Hur bor era avelshanar?
Var bor era hanar?
Tillsammans med familjen eller?????
Jag har ju bara
en hane och han bor med mig inne.
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Våra två fertila hanar (nu är båda kastrerade) har alltid bott ihop med resten av familjen och flocken! Enda gången de har varit instängda har varit när den andra hanen har en parning, så att han inte stör dem.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Både min fertila hane & kastrerade hane bor tillsammans med oss
Än så länge fungerar det hur bra som helst! Jag har alltid haft mina hanar gående tillsammans med honorna. De har inte kissat inne men å andra sidan har de tappat i kondition då stressen när honorna löpte blivit för stor. Nu har vi ju byggt ett katthus med tillhörande rastgård så nu har jag möjligheten att sätta en hane där utifall att han skulle påverkas för mycket.

När Ture var fertil var han med oss i huset som vilket katt som hellst. Han hann få 4 kullar innan han satte sig och kissade i sängen. Behöver jag nämna att han blev kastrerad dagen efter den "lilla olyckan"?! 
Ecco är en familjemedlem och lever som en sådan här hemma. Han är som att ha en kastrathane, varken strilar eller ropar särskilt mycket. Hoppas det håller i sig så! Min go gubbe! 
Martina
Yataz
Timotej bodde med övriga familjen. Han parade bara 3 ggr och sista gången hemma så blev det så mysigt att han pinkade på 3 ställen i sovrummet.
Som tur var inte i sängen.
Kuorna rök ganska omgående!
Jag har haft en avelshane gående hemma tillsammans med mina honor, och han urinmarkerade aldrig men han blev väldigt stressad och han var omöjlig att ha tillsammans med kattungar; han försökte para dem så fort han kom åt. Han parade aldrig mina egna honor men jag vet förstås inte vad det berodde på, inbillar mig att han hade för mycket respekt för dem… Han lyckade para en utomstående hona vid första försöket. Av denna anledning är jag nu lite rädd att ha en hane gåendes med honorna, men jag inser ju samtidigt att jag förmodligen bara hade otur och att det oftast går bra.
Jag har rastgård och kommer att bygga ett katthus i anslutning till den så att jag har möjlighet att ha en fertil hane där vid behov, t ex över natten. På dagarna när man är hemma kan man ju alltid ha blöja på hanen så att han får vara inomhus även om han strilar…
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
Vi har bara en fertil hane och han bor som en familjemedlem och enda gång han är instängd när han har någon hona på parning.
Han är 4,5 år och fortfarande fertil och inte strilat någon gång. Hoppas att han är lika duktig några år till så man inte behöver att kastrera honom.
Jag har en hane som kunde bo inne med oss i ett år, sen började han kissa massor helt plötsligt. Jag och min man fick snabbt bygga ett isolerat katthus med värme och utegård till, som han kunde gå i. Någon av mina honor har alltid hållt honom sällskap. Efter han hade parat fick han sen en hormonspruta och kunde flytta in igen.
När den sen gick ur så blev det utflytt igen och senaste månaden har han faktiskt kunnat gå inne ibland under uppsikt och jag har inte sett honom kissa. Men jag vågar inte lita på honom riktigt.
Han är nu nyss fyllda 2 år och ska bli kastrat om någon månad.
Då hoppas jag att han slutar kissa i sängar osv..
Ja, helt lätt är det inte med hane…
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

