Skatta sin uppfödning
Alltså jag vet inte hur många som gått fram till mig och sagt att eftersom jag nu har uppfödning så måste jag fixa f-skattsedel, betala in moms på katterna och gud vet vad mer och om jag inte gör det så kommer jag åka dit.
Ni som haft uppfödning länge vad gäller egentligen? Vad bör man göra som ny uppfödare när det gäller detta med moms på kattungar osv? Jag vet att jag inte har någon vinst på min uppföding om man räknar med inköp av katter till avel, veterinärkostnader, försäkringar, kattmat, kattsand, utställningskostnader, "reklam"kostnader(hemsida, visitkort m.m.) men vad är det som egentligen gäller om man ska vara helt laglig? Om man måste skaffa f-skattsedel, vad kostar sånt? Måste man då redovisa en del av försäljningskostnaden på kattungen som moms till köpare? Vad gäller? Jag vill ju inte åka i fängelse för att jag haft en kull (nu tror jag inte det men ni fattar vad jag menar
)
http://www.svidjas.se

Klistrat ifrån skatteverkets hemsida,
Vad är näringsverksamhet?
Verksamhet som bedrivs av en juridisk person, t.ex. aktiebolag eller handelsbolag, beskattas i princip alltid som näringsverksamhet. Det går dock inte omvandla löneinkomster till näringsinkomster genom att fakturera dem via ett bolag.
När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla villkor tillsammans.
Jag har ingen F-skattsedel men när jag räknar av telefon, internet, hemsidekostnader, försäkringar, slitage, kattmat, kattsand, utställningskostnader mm mm så handlar det inte om några omfattande vinster. Det är ju inget jag lever på så därav har jag gjort min tolkning att jag inte behöver F-skattsedel.
Nån som har koll om man kan få skatteverket att "bedömma" sin verksamhet i förväg så att man är på säker plan så att säga?
"När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla villkor tillsammans"
Intressant tråd, detta är något jag funderat på en del…
Men i nuläget vågar jag inte ens tänka på hur mycket minus jag ligger 
Vad jag förstått så ska uppfödare deklarera sin uppfödning som hobbyverksamhet. Eller, har jag fel? Ska det då innefatta ALLA utgifter man gör samt inkomsterna för kattungarna? Kommer de i så fall att kräva kvitton? Sparar ni alla kvitton? Själv så glömmer jag alltid bort det….
Vid nästa års deklaration…jag har inte (ännu) haft någon kattkull i år, men jag har haft en MASSA utgifter. Ska jag då deklarera enbart mina utgifter?
Tacksam för svar, ni som varit med ett tag, och har koll på det mesta 
Jo vadå att man blir förvirrad. Läste skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet. Så numera ska jag spara varenda kvitto på kattsand, anmälning till utställning osv, allt som omfattar katterna?
Verkar ju som att man ska deklarera fast än man går minus och det året man går + får man dra av allt minus man skaffat sig de föregående åren 0_o.
Blir nog att hyra revisor :p
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Ladda ner detta program och bokför allt, utgifter/inkomster
spara alla kvitton
Detta är ett gratisprogran som är jättebra
Ni ställer själv in era kattergorier, när året är slut kan du skriva ut ocj kolla var och på vad du lagt ner sina pengar och hur mycket du sålt katter för
Programmet går att stäla in på svenska
http://www.mechcad.net/products/acemoney/index_lite.shtml
kör katteriet som Hobbyverksamhet
du får inte göra avdrag för slittage
men resor till och från veterinär, om du hämtar/lämnar katt/kattunge, till och från utställning men inte för inköp av mat, exvis
men frimärke, papper och kuvert, internet - halva summan då det räknas att du nyttjar det för annat ned, telefon endast symbolisk summa
Glöm inte all extra rengöringsmedel ni köper för att hålla rent för "katternas" skull
går du minus får du kvitta mot vinst nästa år
Du kan även bokföra katternas inköpspris delat upp på 5 år
startar du det som företag, ska du betala moms, 20% baklänges - vad du betalt på det du handlat in, vare sig du går med vinst eller förlust
Du kan inte dra av moms för katter som är inköpta utan att den uppfödaren har betalat moms
och deklarera överskott (om du får något)
#5 Tack så jättemycket för din förklaring 
Just nu skriver jag in alla kostnader som har med katterna att göra i ett office-dokument. Måste försöka komma ihåg att spara alla kvitton…
#5 så man kan inte räkna kattmat och kattsand som en kostnad för uppfödningen?

