar på G nu…
och det ska bli intressant att följa upp vad han ger…

jag har bara negativ erfarenhet av sprutan.
Jag gav en MCO hane detta för han var så hanig och blev det väldigt tidigt, han var inte mer än 6 mån när han började pinka runt och skrika.
Om det var av sprutan eller av naturliga orsaker vet jag inte , men han lyckades aldrig para någon hona sen…jag gjorde fertilitetstest på honom , men det visade sig att han hade 0(noll) spermier .. inte alls säkert det var sprutan som gjorde detta men jag vet inte om jag skulle våga prova igen…
(dessutom märkte jag inte någon större förändring på kattens beteende när han fick sprutan)
Kattungar väntas hos GunBertus
Undra om det inte finns två olika sortes p-sprutor. Och jag kommer faktiskt inte ihåg vad Leos hette. Men den fungerade jättebra.
Men det är ju lite chansning. Men om valet är att kastrera eller inte så är valet inte så svårt. då kan man väl göra ett försök.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

om man kollar på nätet står det ju en massa om svullna tuttar på han katter som spriker och blir såriga och så? kanske inte är vanligt alls men var det första ja fick fram när ja googla, jag var och vacc ena katten häromdagen och fråga då vet av ren nyfikenhet och dom hade aldrig hört talas om matt man kan ge det till katt..
Hei # 6 ,
har du fått satt Suprelorin på din hann katt ? og i så fall hvordan går det ?
#11 Jo jag har fått det insatt, gjorde det d 26 juni, hittade en liten klinik som hade ett par doser kvar hemma så jag slapp vänta på att Suprelorinet skulle finnas tillgängligt efter restnoteringen.
Har dock inte märkt nån större skillnad på honom ännu. Det sägs att det tar 4-6 veckor innan det blir effekt av det och nu är det 3 veckor sedan han 'fick' det.

#12 Lova att hålla oss uppdaterade hur det funkar med din hane
Jag är mycket intresserad av detta med Suprelorin och har pratat med min veterinär om detta och han har inga problem att sätta in det på katt
Jag har nu gett min hane p-piller men ännu ingen effekt. Lite tidigt i.o.f att uttala sig om det funkar eller inte på honom.
/Nina
Jag gav min hane en p-spruta eftersom han var så jobbig. Jag märkte ingen direkt skillnad på honom.
Däremot fick han bara 1 kattunge i sin första kull, sedan med samma hona fick han 7 ungar, ett år efter sprutan.
En annan kull blev det 3 i.
Så jag tror att p-spruta påverkade antalet kattungar
Fast Suprelorinet är ingen p-spruta utan katten blir infertil under den tiden medlet verkar. Detta är ett litet chip i 'tablettform' som sätts in under huden i nacken och löser upp sig själv allt eftersom och ger då verkan på katten, så effekten avtar ju efter hand också och när den är helt borta skall han kunna para som vanligt igen.
Testiklarna drar krymper ihop när han detta i kroppen när dom börjar växa till sig igen då börjar ju medlet också avta.
Det finns dock en liten risk att katten kan bli infertil utav detta men jag tar den chansningen.
På fredag ska jag sätta i Suprelorin på min kille. Risken för infertilitet var enligt min veterinär större med p-spruta + att med Suprelorin har man inte några biverkningar! Helt enkelt kanonbra, verkar det. Min veterinär hade varit på kattseminarium i sommar, så hon kändes väldigt uppdaterad. 
Jag kan också återkomma med rapport om resultat, om det önskas.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Det ska bli jätteintressant att höra hur det går.
Tänk vad bra om det fungerar utan biverkningar.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#12 & #16 Så bra av Er att hålla oss andra uppdaterade om Suprelorin. Jag gav p-spruta till min ena kille för att de började bråka så mycket, ville inte kastrera honom så tidigt. Han blev lugn och harmonisk och åt bra. MEN han fick en sårskorpa stor som en 5krona. När den lossnade blev det en kal fläck. Håret har växt tillbaka. Effekten varade i ca.3mån. Har hört att det bara blir sårskorpa om det kommer vaccin på huden. Vet ej om detta stämmer.
Ni som ger p-piller -hur många och hur ofta ger ni?
Jag har inte märkt så mycket av det ännu, utom att hans kulor faktiskt börjar krympa ihop nu. 
Han har också fått mer päls om det beror på att det börjar gå mot höst eller på medlet är svårt att sia, någon viktökning har jag dock inte märkt av ännu, han är väldigt mager, så jag hoppas att det kommer igång snart.
Så det tar uppenbart längre tid än 4-6 veckor. Men det kanske är som så att det tar dessa veckor innan 'medlet' börjar verka alls och sen tar det kanske ännu en tid innan viktökningen kommer.
Så det är väl bara att avvakta ytterligare, Han är nog också lite mindre intresserad av tjejerna. Så nån nytta har det kanske gjort
Läste tråden mer noggrannt nu än vad jag tidigare gjort. Det pratas ju om hanar här, men såg att det även används på honor. Fungerar det så är det ju ett superbra alternativ att använda om en hona börjar löpa i väldigt tidig ålder, vilket jag varit med om några gånger nu.
Då hinner man ju med att se hur katten utvecklas ordentligt samt hinner göra tester m.m.
Väldigt tänkvärt alternativ tycker jag!
Men hur länge verkar det på en hona egentligen? Jag hittade olika svar på det när jag sökte.
Yataz

#20 Jaha va intressant. jag är också intresserad av detta då jag har både hen hane och hona under samma tak. Risken finns ju att parningen blir för tidig då hanen ofta märker av löpet före man själv gör det. Sen är det ju bra om man hinner med alla tester före.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
#18,
jeg fikk besked omå gi min hann p-pille hver dag i 7 dager deretter gi han 1 gang i uken slik som med hunn kattene .
#22 tack för svaret. Funderar på att prova detta för att få upp honom i vikt. Han har så lite tid till att äta.

Vi gav våran blandras hane som var KASTRERAD en P-spruta i samband med en rakning. Han hade kommit in i en period då han pissade överallt och vi ville verkligen inte ta bort han.
Men kan tyvärr inte säga hur det påverkade honom då han hade ett dolt hjärtfel och klarade därför inte av narkosen så bra. Han vaknade upp och allt och började piggna till, sen somnade han bara in. Men veterinären trode det skulle hjälpa…
Jag har gett p-piller till min hane under i stort sett hela våren utom när han har parat några ggr. Och inte har han gått upp ett gram utav p-pillerna. Det fick honom att lugna ner sig och han slutade i stort sett att markera men nån viktökning fick i alla fall inte Diego