Ragdollstandard
Börjar med att skriva att jag är mycket väl medveten om att kattutställningar är en bedömningssport. Dock har domarna en skriven standard att hålla sig till. Idag fick jag vid CCC:s utställning en chock, då vår ragdoll som ställdes ut i ungdjursklassen fick bedömningen BRA pga "för mycket vitt på ryggen". Till saken hör att hon är en blå bicolor. Dagen innan blev hon Nominerad och fick då veta att en domare sagt att hon tillsammans med en annan ragdoll var de 2 bästa kattungarna i Panelen enligt en assistent som arbetade vid densamma. Är det någon som kan förklara denna berg-och dalbana vad det gäller bedömningar. Själv förstår jag det inte.

Svårt att förstå, men jag tror att det bara är att gilla läget tyvärr, jag har oxå varit med om att ena dan få BIS och andra dagen blivit "sågad"av annan domare.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Inte jag heller! Hade en avkomma idag vid samma domare som fick en KANON bedömning med orden mycket mycket vacker katt men har också för mycket vitt på ryggen och därför reultatet G1 = Godkänd
i klass 11.

#1 Lena, jag håller med dig men att få bedömningen Godkänd. Det är sämre än MB. Det måste ju betyda att katten knappt ser ut som en ragdoll eller……
Ja, jag vet att det bara att gilla läget. Det som får mig att reagera är just uttrycket "för mycket vitt på ryggen" på en blå bicolor. Saxar ur FIFe's ragdollstandard för just bicolor: "Body color is to be a shade lighter then the points; with or without white spots on the back." Var finns grunden för ett sådant domarutlåtande?

Hur mycket hvitt hadde katten på ryggen då?
Er nyfiken på hva dommare mener er for mycket…
Det står jo i standarden at det er lov med ryggflekker, og det står vel heller inte hur stora/ små dom ska vara, så lenge det hvite inte overskrides totalt?
Jag tycker ryggflecker er snyggt…men dom ska inte vara for stora.
Er også nyfiken på hva det stod på bedømningsseddelen til katten, for om katten annars var fin, må den jo ha fått en bra bedömning?

hmm, jaaaa,fast du får se det som att just DEN domaren kanske inte är rätt för rasen.
Det är klart att DIN ragdoll ser ut som en ragdoll, och en MYCKET söt ragdoll oxå!
Du har väl ställt den förr och det har gått bra?
En del domare är inte bra på vissa raser, det bara är så tyvärr.Man måste lära sig vad vissa domare tycker om och inte tycker om.
Jag själv drar mina katter om jag får en domare jag inte tycker "kan "min ras" och det är några stycken.
Lycka till nästa gång med dina sötnosar och om du ser att den domaren ska döma på nån utställning du anmäler till så rekomenderar jag att du önskar domare och förhoppningsvis så SLIPPER du DEN domaren.
Kram!
#4 Håller med!
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#5 Jag ska scanna bedömningssedeln och ta ett ryggfoto av vår lilla sötnos och publicera dessa, men jag är alldeles för upprörd för att göra det nu. Till stor del pga just bedömningsgraden BRA. Vilket som även Tillemoras skriver är det lägsta betyg en katt kan få.
#6 Håller inte med dig, domaren har en stndard att följa och då skall man inte gå emot den bara för att man då i detta fallet inte råkar gilla vita fläckar på ryggen.
En hankatt jag sålt missade NOM bara för att han har en ryggfläck och den är inte särskilt stor, så det var ju bara tyckande från denna domaren. Kommer tyvärr inte ohåg vilken domare det var. Men det var nån från kontinenten
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

#6 Tack för värmande ord! Jag hade önskat domare men det blev tji
Jag ska helt klart undvika den domaren så gott det går