#7 Jo! Såklart. Jag tror hon menade att man inte får göra avdrag för resor för att köpa mat/sand. :)
Jag sparar alla kvitton och skriver in alla utgifter (och de små inkomster…) jag har för katterna. Än så länge i år har jag haft utgifter på 43 000 kr, exklusive resor och utan att ha köpt katt eller varit på speciellt många utställningar. Och mina inkomster ligger på 7000 kr än så länge. Även om jag skulle sälja alla mina kattungar blir det inte i närheten av något kvar att skatta för. 
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
#8 ah, tänkte väl 
#8 En fundering jag har återigen ang deklarationen…
Eftersom du har så mycket utgifter och liten inkomst av uppfödningen, hur ska man deklarera det. Behövs det alls deklareras eftersom du inte går med vinst i år?
Eller måste allt deklareras…tycker bara att det känns onödigt om man inte går med vinst…

#8 Vad jag hört ska det inte behöva deklareras så länge man inte går med vinst. Det är först den dagen man går med vinst som man behöver deklarera, vad jag vet. Jag har inte deklarerat, men jag kan som sagt visa upp alla kvitton om skattemyndigheten skulle vilja hälsa på! 
#11 OK! Tack, då vet jag hur jag ska göra oxå 
Måste komma ihåg att spara ALLA kvitton 
#/ klart du får göra avdrag för kattmat och sand, det är resor för att inhandla detta som man inte får dra resor för
resor till utställning får dra av
men en resa till apoteket för ex vis avmaskningsmedela, det drar jag, för det räknar jag som välbefinnandet för katterna (vård)
Glöm inte färg till skrivaren, papper, frimärke, kuvert (att sända in till klubb, sverak)
tvättmedel (tvätta katteriets filtar och dyl)
bomullstussar, tops (göra rent öronen) Vård lägger jag detta under med
leksaker till katterna, liggdynor, grejor till bolådan
#13 Oj, jag inser hur mycket jag INTE skriver upp på utgiftslistan 
Intressant tråd!
Yataz

Har dere ikke det så at dere i Sverige kan ha en omsetning på 50 000 i året uten å måte betale moms for det??
Slik er det ihvertfall i Norge
har jeg hørt..
tj'nar du pengar på din uppfödning ska du betala skatt häti i Sverige
Staten här räknar så här
!:a året -35000,, du har köpt katter och har dina kostnader
2:a året -12000 det kostar sand och allt annat
3:e året +18000 du får en kull på 5 st - omk
du har då en vinst på 18000 detta år men en skuld år 1 på 35000
+18000
-35000 = -17000 här behver du inte skatta
år 4 +50000 du har 3 kullar - omk
=
+50000
-12000avdrag för år 2
=+38000 här ska du betala skatt
bebble Du verkar ha bra koll. Ifall då uppfödningen registreras som enskild firma hur förändras bilden? Vet om att det finns uppfödare som har sådan.

#18 Jag försökte kolla upp detta tidigare och jag tror det enda som skiljer är att du måste räkna moms på allt. Moms på kattungar du säljer och dra av moms på det du köper. Funkar ju då inte på allt, t.ex. kan vi inte dra av moms på utställningsavgifter. Vi kan inte heller dra av moms på katter vi köper, om inte personen vi köper av också har f-skattsedel (eller FA eller dyl.).
Vad jag har kunnat läsa mig till ska det gå att kvitta vinst i en verksamhet (t.ex. frilansfotografjobb) mot förlust i en annan verksamhet (t.ex. kattuppfödning) utan problem. Kan vara värt att tänka på. :)
Jag har för mig att jag läste någonstans att om man har en omsättning på mer än 30 000:- om året så måste jag deklarera min hobbyverksamhet. Oavesett om den går med vinst eller ej.
Stämmer inte det då Lisbeth….eller nån annan som vet.
(Ja, inte för att jag tänker deklarera, hellre får de sätta mig i finkan
)
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
# Nix över 30 000 är du momspliktig
allt överskott ska deklareras och som jag skrev ovanför och man kan få betala egenavgifter
underskott kan kvittas mot vinst som jag skrev ovan
exvis
år 1 -18000
2 -12000
3 -12000
4 -4000
5 ups! +15000 här kan du kvitta år 1
6 +50000 här drar du underskott år 1= +32000
moms ska betalas och inkomstdeklaration ska göras på hela summan
momsplikt 30 000 och däröver men momsen gäller från krona 1,00 (6400 i detta fall) - vad du betalat in själv i moms på det du köpt, särskilld momsdekl.
så är det när det är stadigvarande hobby
7 +25000 här kan du kvitta år 2 = +13000 här drar du av de egenavgifter du fick året före av skatteverket för de räknar egenavgifter med
det finns ingen "skattebefrielse" i kattuppfödnng
Tänk på att köper du en kamera för 12 000 kan du dela upp den utgiften på 5 år och dra av i ditt katteri -2400/år för att "hålla nere vinsten"
det kan du göra med större utgifter (5000 och uppåt)
men tänk på att ALLA kvitton ska sparas även de år man går back
#18 jo det finns någon men inte många
enskilld firma deklarerar du och skattar som företagare med sociala avgifter, moms osv
nacdelen för dem är att köper de in en katt av en som inte har firma kan de inte dra av moms för den kissen utan att de har blivit momspliktiga
det finns de med som har annat företag som skriver katten som utgift där (får man inte om man ska vara laglydig)
den typen förekommer nog i alla enskillda företag)
undantag för skatt bärplockare ca 12000 om jag minns rätt slipper skatas för
om du säljer en enstaka vara för 50 000 en gång privat ingen skatt

