Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1629 ggr
ItchyKoo
2009-08-23 20:31
0

Klargörande...

Känner att jag vill uttala mig om det här med hanarna jag har lånat till mina katter (och deras ägares katthållning) eftersom jag har fått några mail med funderingar om detta nu i dagarna, och jag tror att fler undrar vad jag har att säga eftersom jag har lånat flera hanar av denna uppfödare. Jag hann inte uttala mig i tråden där detta diskuterades tidigare, och nu efteråt inser att vissa kanske tror att hanarna inte var i bra kondition när jag lånade dem och i så fall känner jag mig faktiskt förolämpad… För mig är katternas välmående absolut första prioritet!

Samtliga tre hanar jag har lånat av denna uppfödare var i mycket bra kondition när jag hade dem hemma hos mig; fina i päls och hull, inga tovor, ingen klåda, ingen snuva eller något annat onormalt. De har verkat välskötta och varit trevliga och sociala. På bilderna jag har tagit av dessa hanar kan man kanske se att de inte alls såg risiga ut på något sätt, tvärtom. Alla tre bodde hos fodervärdar både innan och efter de vistades hos mig, två av hanarnas fodervärd (de bodde på samma ställe) hade jag kontakt med några gånger via mail och telefon och hon var väldigt mån om att höra så att hennes killar hade det bra hos oss.

Jag och Daniel har varit hemma hos ägaren till dessa hanar vid ett par tillfällen och när det gäller hennes katthållning kan jag inte anmärka på något annat än att katterna (de få katter hon hade hemma, de flesta bodde hos fodervärdar) bodde i ett katthus på gården samt i en (stor) tvättstuga. Personligen skulle jag inte vilja ha det så men jag tror inte att det är så ovanligt att avelskatter, speciellt hanar men även honor med ungar, hålls instängda under perioder. 

Jag tycker att det kan vara ok att en hane åker iväg för parning om det bara görs någon gång, lika väl som att jag tycker att man kan flytta en hona för parning vid något tillfälle under hennes liv. Om man verkligen sätter kattens bästa främst säger nog det sunda förnuftet i vilken utsträckning detta kan göras utan att det går ut över kattens välmående. Man måste förstås också ta hänsyn till individuella skillnader mellan olika katter - vissa kanske inte mår bra av att byta miljö över huvud taget medan andra har lätt för att acklimatisera sig, och eftersom hanar är mer revirbundna än honor borde det nästan alltid vara lämpligast att honan kommer till hanen. De hanar jag har haft hemma för parning (hittills är det totalt fyra stycken) har dock alla tagit resan och miljöombytet väldigt bra, helt utan problem, och de har även kunnat para direkt.

Tycker definitivt att katthållning kan behöva diskuteras här på forumet; vad är god katthållning och (hur mycket) får vår hobby inkräkta på katternas livskvalitet? Det kan vara värt att tänka på för oss alla tror jag! Min avsikt med detta inlägg är dock inte att starta någon sådan diskussion här och nu, jag vill bara bemöta de frågor jag har fått.

Vill också tillägga att jag har sajtvärdens och hankattägarens medgivande till att göra detta inlägg.

MVH

Hanna, S*Itchy Koo

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Christelle
2009-08-23 23:45
0

Bra att du talade ut om detta. Och jag vet att du sätter dina katter i första hand! Hoppas du inte känner dig personligt utpekad men kan förstå att du vill "försvara" dina val. Och jag har ingen tvekan om att du gjorde ett bra medvetet val för dina katters bästa.
Hade dessa hanar inte varit i god kondition när du lånat dom så skulle du nog aldrig velat para dom med dina fina tjejer.

Hoppas allt är bra med dig och dina fina kissar och avkommor. Talar nog för många när jag säger att du är en trevlig och ärlig människa och att många beundrar dina katter.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Missan-Mjau
2009-08-24 02:19
0

Kan bara hålla med dig Christelle.

Hanna är en mycket trevlig och ärlig person som sätter sina katters 

värde, hälsa och välmående mycket högt.

Allt hon gör är noga planerat och genomtänkt, allt för sina missars

bästa.

Tack för att du är den du är Hanna!!!!!

Kram Mia

ItchyKoo
2009-08-24 11:29
0

Tack Christelle och Mia, vad ni är snälla :-) Kram!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Limin
2009-08-24 11:59
0

Jag håller med er Christelle och Mia. 

Den lilla tid jag känt Hanna dvs. 1 år så uppfattar jag henne som en pratglad och ärlig person som verkligen tänker igenom alla sina val kring sin uppfödning, allt för sina katters bästa! Hanna har även varit öppen kring sina planer, tester, lån av hane osv. och det uppskattar jag väldigt mycket!

Kram/Anki Skrattande

Christelle
2009-08-24 21:26
0

#3 Ja självklart! Hoppas du inte får massa skitsnack runt dig nu bara! Det vore inte roligt! Men vi får vell hoppas på det bästa! Kram på dig Hanna :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

ItchyKoo
2009-08-25 11:25
0

#4  Tack Anki, vad glad jag blir! Kram!

#5 Nej jag kan inte tänka mig att det ska bli något skitsnack pga detta, men för säkerhets skull ville jag gå ut med min version. Det känns bra att ha fått detta sagt. Kram!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

matowimas
2009-08-25 14:21
0

Tycker att det du skrivit är bra. Håller med de övriga om att du är trevlig, ärlig och gör ALLT för dina katter!!! Snart kommer jag förbi och kikar på kattungarna innan de flyttar om de inte har gjort det redan?

Kram Maria

ItchyKoo
2009-08-25 15:11
0

#7 Tack Maria! Nej bebisarna är kvar här ett tag till, jag släpper inte iväg dem förrän de blir 13 veckor vilket är en vecka in i september. Så du hinner ;-) Kram!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se