Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1775 ggr
snodden3
0

munhygien...

min ragdoll hon luktar illa ur munnen…vad kan man göra åt det.. borsta tänderna eller….haha va sur hon skulle bli.  men men kanske värt ett försök   ….. matte

Fyrpihls
0

jag borstar mina ibland, fast det är inte så värst poppis.. Kolla också om hon har tandsten.

Det finns också ett pulver som man kan strö över maten som hjälper till att rena munnen och förhindra dålig andedräkt och sånt.. Kommer inte riktigt ihåg vad det heter nu, men det finns på smådjurskliniken… Det är gjort av alger och är jätte jätte bra…

Jag använde det till min gamla hund Joyo de sista åren, men tyvärr är han död sen ett år tillbaka…

Men testa det… helt ofarligt och väldigt effektivt

herakai
0

#1 Tror du tänker på PlaqueOff. Ska enligt deras hemsida också bl.a. finnas på de apotek som har djuravdelning. http://www.biodistra.se/indexse.htm

off36is
0

Om kisse luktar illa och du kollat så den inte har någon infektion i tandköttet, tandsten osv kanske det kan funka med olika typer av naturprodukter. Min raggis har kronisk gingivit till följd av ett virus och jag måste borsta tänderna på henne varje dag. De djurtandläkare och veterinärer som varit inblandade i vårt fall har varit eniga om att det enda som förhindrar bildandet av tandsten och tandlossning är daglig tandborstning.

Miggy
0

hur gammal är din misse? Min kisse luktar också apa i munnen, men det visar sig att han börjar tappa sina mjölktänder och då är det normalt att det luktar tydligen.. han är 5 månader och 3 veckor.

raggorgeous
0

jag skrev tidigare en tråd om FORL som är en relativt vanlig åkomma på katter… sök på FORL så hittar du info…  kan ju vara en tanke… bra att veta att den finns iallafall :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

off36is
0

Om din kisse tappar mjölktänderna kan det bli lite rött och irriterat men kan gå över. Det kan även vara så att det finns rester kvar av mjölktänder och att det samlats bakterier där. Tänder kan växa snett,trångt och lite hullerombuller på katter också och det kan skapa problem med infektioner.

Forl är väl mera en emalj relaterad tandsjukdom och på den biter inte tandborstning.

Oavsett vad din lilla misse har drabbats av kan jag rekommendera att du börjar borsta tänderna på katten. Det är inte så svårt att vänja dom vid det. Det krävs bara lite tid och tålamod. Min lilla gumma spinner och blir så där härligt slapp ibland när jag borstar hennes tänder. Hon vet så väl att om hon ligger still blir det lite god katt tandkräm som belöning:)

raggorgeous
0

#6 nej på FORL biter inte tandborstning.. just därför kan det kanske vara värt att kolla upp om man är orolig över sin katts munhygien..

Här är tråden om FORL
http://ragdoll.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=fc3ef79e-f219-49f5-8e5d-3de49e8ced33

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

off36is
0

Om katten luktar illa i munnen är det troligare att det är någon typ av varinfektion i tandköttet eller munhåla. Givetvis måste man då låta veterinären kolla katten. Biter inte antibiotika kan man testa om katten har något virus som orsakar problemen. I vilket fall som helst är det alltid bra att borsta tänderna på katten.

Forl brukar man oftast upptäcka genom att katten får svårt att tugga maten. Forl drabbar oftast inte unga katter. Det enda man kan göra om katten drabbats av forl är att dra ut de drabbade tänderna.

bebble
0

vi började med oral 30, där de verkligen får tugga och de som inte luktade gott i mun tidigare gör det nu

off36is
0

Ja det är ju jättebra att få använda gaddarna ordentligt.

Singo-Torpet
0

oral 30 var köper ni det??

Lottis-Gottis
0

Puffar på nr 11.

Var köps det?

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Ragstars
0

Oral sensitive 30 er et av Royal Canin sine specialfoder, og kan kjøpes i djuraffärGlad

RC Oral sensitive 30

Helona
0

Min MCOhona luktade illa i munnen redan som kattunge. Det visade sej att hon hade en ficka i munnen som hade blivit infekterad. Hon opererades och blev bra.

#3 Min raggishona har oxå kronisk gingivit stomatit. Men jag har inte fått rådet att borsta hennes tänder,som för övrigt är jättefina. Hon får en cortisontabl. per dag för att hålla det svulstiga nere.

Det enda sättet att bli bra från denna sjukdom,är som med FORL,att dra ut samtliga tänder.

Så kolla upp din kisse,så att du kan hjälpa den. Vare sej det är ett litet eller stort bekymmer den har.

Åsa