När det pratas om att betala moms så är det väl ganska enkelt, om man köper en katt av en privatperson så betalar man 8000kr, om denna däremot skulle vara momsredovisningsskyldig, som en själv så lägger man på 25%, alltså betalar man då 10000kr, momsen får man ju ändå tillbaka så det kvittar ju. Och den som sålt katten måste ju även betala in momsen så för den kvittar det ju också.
Vi driver en återvinningsanläggning och köper in skrot från både privatpersoner och företag, vi gör på detta viset utan problem.
du får ingen moms tillbaks om du inte själv betalt in över summan
köper du en katt av en privatperson, är hon förmodligen inte momsskylldig!
du kan inte bara lägga på och betala in och tro att du får tillbaks momsen sen, vad är vitsen med det?
ex
har du sålt katt för 20000 är momsen 20% baklänges =4000
har du sen handlat kattmat och dyl och betalt moms för det villket du gör, vi säger kattmat för 334 kr och då är momsen 35,78
den momsen får du dra av = 3964 du ska betal in
OBS den du köper katt av och du gör så som du skriver måste också betala in, din moms kvittas inte mot hennes
bokför du katterna i din återvinning så gör du fel
Ja, jösses. Här behövs det minst en revisor.
#5 vilken summa räknar du då mil/bensinersättning på? 18:- milen eller den reela bensinsumman (då t.e.x min som drar 0.7 liter/mil * 12:- litern) eller?
Just det en till fråga, nu har jag ju behållt ne kattunge i kullen, hans värde är beräknat till 15.000:-, är detta en inköpskostnad för mig eller ett försäljningspris? Han står ju värderad till det på försäkringen så…. (choklad mitted)

#24 Men herregud, tror du jag är korkad… för det första, givetvis tar jag inte med katterna i återvinningsfirman, jag bokför inte katterna överhuvudtaget. Men OM, OM jag skulle göra det så VET jag att man kan göra på det viset, då jag köper skrot av privatpersoner och företag hela dagarna, så jag vet vad skillnaden är.
OM jag skulle driva katteriet som ett företag och skaffa ett organisationsnummer, så kan jag både köpa en katt av ett annat katteri/företag med ett organisationsnummer och då betala med moms som både jag och det andra företaget redovisar, eller så kan jag köpa en katt av en privatperson och då inte betala ut en moms, eftersom att det är FEL, då denna person inte är momsredovisningsskyldig och därmed inte får ta emot moms.
Detta är en ingående moms vi pratar om då detta är en moms som jag får tillbaka när jag deklarerar.
När jag köper kattmat så får jag dra momsen, även detta är en ingående moms.
Säljer jag en kattunge så måste jag lägga på momsen oavsett om jag säljer till ett företag eller privatperson, pga att det är en intäkt, och JAG är redovisningsskyldig. Detta är en utgående moms som jag ska betala ut när jag deklarerar. Så är jag privatperson så blir det billigare att köpa av en annan privatperson eftersom att ett företag måste lägga på momsen.
Sedan kvittar man ingående moms mot utgående och ser om man får en restskatt eller pengar tillbaka.
Detta är ju förutsatt att det drivs som ett riktigt företag, men det tror jag att det är få som gör. Men så funkar det.
jah vet hur moms fungerar och det var inte tal om det i denna tråd från början om du läser
jag har dekl moms innan du ens var född
nu håller det på att spåra ur igen… 

Bara lite tvär heta känslor dom imellan,men det är "en fis i rymden" om jag gemför med två dålda/gömda hund forum som jag brukar läsa.Ursäkta att jag kom från tråden.
Sen vill jag tacka Svidjas för att hon startade denna tråd
Mvh Annika

