Köpa fertil hane
jag har som sagt var haft mitt katteri knappt 2 år och har dock inte bara raggisar utan och en anna raskatt.
jag har nu tänkt efter å en egen hane å ställa ut å använda till avel är något som jag verkligen önskar.
alla de är fertil honor så jag kan ej ha och vill ej ha någon fertil hane i mitt katteri.
Visst kan jag ha hanen hemma hos oss till att han blir fertil men sen måste jag sätta han på foder till en av mina bekanta.
va tror ni. ?? tror ni någon ställer upp som uppfödare å skulle sälja en avel&utställnings hane till mig.

Hej.
Jag enligt va jag läser i ditt inlägg så gör du då inte några förhastade slutsatser utan tänker på dina katters välmående och så klart att de absolut inte kan ske någon tjuvparning mellan katterna.
Skulle jag ha en han passad för avel&utställning så sku jag gärna sälja en till dig.
Dock har jag ingen nu tillgänglig. Men vi får hålla kontakten.
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.
Kan du inte ha en egen fertil hane hemma, varför efterlyser du då en… kan jag tänka????
Visst kan jag ha en egen fertil hane hemma, men då blir de en massa passande hela tiden från den dagen han är fertil iom att jag inte endast har ragdolls hemma jag har andra raskatter hemma oxå.
Och jag vill ej att han parar någon av de andra honorna. Då blir de ju tjuvparning. En massa onödiga blandras katter.
Ändrade lite i texten då det såg ut att vara en annons och annonsering är inte tillåten på sajten. Dock kan du kanske få svar på din fråga.
Yataz
men om man inte kan ha dem i ett parningsrum.. ja då är det kanske svårt att hålla med egen hane..?
Jag själv har en egen ragdoll hane som inte strilar alls och som uppvaktar mina tjejer på sånt sätt att det märks när det är dags, då får de gå in i parningsrmmet och ha sin älskog ifred…
när det sen är färdigt, går han tillsammans med oss i familjen.. 
Däremot om jag hade olika raser så skulle jag nog överväga att ha egen hane, känns så onödigt i så fall att blanda in annat….?
Kör man med olika raser i ett katteri så kanske man måste ha eget "hanrum" eller att man lånar hane? Om man inte vill hålla koll på dem alla?
#4 ingenfara sked. jag är ändå så pass ny har på forumet så allt kan man ju inte
#5 Jag förstår dina tankar. Tack för dina svar. Ska ta mig en funderare.
hur har du det, kan du ha ett separat s.k "hanrum" eller egen inhägnad för han och de planerade tjejerna??
Jag ska väl säga vad jag tycker med. Jag tycker din frågeställning visar på att du är seriös och mån om att det inte ska bli någon tjuvparning med blandraskattungar som resultat.
Alternativet att ha en hane på foder är väl en jättebra idé. Hanen lever ett värdigt liv och behöver inte bara bo i ett rum samtidigt som den får all uppmärksamhet och behöver inte stressas upp av löpande honor m.m.
Observera att jag inte menar att de hanar som bor hemma hos uppfödare mår dåligt. Nu menar jag om man har fler raser!
Det viktigaste är att fodervärden förstår vad det innebär att ha en avelshane samt att ni skriver ett tydligt avtal där allt man bara kan komma på skrivs med så ni slipper bli oense om något senare. Detta hur goda vänner ni än är!
Sedan skulle nog jag låta hanen bo hos fodervärden redan från det den är kattunge. Finns ingen anledning att den ska växa upp hos dig om det inte är där den ska bo.
Ja, så tycker i alla fall jag.
Lycka till!
Yataz
Om man dessutom placerar hanen hos en fodervärd som inte har några fertila katter eller inga andra katter alls så tror jag att en hane kanske har större chans att inte börja strila. Jag tycker absolut att du i så fall ska placera ut honom när han är kattunge.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag skulle vilja veta mer om "baraja" innan jag kände mig trygg med att sälja katt till h*n.
Vem är du?Hur bor du?Hur ser katterna ut? Du måste väl vara ute efter någon speciell typ av hane som kan kompensera dina honor?Färg osv.?
Det bästa egentligen är att titta på hemsidor hos uppfödare och se om dom har kommande eller aktuella kullar.Sedan försöker du få ett förtroende där och knyta en bra kontakt.Du kanske inte hittar en hane just nu men vid senare tillfälle kan den rätta dyka upp.Det bästa är att inte ha bråttom.