#8 Jag vet väl att domaren har en standard att gå efter, MEN i vissa fall så följs tyvärr inte den och det är DET jag inte gillar.
Om domaren går efter standarden så tycker ju jag att det är märkligt om katten i det här fallet, ena dan är uppe i panel och får UTMÄRKT bedömning och andra dan blir "sågad"????
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Ja jag hörde ju bedömningarna och såg katterna med egna ögon, och jag kan acceptera att en domare har åsikter om standarden etc. Men därifrån till att ge bedömningen BRA? Då har katten alltså inte fått några poäng på färg och mönster över huvud taget???
Båda katterna ifråga har fina Vn och korrekt färgfördelning i övrigt, helt ok utmaskning för åldern. De har vita ben och vit mage = korrekt enligt standarden. Sett ovanifrån har dock katterna ungefär lika mycket vitt som färg ovanpå ryggen, vilket ger att de får en hög grad vitt totalt sett och därför i egentlig mening är en 02:a och inte en 03:a.
Båda katterna är dessutom fina typmässigt, varav t.ex. Juhas hona som sagt blev NOM dagen innan och definitivt värd det!
Problemet är återigen att domare kompletterar ragdollens luddiga bicolorstandard med den generella standarden, som säger att en bicolor ska ha 25-50% vitt. Hon menar att antingen så ska vi inte ställa ut katter som har mer än 50% vitt, eller så får vi skapa både 02 och 01 och regga (och ställa) våra katter som det.
Det är alltså X X vi talar om här, och jag hade full förståelse för hennes argument eftersom hon kunde motivera sig, fram tills dess att jag såg bedömningssedlarna.
Meddelandet redigerat av Sajtvärd då vi inte ska hänga ut någons namn här utan tillåtelse. /Martina
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Det är väl pga detta som det är hög tid att vi försöker få till en standardändring! Som det är nu är det ju inte särskilt roligt eller tillfredställande för någon. Säkert inte för domarna heller som inte vet hur de ska döma.
Fast i standarden vi idag har står ju faktiskt att det är ok med eller utan vita fläckar. Och med tanke på att det är katter av hög kvalité samt korrekta för övrigt så tycker jag denna bedömning låter väldigt hård.
Men jag har vid ett tidigare tillfälle sett en katt som blivit diskvalificerad pga vit strimma som går upp vid örat. Och även det är hårt eftersom det enda diskvalificerande felet vi har är annan ögonfärg än blå.
Jag förstår verkligen er frustration!
Yataz

Ursäkta, tänkte inte på att man inte fick nämna namn. Visserligen så är det mycket enkelt att förstå vilken domare det är ändå eftersom resultatlistorna är officiella.
Kan väl också påpeka att jag inte har något som helst personligt intresse i någon av dessa katter om någon undrar så jag diskuterar inte på något personligt plan. :)
Ja diskad pga vitt på örat kan jag inte heller förstå, däremot certdragande, det står ju ändå upptaget som fel.
#12 Tack, men frustration är ett diminutivt uttryck. Ämnet finns nu även att läsa i Kattforum.se Det visade sig att domarutövningen inte enbart begränsade sig till ragdollkatter.

det är ju konstigt. Det var ju länge sen ock kommer inte ihåg vem var domaren, men h*n sade att min bicolour kanske inte borde få sin sertifikat (tror att det var fråga om bara CAC) eftersom han hade inga vita fläckar på rygget.
Nu har jag också en perser som absolut har för lite vitt för 03 (jag kallar henne min mitted perser
, det finns inte 04 för perser), men hon har varit 2 ggr BIS, och flera flera ggr NOM och är ju bara just 1 år gammal (hade födelsedag på söndag).
Det är ju intressant, hur tror ni att domarna kalkurerar hur många % vitt en katt har.
Men egnetligen handlar det här nog om det som Erica just beskrev att vi egentligen har en fel beteckning på våra bicolorer…
Och om då domare som är allmänt pålästa dömer utefter 03 standarden, så blir det ju helt fel, för våra bicolorer är ju just 02or egentligen..
Ja en standardändring vore nog på sin plats,
Det är ju jättetråkigt att drabbas av detta om man nu har en så fin katt…
Förstår er frustration, och usch för att få ett så dåligt resultat på en annars så bra katt…
#16 Jag hade en utländsk domare en gång som drog cert då hon tyckte att min katt var 02 istället för 03. Hon talade om just standardändring och att det var uppe i diskussion? Hon berättade också att hon sett många Van ragdolls i ryssland. Vet inte hur mycket som stämmer men det vore intresssant att veta om det pågår någon aktuell diskussion om standardändring till 01 - 02 - 03 istället för bara 03?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