I have three fertile males one lives in fosterhome with neutered female and he lives freely in the house..he does not spray.At home I have two fertile males they both have own rooms inside our home other one lives in upstairs and other one downstairs he has net-door so he can see us all the time.Both can visit us and come out from their rooms but then I put on their tom cat pants so they wont spray or mate females.They have neutered boys as their companion or older kittens.there is my male in his pants.Both boys at home spray and because I have one birman female at home it would be too dangerous to keep them with out their pants..I dont want any surprise kittens.
TACK FÖR ALLA SVAR
Vår hane går också med oss och alla honor och det har de vi haft tidigare med gjort och det har fungerat bra
Att jag frågar är hur jag ska ställa mig till en som är intresserad av en kattunge och där får hanarna gå i katthus - rum med tillhörande utegård, här finns 4 hanar tidigare och en av dem ska gå i pension och de ska då ha en ny, de har 2 skogisar och 2 ragdollhanar och sen då honor till respektive, totalt 10 flickor
Katterna ser fina ut som de har
i och för sig 14 katter är inga problem att kela, leka och gosa med men de bor "ensamma" kan ibland få sällskap av någon
sen har de uppfödning på 3 olika hundraser
Det ser rent och fint ut där och burarna ser bra ut, men……….
Kan hanarna må bra av att ha det så här
Som familjemedlemmar. Lustigt nog går Candide jättebra ihop med Sir Lancelot. Han brukar annars vara lite stingslig när det gäller andra fertila hanar. De bor hos min fiancé, Maria, och Oscar bor hemma hos mig. Ingen av dem strilar.
Jag tror inte att man kan räkna med att katten får nog med mänskligt sällskap och kel om det finns så många djur hos en normalstor familj, där kanske någon jobbar utanför hemmet, som 14 katter + ett stort antal hundar man avlar på.
Sedan är väl uppfattningen olika om hur stort behov djur har av människor om de har tillgång till artfränder men för mig personligen hade jag inte velat ha det på det viset.
Det luktar "fabrik" istället för familjemedlemmar.
#11 Vilken uppfödning är det? Du får gärna PM:a mig.

Jag som tycker att jag har fullt upp med tre katter
.
Det lät inte som ett roligt liv,för en kattpojke 

#13 håller med dig till fullo. Det är klart att det inte blir samma sak om man har tre-fyra katter eller om man har 14.
#15 Säger som Helona…fullt upp med "bara" fyra katter. Själv tycker jag max går vid 3-4 om man arbetar/går i skolan
Jag är lite kluven när det gäller hanar i katthus. Jag har svårt att se min egen hane bo så samtidigt är jag ju glad att visa har sina strilande hanar så. För då kan jag ju få en möjlighet att låna dem.
Men jag tycker att katthus med rastgård låter som en bättre lösning än de hanar som bor på en toalett tex eller i ett litet rum.
Men allt är ju vad man gör det till.
Jag tycker att jag hinner precis med mina 4 medans en annan tycker att 10 är precis lagiom.
Svåra frågor och man får inte döma eller tycka för fort.

Nä jag skulle inte vilja placera en av mina små älsklingar ute i ett ensamt katthus, man hinner omöjligt med dem på samma sätt som när man har dem inne hos sig!
14 katter plus hundar, nää, det kallar inte jag familjärt!
Min fertila hane lever tillsammans med oss, som vilken familjemedlem som helst 
Jag har 5 katter, varav 3 fertila honor, en kastrat och min fertila hane. Jag tycker att 5 katter känns alldeles lagom mycket hos mej, för att jag ska hinna med var och en av mina älsklingar 
Min fertila hane har dock ännu inte fått någon kull (han är endast 11 månader). Jag hoppas bara att det inte blir som hos #7, där hankatten inte ville para honorna han bodde tillsammans med 
Jag skulle inte klara av att stänga in någon familjemedlem på heltid i ett rum. Än så länge strilar han inte (peppar..peppar), men skulle han börja med de olaterna, så blir det kastrering 
Nä, jag skulle inte sälja avels hane till en som har så många katter och hundar.
Jag vet hur mycket tid det tar att hålla en hankatt sällskap och ge honom kärlek och stimulans, genom att gå ut i sele med honom, ta in honom med eller utan byxa och kela med honom inne.
Det tar massor av tid att springa med katten ut och in till kattgården under de perioder han strilar, men annars blir de ju uttråkade av att bara sitta där ute och längta in till matte.
Nä, under begränsad tid tycker jag det är okey….Men som sagt man måste ha tid och vilja att ge dom kärlek och stimulans ändå.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tack igen alla!
Vi vill inte ha någon av våra avkommer att bo så
Vi kommer åka dit och kolla upp, men det blir nog aå att han inte kommer att flytta dit, det gör ont i hjärtat om han ska bo så
Denna kattunge är otroligt ljuvlig och göra så känns svårt
Här har inte kommit något svar på att någon tycker att detta är bra och vi vill att våra kattungar är familjemedlemmar vare sig de går i avel eller är till sällskap
samtidigt känner jag mig som en svikare, att jag tar tillbaks att han får flytta dit, men jag mår inte bra av att tänka på hans vidare framtid i en "bur", att inte kunna ligga hos husse eller matte och sova gott om natten, att inte få sitta med vid frukostbordet och få en liten godbit
är jag dum???
Inte alls! Och det är dessutom du som bestämmer