De var bra skrivet #8 & #10.
Ni tog orden ur min mun.
Precis så var mina tankar oxå.
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.
Håller med #10, Jag skulle också vilja ha lite mer kött på benen innan jag skulle sälja kattunge på endast dem grunderna som trådskaparen beskriver. Och det viktigaste är ju att inte ha bråttom, en vacker dag så händer det bara
och vips har man hittat det man sökte…
Att sätta en avelshane på foder är en bra idé om man själv inte kan hålla en fertil hane hemma av diverse anledningar och har man dessutom olika raser i katteriet så kanske det är det bästa alternativet av alla… Då behöver man inte gå runt och vara orolig för tjuvparning mellan katterna, givetvis gäller ju detta även om man bara har katter av samma ras hemma, för det kan ju bli tjuvparning då också, om nån hona smyglöper och kanske till och med är släkt med hanen..
Men se till att skriva ordentligt avtal där båda parterna är fullkomligt med på samma linje och förstår innebörden av att ha en katt på foder, bara för att minimera risker att det blir osämja eller missförstånd senare..
Lite nyfiken, vad har du för annan ras än ragdoll? 
Ja självklart vill man veta vem uppfödare är man säljer till osv.
Men det tog jag som en självklarighet och skrev i allmänhet hur jag tänker om hane på foder.
Yataz
jo förstår dig #13 .. frågan var ju dock om nån kunde tänka sig att sälja en hane till trådskaparen… Jag vill också veta mer om köparen och ha kontakt innan man bara vind för våg säljer en… skulle aldrig sälja en kisse, oavsett om det bara är till sällskap eller en även till utst. + avel.. utan att veta grunder, vill kunna följa utveckling och välmående för mina bebisar!!
man vet ju inte direkt vem du är heller.
du har ju inte heller någon beskrivning.
och jag har inte sagt att jag NU är på väg å köpa en hane
de var bara en tanke detta som jag la som inlägg
självklart har jag mina kontaktar inom uppfödare världen som jag håller kontakt med å via dem hittar jag säkert den hane som är passande mina honor.
Trådskaparen ville nog veta i allmänhet om någon uppfödare skulle sälja avelshane om h*n sedan ville ha den hos fodervärd osv.
Sedan förstår nog h*n också att det inte fungerar så att man skriver ett inlägg här och vips blir man erbjuden en hane utan att man vet vem man är.
Yataz
#16 jo hoppas verkligen att det är så, man är ju som funtad så att man inte kan bara slänga ur sig här att man vill köpa en avelshane och att man då får gensvar…..
Fast det kanske inte är så lätt som ny att veta hur man går tillväga för att finna en avelshane. Då ska vi inte döma utan vi kanske kan hjälpas åt..
Yataz
#15 Jag har inte rådfrågat eller heller annonserat efter en katt och skulle jag göra det så presenterar jag mig, givetvis!! Hoppas du skojar med ditt senaste inlägg…?
Vad är det för hane du är ute efter??
Vad heter din nya uppfödning??
Och vilka färger o avelsstam
#20, så sant så… vad har du för önskemål av hane…. vilken färg och teckning är du på jakt efter?
vad heter din uppfödning? Vilka raser föder du upp?

Det behöver väl inte bli blandavel för att man har två raser.
Mina honor går på p-piller och när jag bestämmer mig för att para så släpper jag p-pillren på honan och placerar henne hos hanen då blir det ingen tjyvparning utan den kompination som jag tänkt.
#22 kan vara som så att man inte vill ha sin hona på p-piller pga ökad risk för vissa sjukdommar och ibland fertilitetssvårigheter när de ska återgå till att vara fertila, min hona tog 6 månader på sig att löpa igen efter att jag slutat ge henne p-piller (som hon fick i 1 månads tid då hon går ner mycket i vikt och då hon löper ofta…) så… kan vara så också.
http://www.svidjas.se