Åsikt om foundation? (pawped)
Vad tycker ni om denna foundation på en kull?
Hur ser ni själva på mycket SBI, BAL, PER på en kull som i utseende är en perfekt ragdoll?
Raggedy Ann Daddy Warbucks RAG n 04 44,9% Josephine RAG w 26,6% Blackie 16,1% ***************** SBI b 0,977% ***************** BAL 0,781% ***************** PER f 33 0,513% Beauty 0,509% ***************** SBI c 0,391% ***************** PER g 0,391% ***************** RAG n 0,321% ***************** SBI b 04 0,195% ***************** SBI c 0,195% ***************** RAG a 04 21 0,194%
http://www.svidjas.se

Finns det perfekta ragdoll? Isf visa mig var man hittar dom
jag hade hellre sett hela stamtavlan..och gått tillbaks alla led manuellt s.a.s
spontant ser det ut att vara VÄL mycket inblandning tycker jag…men som sagt- hade varit lättare att se helheten
Kattungar väntas hos GunBertus

Själv tycker jag inte att ha birma i stamtavlan. De har ju en egen vit fläck faktor, inte gentiskt samma med vad finns hos ragdolls. Och var ska det mena med det hur vit fläck ärvs hos ragdolls? Så jag gärna tackar nej till birmablandringrna.
1# jag lovar att medela dig när jag hittar den ;) men ni förstår vad jag menade med "perfekt".
Tänkte mest på hur mycket vikt ni andra uppfödare lägger på just "foundation"

jag ÄLSKAR att kolla stamtavlor,,,,NOGA….kan skriva ut en katts stamtavla hela vägen bak och studera och markera för att se vilka katter som finns..
(det är nog från MCOn jag fått detta intresse där det läggs stor vikt vid linjerna bakåt..)
det är också intressant att se hur olika länderna avlar, det är stor skillnad på hur man avlar här i Europa och längre bort t.ex
som sagt, jag har bra koll på många namn och är det något så bara maila mig…det finns en hel del som gör det redan…men det gör inget, det är bara kul
skulle kunna prata läääääänge om stamtavlor:)
Kattungar väntas hos GunBertus

Själv har jag aldrig tänkt på den saken… personligen vill jag påstå lite av motsatsen till vad #2 säger (ledsen).. men jag tycker att det finns mycke helig birma i Ragdollen.. Dessutom är ju faktist ragdollens ursprungliga fader en helig birma… När Josefina och den heliga birman parades så fick dom ju två pojkar varav en av pojkarna Daddy Warbucks parades tillbaka på modern för att man ville föra vidare hans fina gener.. sen parades han med en burma.. Så egentligen så tycker jag att persen inte har så mycke med detta att göra.. men jag kan ha helt fel också!!!
Men det är lite vad jag tycker och tror!! Sen har jag inte så jätte bra koll på det :p Men det är ju intressant detta 
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
#5 En burma? 

#6 ja det står så… jag citerar:
'För att inte få ännu mer inavel beslutade man att blanda in en annan ras i aveln och Ann Baker och några genetiker hon hade tagit kontakt med bestämde sig för brun burma. I en del historieberättelser påstås det att det var en svart perser, men i det stora stamträdet dit alla äkta ragdolls ska kunna spåras står det klart och tydligt "burmese". Vad som också talar för det är att Ann Baker gav många av katterna på den linjen asiatiska namn som Kyoto, Tiki, Toy Ling, Woo Wong osv att jämföra med burmans förfäder som hade liknande namn.'
detta hitta jag på sidan: http://www.weikums.se/ragdoll%20historia.html
Det går att läsa det där.. sen om den faktan inte stämmer kan jag dessvärre inte stå för..

Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri

Fast nu kollade jag vist noggrannare och detta handlade vist om Daddy Warbucks och Josephines kattungar..
Jag tror inte att jag läste så noga så jag hängde med där.. men nu är jag på spåret igen
, i vilket fall som hellst så står jag fast vid att helig birman skall va med eftersom Daddy Warbucks pappa var det 
Jag trodde att vi prata i största allmänhet i dagsläget om raggisarna och inte på dom ungarna just… Jag måste ha missförstått…
jag beklagar misstaget..
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri

#5 Mig veterligen så finns det inga uppgifter på vem som var Daddy Warbucks pappa, det enda som man kan hitta i källor är att Daddy Warbucks själv påminde om en birma (man syftade då troligtvis på den maskade färgen i kombination med vita sockor). Tvärtom så är det osannolikt att det ska ha funnits birma i den ursprungliga ragdollbasen eftersom birman var en ovanlig ras i usa på 60-talet. Mer sannolikt hade Daddy Warbucks colorpointperser bakom sig, eftersom Ann Baker själv var perseruppfödare.
Däremot så är det ju känt att birma har använts senare i avelsarbetet på vissa håll.
Personligen lägger jag inte så stor vikt vid foundation på avelskatter. Lite inblandning av "främmande" raser är ju oundvikligt när man utvecklar en ny ras om man inte vill att rasen genast ska dö ut i inavelsdepression. Det viktiga är ju vad vi har för genetiskt material att jobba med idag, inte vad som blandades in för 30-40 år sedan…
#9 Det tror faktiskt jag också.

#5 "personligen vill jag påstå lite av motsatsen till vad #2 säger (ledsen).."
Jag har talat om det här med Dr Leslie Lyons och det är en fakta att ragdolls vitfläck och birmas vitfläck är genetiskt olika.

#9 Sant! Och vad jag har fötstått fanns det inga heliga birmor i usa på 60-talet.
Det är ju sannolikt att den har varit en himmy (=clourpointperser) mix eller siamese mix ( nå jaa himmy är ursprunligen en siamese mix) med en vitfläck moggy/huskatt.

Mjo, ja kan ju faktist ha fel… men även om birman var en ovanlig ras , så kan det ju fortfarande ha varit en, eftersom dom fanns… jag menar ju att rasen godkändes i Usa 1967 men fanns redan vid 1959, så dom fanns ju innan Ragdollen.. Så chansen finns fortfarande, även om dom var få.. Men jag kan inte säga att jag har rätt…
Men jag håller nog med #9 med att tänka på det vi har idag och inte blandningarna för 30-40 år sen…
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Nu tycker jag att vi slutar denna sidotråd och klappar våra katter lite extra mycket istället.
Snart är det dags dags för utställning igen. Vad det nu har med denna tråd att göra. 
#14 sidotråd?
men visst, det var bara en diskussion om vad uppfödare anser om olika inblandningar i ragdolls "foundation"
#15 Kände att det började hetta till lite. Och det är bara onödigt. 
#16 jo hettar till gör det i var och varannan tråd