#21 Med tanke på svaren,är det nog ingen som tycker du är dum. Du kanske känner dej som en "svikare",men du får applåder av många av oss här.
Åsa

Många av dom uppfödare jag varit hos har sina fertila hanar instängda i separata rum eller gårdshus. Skulle jag aldrig klara att va utan min Cesar :)
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
#24 ÄR DET VERKLIGEN MÅNGA SOM HAR DET???

Många och många men några av dom jag vet om iaf.
# 25 jag tror att ganska många har hanen i eget rum, inlåst på toa eller i katthus. Jag vet nog 5 hanar som bor så.
Det passar inte mig men ibland har man kanske inget val. Vissa hanar pinkar ju så förtvivlat, och då måste man ju hitta på en lösning.
Min första hane har alltid gått med oss precis som honorna, Chagall strilade aldrig men när han började gå ner i vikt kastrerades han!
Min nya hane går också här inne Yankie är 1 år nu och strilar inte än (han är fertil och har parat 1 hona) och jag hoppas att han inte börjar!
Blev dock tvungen att placera Chagall hos min kusin för han tyckte inte om Yankie när han började bli fertil!
Han vaktade honorna hela tiden och jagade bort Yankie in i badrummet, just då strilade Yankie ett par gånger, men slutade så fort Chagall flyttade!
Jag är en av de hemska uppfödarna och kattägarna som hållit hanen i eget rum.
#29 Det är ju jag också,
men jag tycker det kan vara en lösning under en begränsad tid och om man har mycket tid till katten, och helst att den har sällskap av annan katt om man kan.
Det var det jag tyckte att det lät som om den uppfödaren som Bebbles ville rådfråga om inte skulle få om hon hade så många djur.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Ni är vell inte hemska men jag skulle aldrig klara der iaf :)
#31 Då är ibland alternativet kastrering om du inte vill ha ditt hem helt nerkissat.
Och även om jag haft hanen i eget rum tycker jag faktiskt inte själv att jag är någon dålig kattägare.
Men jag skulle inte heller vilja sälja nån kattunge till en uppfödare som har katten att sitta ensam och isolerad från andra katter och med bara mycket begränsat mänskligt sällskap.
Jag skulle inte sälja en hane/katt alls till någon har så mycket djur, känns också i mina öron lite som "kattfabrik"
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
ja du vet våran åsikt.. han är aldeles för underbar för att bo sådär! så super go han är den kattungen.
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Jeg har aldri kommet til å selge en katt til et slikt katteri med så mange katter…minner meg om mange katterier i Usa…
Man kan IKKE gi like mye oppmerksomhet og kjærlighet til så mange katter iløpet av en dag, og ihvertfall ikke i tillegg til jobb, familie og venner.
Det er heller stoproduksjon i mine øyne…
Det er DITT privilegium å selge kattungene til hvem du vil, om du har en dårlig magefølelse, STOL PÅ DEN! Den stemmer som regel 
Jeg selger aldri til noen jeg er i tvil på, en kommentar de har kommet med, meninger ang dyrehold eller dårlig/lite overtenkt avlsarbeid..
Stol på følelsen din du 

Gå på din magkänsla! Men måste säga att även jag finner det svårt att tro att man hinner ägna 14 katter (+ alla hundar o människor) all den uppmärksamhet de förtjänar.
Mina två hanar bor hos mina föräldrar och det känns jättebra. Även om den ena bara är 8 mån så är jag övertygad om att han redan är fertil också.

#32 jag förstår vell det. Har aldrig påstått att du är någon dålig kattägare heller
Jag har haft två hanar som inte strilar överhuvudtaget, den första och den jag nu har. Dessa har självklart fått leva som familjemedlemmar med resten av familjen. Men en tidigare hane vi hade strilade både högt och lågt och jag ville verkligen ha möjligheten till att ta kull efter honom. Han bodde hemma hos min mamma och en begränsad tid fick han bo i tvättstugan. Ut till köket fanns där en nätdörr så han hela tiden kunde se mamma och resten av familjen och katterna.
Detta var på sommaren och då sitter man ju ute mycket på altanen och så. Mamma hade inte hjärta att han skulle sitta inne så de bygde en inhägnad på altanen också där han fick vara. Detta gick väldigt bra, men jag tog de kullar jag skulle på honom och sedan fick han bli kastrat. Jag ser det som en tillfällig lösning. Katten har ju också ett liv och sina egna behov.
Jag säger som alla andra…gå på din magkänsla! Den stämmer oftast.
Martina
Yataz
Idag åker vi dit och tittar hur det ser ut
vår hane åker inte dit!!!

Uff…var det så ille?
#40 Ringer dig.
#42 är hemma

mina 2 fertila hanar lever med oss andra fritt i huset inget kiss och knappt ett pip längre i början skrek de lite men inte längre (dem är 1½år och den andra 2år snart), båda har träffat honor.
men den dagen de börjar bråka eller kissa blir en av dem kastrat illa kvickt, min förra pojk börja kissa efter 3 honan han träffa plus att vi flytta, så var kanske ingen bra idé att flytta just då men vad gör man? han är go kastrat nu och njuter av livet
När det gäller att hålla fertila hanar, är givetvis det ideala för katten att leva "ett så normalt familjeliv" som möjligt, med mycket uppmärksamhet och kärlek. Men har man två olika raser eller flera fertila hanar, är det näst intill omöjligt att låta dem gå tillsammans med honorna hela tiden, om man vill ha kontroll över parningarna. Att gå tillsammans med fertila honor, kan dessutom vara stressande för en hane, ibland är det lugnare med "ett eget revir". Ofta strilar de mindre då. Även om hanar är åtskilda från honorna, behöver det inte innebära att de inte har mänsklig kontakt och får kärlek. Man kan ju dessuton välja att hålla en hane fertil en kortare period av deras liv, sedan kastrera dem och låta dem återgå till ett "normalt familjeliv". Som uppfödare är det bättre att ha full kontroll över parningarna, än att riskera parningar mellan olika raser, syskonparningar eller att en hona får för många kullar än tillåtet. Har man fler än en hane, är det givetvis ett måste att veta vilken hane som är far till kattungarna.
Man väljer själv vem man vill sälja sina kattungar till. Vill man sälja till sällskap för att hanar ska få ett mer normalt liv och i gengäld få mindre betalt, bär man givetvis göra det.
Jo som tur är väljer man själv, Vi sa nej!
Här på detta ställe har en hane suttit i buren 4 år och den andra i 5 år En av hanarna var rakad på hela svansen, den hade bivit tovig???
Hur nu en svans kan bli detta om man tar väl hand om katterna
Nej de får spotta och prata hur mycket de vill, vår ille kommer inte dit
och
nu ska de leta ny hane i Sverige!
#48: Men, fy vad hemskt! Går det inte att anmäla…sitta i en "bur" i 5 år!! Jag mår så illa av detta, då handlar det bara om att få in pengar eller vad det nu kan vara. För inte har man något intresse av hur djuren mår.
# 48
Bor denne i Örebotrakten,,,,,,,,,,,,,,,
Hej Eva
nej de bor i Danmark och har sin uppfödning där