Njursvikt
Jeg fikk tråkiga nyheter i dag…
Min første ragdollhona, (N) Miragg's Dean Destiny, som i 1 1/2 år har bodd hos en trivelig familie i nærleken, har fått njursvikt og blir mest sannsynlig avlivet i morgen.
Jeg fikk telefon nå i uken om at hun var begynt å tisse inne, og inte var helt i form. Jeg bad dem om å kontakte veterinær for å få sjekket om hun evt. kunne ha UVI og for å få en full sjekk på henne.
De tok blodprøver av henne, og njurverdiene var inte bra.
Veterinæren sa at hennes fremtidsåsikter så heller dystre ut, og det beste ville nok være å la henne sovne inn.
Forferdelig trist beskjed å få, og mine tanker går til familien som eier henne. Destiny ble knappast 4 år gammel.
Destiny har 1 kull etter seg, men som tur er, går ingen av dem videre i avel.
Før kullet ble Destiny scannat for CIN, og HCM (av Torkel Falk) og jeg tok blodprov av henne for å teste for PKD og HCM1 og alt var fint med provsvaren.
Er det andre som har varit med om at ens katter plutselig har drabbats av njursvikt?
I ogmed at jeg er uppföder, og har anvendt henne i avel, ønsker jeg å følge dette opp, og gi best mulig informasjon til mine kattungekjøpere.
Jeg hoppas at Destiny er forsikret, slik at hun får dekket en evt. obduksjon, men om inte, så ønsker jeg å bidra med et lite beløp, slik at hun blir obdusert. Jeg ønsker jo at veta hvilken typ njursvikt dette var…og om det evt. var en arvtlig typ?
Uff…måtte bare få skrive av meg her, og ønsker å høre deres erfarenheter av njursvikt hos ragdoll.
Nej, så tråkigt! Skickar en stor kram till dig och ägarna!! 
Usch så tråkigt!
Har inga erfarenheter av njursvikt själv, men har hört att det inte alls är så ovanligt. Kanske finns det andra här inne som kan dela med sig av egna erfarenheter.
Tänker på er allihopa!
Yataz
Usch verkligen tråkigt!!

usch verkligen synd.
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.
Vilket tråkigt besked, stackars kisse! 
Kram
Så ledsamt 
Känner starkt med Er 
Styrkekram till er.Mycket ledsamt med sjukdomen
.

Usch så hemskt!
Känner verkligen med er! 
Har tyvärr personlig erfarenhet av detta då mina två första ragdoll som flyttade hem till mig fick kronisk njursvikt, Zorro blev bara 4 år och Zelda är nu 7 år, men hon fick det senare och mår fortfarande bra trots sjukdomen. Men hur länge det håller i sig vet ingen… Dessa två är halvsyskon och har inga avkommor efter sig som tur är.

Jag sänder en STOR tröste kram
till Dig och ägaren till Destiny.
Jag vet vad ni går igenom och känner starkt med er.
(Har själv egna erfarenheter av detta med njurarna)
Jag har själv misst 2 av mina älskade missar i denna hemska
sjukdom. SÅ SORGLIGT 
Kram Mia

Gud så hämskt! jag lider värkligen med dig! Det är så himla tråkigt när sånt händer!!! Jag sörjer med dig! Jag hoppas du slipper uppleva det fler gånger!!!!
Massor av tröstande kramar
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri

..trisst. tröstande kramar

Förstår att du är ledsen idag. Det här med njurar har Christine Landin haft tankar kring i sin dagbok. Då hon upplever att det är mycket mer problem med njursjuka katter idag,än för flera år sedan.
Då är ju frågan varför? Förr gav man ju mer blötmat,än torrfoder. Ligger problemet i maten? Jag vet att det hon skrev vad så tankvärt.
Tänker på dej,och ägare.
Kram / Åsa

Uscha va hemskt
! Beklagar detta! Kram
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Tenkte å oppdatere denne tråden litt…
Jeg vet ikke helt hur jeg kjenner det, men mirakuløst ble Destiny bettre på djursjukhuset, og kviknet til. Veterinæren ville vente med avliving, for det finnes håp for at hun skal klare dette. Hun er en fighter med mycket livsgnist.
Jeg har talat om for ägarne at de må tenke på kattens beste, og om hun på noe sett lider, så er nok avliving det beste. Man kan inte vara egoistisk og la katten leve kun for egen skyld i sånne tilfeller. Iallefall tenker jeg slik.
Jeg tror nok veterinæren vet hva han taler om, så vi får se hur dette går. Iallefall har hun fått komme hjem til familien
Hoppas dom får god veiledning fra veterinæren hur dom ska takla dette, og hvilke medisiner/ foder hun skal ha, for jeg føler meg litt fortvilet fordi jeg ikke kan gi råd til dem i en slik situasjon.
Takk for alle varme tanker!!

#14 Hoppas att det en något hon kan klara och har många många år kvar.
Kram till dig och ägarna!
#12. Ragdolls har en njursjukdom som kallas reflux nefropati. Den är ärftlig, så man kan inte direkt kasta skulden på torr foder.
Håller tummarna för att hon får ett långt och bra liv ännu!