Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett14-ot-off-topic
Läst 992 ggr
Christelle
0

Mycket märkligt!

Jag var med om något mycket märkligt idag. Hade hittat en katt jag ville köpa men hon ville inte sälja den till mig pga att jag hade blandrashundar och blandrasvalpar.
Mycket märkligt. Har någon annan varit med om det?

Vad har hundarna med mina katter att göra?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Limin
0

En ren gissning… hon kanske tänkte att då du har blandrashundar och också fött upp blandrasvalpar så är du inte emot blandrasavel. Och det är kanske det hon är rädd för att du kommer även att avla fram blandraskatter….  men det är en ren gissning. Förklarade du dina planer osv med ditt katteri… för då borde hon förstått hur du tänker och planerar.

Rosino
0

Ska jag vara helt ärlig så reagerade jag lite på dina trådar om valparna också. På så sätt att jag funderade på varför det anses vara mer acceptabelt med blandrashundar än med blandraskatter?

Men jag ville inte förstöra din glädje över valparna med att ställa frågan i den tråden.

Natal88
0

Ja tänkte precis samma som #1 säger… Men jag tycker endå att hundarna har ju faktiskt inget med det att göra direkt.. inte om du berättat vad du har tänkt.

Tankarna kan ju vara olika från person till person. Du vet säkert att du inte vill göra blandras av dina katter, men hon tror kanske att du tycker att det är ok med att få blandrasungar eftersom du har blandras hundar.

Men då kom jag tänka på att en blandrashund borde klassas presis som bondkatten/huskatten egentligen, eftersom dom också är blandraser egentligen.. Så att om du hade haft en blandraskatt(bondkatt) skulle hon inte vilja sälja sin katt till dig då heller? Obestämd

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

Christelle
0

Tycker det är total diskremenering!
Jag har inte anmält mig till Sverak och skaffat stamnamn för att skapa blandras katter!
Jo försökte förklara men hon hade vell dragit sina egna slutsatser

#2 Vadå reagerade? Vet hur många som helst som har blandrashundar som har raskatter. Mer acceptabelt är det kanske inte men jag ville ha blandrashundar inte pga av att de är just blandraser utan valde dom pga deras personlighet. Sen äger jag inte hundarna själv utan mina föräldrar äger dom, förutom en som jag står skriven på. Hundarna bor också hos mina föräldrar.
Jag ville hålla på men raskatter och så är det.

Sen är detta Mindis sista kull. För jag förstod att det skulle bli massa skitsnack bara för jag hade blandrashundar.

Om folk ska hålla på såhär pga av att jag har blandrashundar så är det lika bra jag totalt tar bort dom från hemsidan så inte fler människor får för sig massa saker.

Christelle
0

#3 Precis! Bondkatter är precis samma sak, och det vet jag väldigt många uppfödare som har

Limin
0

#3: Jag tror inte problemet ligger i att trådstartaren har blandrashundar hemma… utan det är de att hon även födder upp blandrashundar och det är en skillnad. Födder man upp blandrashundar så tycker man ju att det är ok att blanda mellan raserna, annars skulle man ju inte hålla på med det ovasett om det handlar om katter eller hundar…så tänker jag. För vad är egentligen skillnaden att avla fram blandrashundar eller blandraskatter… för mig är det ingen skillnad. Och det är nog de uppfödaren reagerar mot och är rädd för…(ren gissning igen ;-)

Natal88
0

Ja och har man bondkatter så borde det vara lika acceptabelt med hundar som är blandras, så i princip tycker jag inte att det känns som en orättvisa om endast katter accepteras som blandras men inte hundar :s. Nä, om du söker en renrasig katt för uppfödning och så, så tycker jag personligen att dom borde förstå att du faktit är seriös, annars kunde du lika gärna skaffa en katt som är blandras om det hade varit så…

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

Christelle
0

Jo men det är ju samma om man har köpt en blandras och inte avlar för då stödjer man ju blandrasavel. Samma sak som att hur många kattuppfödare tidigare har haft bonkattskullar innan dom blev uppfödare av raskatter, ska dom inte heller få köpa raskatter då? För dom är ju tydligen inte heller emot blandrasavel.

Mina katter har inget med mina hundar att göra, punkt slut.

Limin
0

#4: Du skriver "Tycker det är total diskremenering!
Jag har inte anmält mig till Sverak och skaffat stamnamn för att skapa blandras katter! Jo försökte förklara men hon hade vell dragit sina egna slutsatser."

Ja, då är det inte lätt… då får du söka vidare… Jag hoppas att du hittar din hona till slut Skrattande

Limin
0

#8: Det jag kan tänka mig är att hon kanske reagerade lite extra på var att du håller på med hundblandras avel just nu… det kanske är de. Men, som du säger så har du ju seriösa planer framöver för ditt katteri så jag hoppas att det löser sig…  Skrattande

Christelle
0

#9 tack! Förlåt att jag blir så upprörd.
Men om hon nu var rädd för det kunde hon vell ha frågat istället för att antyda saker?
Då kan man ju lika gärna hårddra det och säga att folk inte får ha två olika raser fertila i sitt katteri, för det finns alltid en risk att det kan bli blandraskatter. Men vem vet hon kanske tänker så också? och då skulle många få lägga ner.

#7 Jo precis, varför skulle jag köpa en "dyr" raskatt för 8 tusen om jag kan köpa en blandraskatt av raskatter för typ 1000-3000 kr om jag ändå ska hålla på med blandrasavel? Förstår inte riktigt hur man tänker då?

Nej jag ska verkligen inte skaffa blandraskatter eller kattungar för som sagt då skulle jag inte ansökt om stamnamn överhuvudtaget. Sen skulle jag inte lägga ner så mycket tid och pengar om jag var ute efter blandraskattsavel.

Christelle
0

#10 Jo men jag har precis fått mitt stamnamn och Mindi hade redan sina valpar i magen. Och sen är det ju just pga av detta hennes sista kull.

Limin
0

#11: Ingen fara Skrattande

Precis, som uppfödare måste man ju fråga de saker man vill ha reda på innan man säljer en avelskatt.. inte gissa och tro! Då kan det bli så fel…

Rosino
0

Christelle, jag tycker inte du behöver bli så upprörd…

Jag har inte ägnat mej åt nåt skitsnack, men jag undrar faktiskt varför det tycks vara mer acceptabelt med blandrashundar.

Jag har själv haft en blandrashund tidigare.

Men det var inte det tråden skulle handla om, så glöm det.

Christelle
0

#14 Inte upprörd på dig utan denna person :). ursäkta om det smíttade av sig på dig.

Hmm jadu jag vet inte? Tycker det är lika accpeterat iaf med tanke på alla blandade raskatter och bondkatter.