Ragdollkunniga domare
I ett tidigare inlägg diskuterades huruvida man valde att gå på en utställning eller inte. Många svarade att det till stor del berodde på vilka domare som var bjudna till kattutställningen.
Nu till min fråga:
Vilka domare föredrar eller anser ni är kunniga om rasen ragdoll?
Hanna är jätteduktig tycker jag.
Görgen Fritchof, eller hur han stavar sitt namn.
Sen har ju Åsa nyss blivit domare och vi hoppas mycket på henne
, men jag har ju inte sett henne live än.
Jag gillar domare som pratar och berättar så man hör. Det är ju därför jag är där, för att lära mig.
Det finns några till som jag gillar som jag inte kommer på namnen på just nu, som är utländska..en från tjeckien tror jag, Hon bara älskade min Pinglan…och jag älskar naturligvis henne också då
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag tycker oxå Hanna Jensen,hon är en otroligt duktig domare.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Raymond Saetre, all time favourite!! Han är helt underbar, pratar högt och tydligt, trevlig mot både katter och människor och ser verkligen till att det blir just en SHOW. Blir alltid överlycklig när han ska döma någon av mina katter!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
jag gillar maud olsen (stavas hennes efternamn så?) Tycker att jag alltid fått en bra och välinformerad bedömmning från henne.
http://www.svidjas.se
Ja, jag håller med #4, han är också jättbra!
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Domaren Aliosha Romero tyckte jag var bra, då han pratade högt och tydligt så att de som satt på läktaren hörde vad han sa. Han var ganska hård i sin bedömning, ändock väldigt bra.
#4 hur ser raymond ut? är han smal, kort mörkt hår, glasögon och ser lite spansk ut? (gillar den dommaren men minns aldrig hans namn då jag aldrig haft han på nån av mina katter.)
http://www.svidjas.se

#8 Nej, det måste vara någon annan domare du tänker på där. :) Raymond har halvlångt hår, skägg och mustasch och är alltid väldigt glad. Här är en bild jag tog i våras när han dömde på Ragdollutställningen, högst upp till höger.
Ursäkta den minimala bilden men jag hade redan denna liggandes på nätet. :) Jag tror annars alla domare finns med bild på Fifes hemsida!

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Mina favoriter är nog:
- Raymond Seatre, han pratar alltid högt och mycket och är sååå go med katterna!! Gillar honom skarpt. Noggrann och kunnig.
- Kristina Rautio - mycket speciell och charmig kvinna. Ser ut som en häxa (förlåt *ler*) men OJ vilken kärlek katterna får, och de verkar uppskatta henne med. Ett plus för att hon ofta skriver små hjärtan på bedömingssedeln 's*
- Jörgen Frithiof - väldigt trevlig och kunnig. har inte sett så mycket av honom på RAG på länge men gillar honom ändå.
- Maud Olsen - alltid lika bra och trevlig
ja det var nog de "favvisar" som först dyker upp i huvudet…
Är ju inte såå ofta på utställning men genom åren har de blivit de jag tyckt bäst om.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#8 Om du kollar in vad #7 skrivit så har du antagligen din domare.
Erika hann före men jag publicerar i alla fall en lite större bild på Raymond. En synnerligen empatisk och kunnig domare. Klar favorit his mig också. Men jag tänkte samtidigt köra en liten gissningslek. Vad heter katten på bilden? Ägaren får inte svara. 

Heros Guss. En snygging 

Förutom dom nämnda så har jag Fabrice Calmes och Nurit Pahl
#14 Kul att du har bra erfarenheter av Nurit Pahl - det har INTE jag.. hon är en av de domare jag INTE vill ha igen!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#15 Jaha, kul att man tycker så olika!
#13 Så svårt var det. 

De dommare jag tycker er dyktige på ragdoll er:
Hannah Jensen
Anneli Persson
Eva Porat
Raymond Sætre
Anne Veland
Jörgen Frithjof
Marie Westerlund
Charles Spijker
Fabrice Calmès
Alexander Platz
Maud Olsson har jeg aldi haft förut, men har lyssnat på henne noen ganger, og tycker hon e flink :)
Grunnen til at jeg tycker disse dommarne er flinke, er vel at dom er mycket petiga, og beretter mycket om katterna for publikum under bedømningen, så sant dom har "dagen" altså er i humör…
(Noen gonger går det vel ganske litt hårdt för seg under dommarmiddagen, at det kanskje er svårt at vara i "humör" og vara vaken under bedömningene dagen efter
)
Mitt krav til en dommare er at han kommenterer dom brister jag radan er medveten om hos mina katter, og inte er for "snälla" med at gi cert. Domarne skal også ha en lesbar handskrift, slik at utstilleren kan tyda det som står på bedömmelsesseddelen.
Disse dommarne tycker jag er varsamme og goda med kattene under bedömningen, og inte gir dom for röff behandling om katterna viser misnøye med å være på dommarbordet.

Jag tycker att det finns många bra domare.
Fast visst har man sina favoriter 
Jag gillar när de har "öppna bedömningar" och pratar mycket!!!!!
Några av mina favoriter är Hannah Jensen, Jörgen Frithiof,
Kristina Rautio, Anne Veland, Raymond Saetre ,Lene Glem
tycker alla dessa är super bra!!!
De pratar mycket och är så goa' mot katterna och det betyder
mycket för mig och mina missar.
Sist men inte minst, jag har haft turen (alla redan) att få
Åsa Hammarlund som domare, såååå roligt tycker jag
.
Det var en av hennes första utställning som domare och det fixade
hon kanon bra!!!!! , och hon om någon kan ju rasen.
Åsa kommer att bli en SUPER BRA!!!!! domare.
Pratade mycket och var jätte go' med katterna.
/ Mia
#18 Fantastiska domare allihop. Men det finns en som är snäppet bättre. Alexey Schukin.

#20 Alexey Schukin har jeg aldri hatt som dommer, av en eller annen grunn dömmer han alltid kat IV på de utstillingne jag har vært på.
Hoppas jeg får stille en av mine katter for ham i fremtiden, for dom flesta som har andre raser er nøgd med ham som dommer iallefall
#20 fast han pratar ju så tyst.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#12 Sicken snygging du har lyckats fånga på bild

Min "lilla" gosgubbe

#19 Tusen Tack vad Glad jag blir
det var mina två första stadier och det var mycket nervöst. Men med en otroligt vacker katt på bordet då är det kul att vara domare.
//Åsa
#24 Ser faktiskt fram emot att någon gång i framtiden få en av våra katter bedömd av dig.
Du behöver inte svara.