kattunge som kräks
hej
vi har en kattunge som kräks mycket, en vecka kan det vara varje dag, en annan vecka ingen gång…
är det någon som har varit med om det tidigare och vad kan man göra åt det ?
vi har varit flera gånger till veterinären och både rönkat och tatt prover men inget konstigt hittade hon..

Vår Chubby kräktes också mycket i början, men det visade sig att han var känslig mot smör.. Han fick lite varje gång vi tog en macka, då han så gärna ville ha.
Så jag skulle råda dig till att kolla upp vad han får i sig, jag menar om ni sticker till honom/henne nån godbit eller hur själva fodret är.
En del katter som bor tillsammans med andra katter, kan ju "hetsäta" också, kan också ge problem med kräkningar.
Jag hoppas det löser sig med den lilla. Lycka till!
/Karina
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

jag tror också det är maten…kanske inte tål det torrfodret du ger henne? kräktes hon som liten också, hos uppfödaren?
ibland kan det också vara så att om katten är för glupsk och kastar i sig maten, kräks den också upp lätt. Jag fick tips av min veterinär att inte ha kulorna i matskålar, utan lägga ut dem på rad istället. Då måste katten plocka i sig maten och då blir det inte det här hetsätandet.
Jag använder Royal Canin Maine Coon mat, de har stora kulor och då måste katten tugga i sig maten mer..numera finns också en mat som heter Sannabel (tyskt företag) som har Grande i sitt sortiment, dvs stora kulor…
ps. jag antar att katten är avmaskad annars är det också en idé..ds
Kattungar väntas hos GunBertus
Låter som om den äter för fort eller är känslig mot något, det är onormalt mycket kräkningar låter det som. Har du fler katter? Om inte kan det vara en bra idé att ge små, små portioner i taget en eller flera dagar bara för att se om det blir bättre. Kräks kattungen fortfarande då är det förmodligen något han är känslig mot. Precis som Trasan08 säger så kan det vara något annat han får av er, inte nödvändigtvis huvudfodret.

Hur mår lilla kissen ?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Alla mina tre katter kräktes onormalt mycket under en period på 3 veckor när de var kattungar. Men i övrigt var det inget som helst fel på dem.
Jag vet inte vad det berodde på. Kanske för att de var oroliga i samband med att de flyttat till ett nytt hem. Det försvann i alla fall, så jag tycker inte du behöver vara orolig. Du har ju varit hos veterinären och fått konstaterat att ingenting är fel.
Hur länge har kattungen kräkts?
hej jo jag har inget mer kräk sett sedan jag delade upp maten på kaffefat och så har jag börjat att blanda ut den till mco fodret som har större kulor, så jag tror att det berodde på hetsätning..
tack till era råd!
Du ger väl inte kattungen mjölk?? För de flesta katter tål inte vanlig mjälk, eftersom den är pastöriserad.
Däremot tål de ofta mjölken direkt från kossan, om den är van.
Du kan också prova en pasta som heter PRO-KOLIN.. det är helt enkelt magens naturliga bakterier i den.. precis som när vi äter bidofilus, eller vad det nu kallas.
Den lugnar helt enkelt ner magen.. Jag ger det till mina lite då och då mest i förebyggande syfte.