Om inte denna tråd startade med moms så fattar jag ingenting, moms nämns ju flere gånger i första inlägget…
Du skriver:
du får ingen moms tillbaks om du inte själv betalt in över summan
Här fattar jag inte ens vad du pratar om, om du nu är så oerhört duktig på momsbiten så kan du ju skriva så man förstår vad du menar…
köper du en katt av en privatperson, är hon förmodligen inte momsskylldig!
Förmodligen…??? En privatperson är aldrig momsskyldig…
du kan inte bara lägga på och betala in och tro att du får tillbaks momsen sen, vad är vitsen med det?
Det är väl exakt så som det funkar…
ex
har du sålt katt för 20000 är momsen 20% baklänges =4000
har du sen handlat kattmat och dyl och betalt moms för det villket du gör, vi säger kattmat för 334 kr och då är momsen 35,78
den momsen får du dra av = 3964 du ska betal in
Ja, har jag sagt nåt annat?? Där har vi väl ingående och utgående moms…
OBS den du köper katt av och du gör så som du skriver måste också betala in, din moms kvittas inte mot hennes
Har jag sagt att någon moms kvittas?? Hon får väl sköta sin bokföring så sköter jag min, så funkar det väl jämt…?
bokför du katterna i din återvinning så gör du fel
Detta tänker jag inte ens kommentera, fattar inte vart du får detta ifrån.
Jag blir irriterad när folk säger att jag inte vet vad jag pratar om när jag jobbar med detta hela dagarna, och att överhuvudataget ta upp ålder känns väldigt kränkande, det har väl med erfarenhet att göra inte hur gammal man är.
jo en privat person som driver hobby kan bli moms skylldig
Jag blir irriterad när folk säger att jag inte vet vad jag pratar om när jag jobbar med detta hela dagarna, och att överhuvudataget ta upp ålder känns väldigt kränkande, det har väl med erfarenhet att göra inte hur gammal man är.
ju äldre du är ju mer erfarenhet
Jag tycker verkligen om detta forum där man kan få svar på det mesta, MEN jag börjar tröttna på att det i nästan varje tråd blir otrevligheter. Jag har övervägt att inte använda mig av det här forumet länge då jag blir så trött på all osämja och otrevligheter.
Trist men sant, jag får nog av allt sådant i det verkliga livet så det behöver inte späs på här också..
Dessutom blir jag lite rädd att skriva själv så jag bara läser de trådar som finns och svarar endast rent allmänt om jag svarar.
//Lotta
Kan jag få svar på mina frågor som jag ställde som #26 och "27 eller ska detta spåra ur??? Skärpning och beteer som vuxna människor, har ni nått annat ni vill diskutera ta det i ett PM eller i en ny tråd…

#33 Jag hade inte tänkt svara dig men det där uttalandet retar mig fruktansvärt, man behöver inte alls ha mer erfarenhet om man aldrig har hållit på med det, jag sätter huvet på att många här är väldigt mycket äldre än mig men kan betydligt mindre om momsregler. Det där är ett väldigt trångsynt synsätt, du menar alltså att en äldre aldrig har något att lära av en yngre?? Nu menar jag inte att jag tänker lära dig något men folk som är lite mer öppna än så kommer att få betydligt mer erfarnhet än du någonsin kommer att få.
När det finns människor med det synsättet här så lämnar jag denna site, jag anser att man kan utbyta erfarenheter och diskutera oavsett ålder.

kan ingen svara på #26,#27 ?
Yataz, om ingen ger mig ett svar så kan du låsa denna tråd, ingen idé att låta det spåra ut mer för FÖR FOLK KAN TYDLIGEN INTE LÄSA!!!

#26 Du bokför milersättning enligt en schablonmall, 18.5 kr/mil vad jag kunnat läsa mig till.
Och #27, såtillvida du inte tänker skriva in dina katter som inventarier och göra avskrivningar årligen etc (känns för mig väldigt fel att betrakta mina katter som inventarier) så bokför man väl inte en sparad katt alls? Du bokför endast de kostnader du har för katten, dvs vad denne kostat att föda upp, försäkringskostnad etc. Vill du vara helt säker skulle jag kontakta en jurist som är kunnig på djuruppfödning.

Mycket bra fråga!
Undrar också detta, men har inte fattat riktigt, är svaret ja eller nej om man måste skatta på sin uppfödning?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

#40 Ja, du måste skatta på den vinst du gör. Men risken för att man gör en vinst är tyvärr extremt minimal.