#17 Vill vi att 02 och 01 ska vara godkända? Jag vet inte om alla är så förtjusta i det. Personligen så tycker jag att det känns lite mysko att vi inte kan använda alla vitfläckskoderna när vi reggar, men jag vet faktiskt inte om jag vill att t.ex. van-tecknade ragdolls ska kunna ställas ut.
Jag skulle nog föredra ett förtydligande av vår 03-kod. Kanske hade varit bättre om vi använt oss av 04 till vår bicolor, och 05 till mitted. Men jag antar att det inte går att ändra i efterhand?

jag är FÖR en standardändring
Ragdollen har jämfört med många andra raser, så otroligt mycket att leva upp till.
FÖR MIN DEL tycker jag typen är vikigast
För er som inte vet vad 01,02,03 står för , finns det utmärkt beskrivet med både bilder och text på http://www.mainecoon-katten.se/ under fliken färger-vitfäcksindelning.
Kattungar väntas hos GunBertus
Fast enligt den där modellen så är ju faktiskt bicolorerna (som vi har det idag) 03 or, och de som har för mycket vitt då en harlekin…
Då är det nog vanligare med fel åt andra hållet tror jag… med bicolorer med för lite vitt, som är gränsfall mitted.
Ja, det tål att diskuteras detta…
Jag tycker hur som helst att standareden borde vara TYDLIGARE, vad gäller det mesta.
Och att vi tillsammans tolkar den så att alla pratar om samma sak, för det är ju det som ofta sker tror jag, att man uppfattar saker olika, och då är det ju viktigt att det finns redskap för domarna och inte minst för oss uppfödare, HUR ska det vara och VAD är en bra haka tex…
HUR mycket vitt är ok?
Vad är en medium benstomme?? etc…
För allt är ju så relativt.. och beroende på vad man jämför med.

Ja det är konstigt dethär. Jag har bla fått höra att min ena hona var "för lång" i kroppen (Ragdollen ska ju vara lång och gärna kunna säljas per metervara *fniss*)
På min andra hona sa en annan domare att hon hade öronen för brett isär!!!! Eeeehm, det e ju det man vill, att de ska sitta långt isär.
Vet de ens hur Ragdollen ska vara????
#19 Pratade med 3 andra domare under utställningen och samtliga sa att typen var viktigast. Vilka dessa är låter jag vara osagt.
#21 Som variant till detta har jag fått höra att en av våra katter hade för lång svans. Mycket ska man höra. 
#22 ja mycket ska man höra innan öronen trillar av som man brukar säga.
Det är väldigt viktigt att inte ta åt sig om en domare tycker/säger en sak… en annan, eller till och med alla andra kan ju tycka helt annorlunda.. en del kan ha en dålig dag också…
men jag vet hur det känns.. jag fick draget cert på Amber en gång på lördagen pga att hon inte hade övertygande vit haka…
jag var först arg som ett bi… men sen såg jag att hon faktiskt hade hånglat lite med hallmattan eller nåt så den var faktsikt lite dassig.
slarv av mig att inte se det.
Dagen efter blev hon NOM och fick två röster i Panelen.. så där ser man.. Det är ju ändå en bedömningssport.
Inte nog med det, den domaren sa dessutom att hon inte hade rätt Look, att man inte kunde se om det var en ragdoll eller en skogis som satt i buren… och DET var lågt… Jag tror kanske att h*n hade det jobbigt privat eller nåt…
Men det var ganska skönt att se hans min när hon var i Panel nästa dag, för Look det har hon.. och det var inte långt ifrån att jag petade upp glasögonen på näsan den dagen… med långfingret!!
Men jag hejdade mig… som tur var…
#23 Du är ju helt underbar. Tack för dagens skratt. 

# 23 Ha,ha! Min tur att asgarva!
Du är för skön!
#23 Ragdoll eller skogis???
Snacka om att hon (domaren) hade en dålig dag…
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer!